2010-12-18, 21:06
Medlem
mevs avatar
Har sökt här på forumet och hittat mycket matnyttigt för folk som spelar in egen musik eller sitter och knåpar ihop techno/house/trance etc, men ingenting om filmmusik (av orkester-typ) och klassisk musik. Letar efter ett program som alltså är bra att skapa denna sorts musik i (men det får gärna vara bra för andra genres också, mest intressant då är trance/ambient/symfonisk metal). Jag har ett midi-keyboard men ingen ingång på min dator, så det vore bra om man kan använda tangentbordet för samma sak tills dess jag har råd att införskaffa ett externt ljudkort. Satt och pillade i FL Studio men det kändes inte riktigt som rätt program för just det jag vill göra. Jag vill absolut ha möjlighet att både skriva ut och framför allt mata in noter direkt i programmet. Jag har ingen annan utrustning utöver min dator och mitt digitala piano & mitt midi-keyboard, men det ska ju helst finnas möjlighet att plocka in sådant om behovet finns. Det måste fungera på PC (ej MAC). Det får gärna vara någorlunda intuitivt och lätt att komma igång med enkla saker.

Någon som har något specifikt tips på programvara? Vill ju helst inte slösa tid på att lära mig ett program bara för att komma fram till att det inte klarar av just det som jag eftersöker, det verkar ju ta ett par år eller mer att helt lära sig ett program fullt ut.
Citera
2010-12-19, 01:11
Medlem
Kattolfs avatar
På dom flesta bättre program så kan du skriva in nötter direkt i notationsdelen. Sedan så kan du modulera reverb, velocity, volym osv manuellt. Mycket knepigare än att spela in direkt förstås, men funkar som en nödlösning. Qbase och Emagic/Logic är dom två programserierna jag har använt mig av genom åren, men dom är inte gratis (såvida du inte piratar dom förstås)

Har din keyboard inget usb-jack? Isof så kan du köpa ett externt midi-interface med usb på ena sidan och Midi In-Out-Through på den andra
Citera
2010-12-19, 13:44
Medlem
mevs avatar
Hejsan. Tyvärr finns det bara midi in/ut på pianot och keyboarden, de är väl ca 5-10 år gamla så det kanske har med det att göra. Har en midi in/ut - usb kabel men det verkar inte fungera att koppla in i datorns usb-port, fick det i varje fall inte att fungera i FL Studio.
Citera
2010-12-19, 13:53
Medlem
wzbzs avatar
Vilken DAW du använder (FL, Cubase, Pro Tools, osv) är egentligen bara en smaksak. Det är nämligen plug-insen du skall utnyttja ändå. Edirol Orchestral tror jag är bra.
Citera
2010-12-19, 14:56
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mev
Hejsan. Tyvärr finns det bara midi in/ut på pianot och keyboarden, de är väl ca 5-10 år gamla så det kanske har med det att göra. Har en midi in/ut - usb kabel men det verkar inte fungera att koppla in i datorns usb-port, fick det i varje fall inte att fungera i FL Studio.
Då behöver du ett externt midi-interface och två vanliga midikablar.
Citera
2010-12-19, 22:47
Medlem
mevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattolf
Då behöver du ett externt midi-interface och två vanliga midikablar.

Det är en sådan här som jag har, ville inte investera i något dyrt innan jag visste om det fungerade:
http://www.webhallen.com/hardvara/10...l_usb-kabel_2m

Vad rekommenderar du, som inte kostar skjortan och som fungerar?
Citera
2010-12-19, 22:49
Medlem
mevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Vilken DAW du använder (FL, Cubase, Pro Tools, osv) är egentligen bara en smaksak. Det är nämligen plug-insen du skall utnyttja ändå. Edirol Orchestral tror jag är bra.

Okej, då är jag med.
Citera
2010-12-19, 23:24
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mev
Det är en sådan här som jag har, ville inte investera i något dyrt innan jag visste om det fungerade:
http://www.webhallen.com/hardvara/10...l_usb-kabel_2m

Vad rekommenderar du, som inte kostar skjortan och som fungerar?
Har du testat din kabel ihop med något musikprogram? Testa att ladda ned detta gratisprogram: http://www.anvilstudio.com/. Chansen finns att din kabel fungerar utan något externt interface.
Citera
2010-12-25, 22:02
Medlem
mevs avatar
Ja, det fungerar faktiskt! Jag fick det inte att fungera i FL Studio så jag testade istället med notationsprogrammet Sibelius och det fungerade alldeles utmärkt. Det gör ju det hela mycket lättare

Jag gillar notationsmöjligheterna i Sibelius. Finns det samma funktioner i t.ex Pro Tools eller använder jag dem sida vid sida då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in