2010-12-18, 10:41
Om ett par dagar beger vi oss in mot ett nytt år.
Har lovat mig själv flera saker, vissa är redan på gång.
Men en stor sak är att jag vill börja "leka" lite med ekonomin.
Har under senaste åren försök spara ihop en summa med pengar som skall fungera som backup.
Konto 1: Backup för om jag vill säga upp mig och ta det lugnt 1-3år baserat på mina utgifter nu(väldigt låga fasta utgifter).
Konto 2: Backup ifall jag vill ta en semester från jobbet alt laga något större på bil etc.
Så jag känner mig någorlunda trygg med de få kronor jag har sparat.
Tro nu inte att jag sitter på en miljon el nio.
Har påbörjat månadsspar i Avanza Zero sedan två, tre månader sedan. Bara någon hundring för att testa hur det går.
Swedbank är min huvudbank där de sparade kronorna finns.
Ligger på vanliga e-sparkonto, men ska till viss del flyttas över till Framtidskonto med låsning på ett par månader för att få upp räntan lite och få in de kronor som finns att få "gratis".
Får ut ca 16-18 000:- i månaden.
Av de planerar jag att spara 1000-3000:- i månaden hos Avanza.
Och nu kommer jag till mina frågor.
Hur skall jag gå tillväga?
Vad är det för skillnad att spara i Avanza Zero som "vanligt" eller genom en Kapitalförsäkring?
Skall man satsa på Aktier, Fonder eller i de erbjudanden som Avanza brukar skicka ut?
Flytta över sitt sparande från Swedbank till tex Marginalen Bank?
Pengarna som skall sparas skall fungera som en investering för framtiden.
Så inget jag behöver inom det närmsta 2-3åren.
Pläjs hjälp me
Har lovat mig själv flera saker, vissa är redan på gång.
Men en stor sak är att jag vill börja "leka" lite med ekonomin.
Har under senaste åren försök spara ihop en summa med pengar som skall fungera som backup.
Konto 1: Backup för om jag vill säga upp mig och ta det lugnt 1-3år baserat på mina utgifter nu(väldigt låga fasta utgifter).
Konto 2: Backup ifall jag vill ta en semester från jobbet alt laga något större på bil etc.
Så jag känner mig någorlunda trygg med de få kronor jag har sparat.
Tro nu inte att jag sitter på en miljon el nio.
Har påbörjat månadsspar i Avanza Zero sedan två, tre månader sedan. Bara någon hundring för att testa hur det går.
Swedbank är min huvudbank där de sparade kronorna finns.
Ligger på vanliga e-sparkonto, men ska till viss del flyttas över till Framtidskonto med låsning på ett par månader för att få upp räntan lite och få in de kronor som finns att få "gratis".
Får ut ca 16-18 000:- i månaden.
Av de planerar jag att spara 1000-3000:- i månaden hos Avanza.
Och nu kommer jag till mina frågor.
Hur skall jag gå tillväga?
Vad är det för skillnad att spara i Avanza Zero som "vanligt" eller genom en Kapitalförsäkring?
Skall man satsa på Aktier, Fonder eller i de erbjudanden som Avanza brukar skicka ut?
Flytta över sitt sparande från Swedbank till tex Marginalen Bank?
Pengarna som skall sparas skall fungera som en investering för framtiden.
Så inget jag behöver inom det närmsta 2-3åren.
Pläjs hjälp me