• 1
  • 2
2004-07-24, 22:37
Medlem
iommis avatar
Har en harley davidson vars ena motorkåpa jag vill ta bort klarlacken från. Det är 2 komponents värmehärdad klarlack. Mitt besök hos lokala färghandlaren gav följande: "Sedan 1997 säljs inga riktigt bra färgborttagare, numera är allt miljöklassat och riktigt dåligt som en följd. " Faktum var att han rekommenderade mig att INTE köpa hans färgborttagningsmedel för att det var såpass dåligt, enligt hans utsago.

...Vart kan jag få tag i icke miljövönligt färgborttagningsmedel? Alt; hur göra för att få bort sån färg utan att skada ytan?

/Io
Citera
2004-07-24, 23:19
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iommi
Har en harley davidson vars ena motorkåpa jag vill ta bort klarlacken från. Det är 2 komponents värmehärdad klarlack. Mitt besök hos lokala färghandlaren gav följande: "Sedan 1997 säljs inga riktigt bra färgborttagare, numera är allt miljöklassat och riktigt dåligt som en följd. " Faktum var att han rekommenderade mig att INTE köpa hans färgborttagningsmedel för att det var såpass dåligt, enligt hans utsago.

...Vart kan jag få tag i icke miljövönligt färgborttagningsmedel? Alt; hur göra för att få bort sån färg utan att skada ytan?

/Io

Från Polen???
Citera
2004-07-26, 20:08
Bannlyst
Varför ska du ha bort klarlacken?

Även om det skulle finnas en bra färgborttagare så tar det med täcklacken också tror jag.
Citera
2004-07-27, 00:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blossa
Varför ska du ha bort klarlacken?

Även om det skulle finnas en bra färgborttagare så tar det med täcklacken också tror jag.

Dessutom tror jag inte färgborttagare klarar av härdlacker speciellt bra. Man måste ha en färgborttagare som funkar med precis den typ av tvåkomponentslack som använts. Sen om andra underliggande lacker klarar av detta är en helt annan femma..
Citera
2004-07-27, 01:28
Medlem
thinner
borde väl funka
med andra ord lackförtunning från biltema
det torde va billigast isf

men jag e kanske ute och seglar nu va vet jag
Citera
2004-07-29, 23:10
Medlem
iommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp
thinner
borde väl funka
med andra ord lackförtunning från biltema
det torde va billigast isf

men jag e kanske ute och seglar nu va vet jag

japp du cyklar.

jag vill ha tips på en kemisk färgborttagare som rår på motorlack, INTE BARA KLARLACKEN som någon nämnde (varför skulle jag vilja ta bort bara den?) utan det skall alltså rå på rubbet. Rubbet=2 komponents värmehärdad motorlack. TIPS UPPSKATTAS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Citera
2004-07-30, 12:02
Medlem
Onkel Gagels avatar
Vat inte om det finns kvar längre men jag brukade köpa något som hette Paintstripper på sprayburk. Detta medel var snuskigt effektivt på att avlägsna både färg och gamla fastklibbade packningar. Fanns att köpa på Mekonomen.
Citera
2004-07-30, 19:45
Medlem
Pröva bromsvätska.
Citera
2004-07-30, 23:59
Medlem
Kingdoms avatar
Åk till en lackfirma, dem har redigt starka saker som kan ta bort lacken på diverse detaljer på sin utrustning (tror jag)

För på mitt jobb har vi nått som kallas stripper och det tar bort det mesta, så starkt att man måste använa kemihandskar! (tyvärr är det ett stort företag så jag vet inte vart dem köper det ifrån)
Citera
2004-09-17, 07:51
Bannlyst
Thinner !

Kan nog fungera utmärkt om du låter det ligga i blöt något dygn ! (Obs! riktigt thinner som billackeringar använder)

Sen tror jag även att det kan funka med det där pissiga medlet hos din färghandlare om du slår in hela kalaset i plast så det får ligga och gotta sig och inte torka på en gång !
Citera
2004-09-17, 13:56
Medlem
På min Hd använde jag en rund bomullspolerskiva från biltema som jag satte på en borrmaskin och körde den snabbt tilsammans med autosol, lacken "bränndes" bort och fram kom en glänsand skitfin yta som bara behöver poleras då o då
Citera
2004-09-17, 14:17
Medlem
tror nog att du bör köra med bläster,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem