2010-12-17, 21:41
Medlem
Kan ni hjälpa mig med en sak?
Vi hade julmys på jobbet med tipspromenad. En fråga var:

En tegelsten väger 1,5kg + en tegelsten. Vad väger då tre tegelstenar?

Jag får inte ihop det och alla andra tror att jag e dum ihuvudet. Så jag tänkte att det finns nån smart sate här som kan förklara detta för mig hur fasen EN tegelsten kan väga 3 kg???
Citera
2010-12-17, 21:51
Medlem
Mamma-pappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGT.Blain
Kan ni hjälpa mig med en sak?
Vi hade julmys på jobbet med tipspromenad. En fråga var:

En tegelsten väger 1,5kg + en tegelsten. Vad väger då tre tegelstenar?

Jag får inte ihop det och alla andra tror att jag e dum ihuvudet. Så jag tänkte att det finns nån smart sate här som kan förklara detta för mig hur fasen EN tegelsten kan väga 3 kg???
Det blir svårare att förstå om man skriver "en tegelsten" ist för X. OM en tegelsten vägde 3 kilo tror jag detta är rätt.

Vi säger att "en tegelsten" är X och väger tre kilo 1,5kg + 1,5kg = 3 Inte svårare än så.
Citera
2010-12-17, 21:55
Medlem
bjornebarns avatar
Den där frågan har jag sett tidigare och du har skrivit av den fel. Som du har skrivit av den är det:
x=1,5+x
Alltså 0=1,5....

Riktiga frågeställningen är:
En tegelsten väger 1,5 kg + hälften av en tegelsten
Nu har vi alltså
x=1,5+0,5*x
x-0,5x=1,5
0,5x=1,5
2*0,5x=x=2*1,5=3
Citera
2010-12-17, 21:57
Medlem
dkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamma-pappa
Det blir svårare att förstå om man skriver "en tegelsten" ist för X. OM en tegelsten vägde 3 kilo tror jag detta är rätt.

Vi säger att "en tegelsten" är X och väger tre kilo 1,5kg + 1,5kg = 3 Inte svårare än så.

Men om en tegelsten väger tre kg, måste det ju bli 1,5 kg + 3 kg?
Citera
2010-12-17, 21:57
Medlem
Fenrers avatar
2,25 kg, om man ska ta dig på orden.
Citera
2010-12-17, 22:04
Medlem
TACK bjornebarn, precis vad jag har försökt få mina kollegor att fatta. Frågan går inte ihop, den är fel.

Har sett flera tegelstens kluringar och alla är ett antal kilo + en halv tegelsten.

Mamma-pappa:
De går inte ihop att en tegelsten väger en tegelsten och 1,5 kg då väger den första tegelstenen 4,5 kg och den andra 3kg
De funkar ju inte.
Citera
2010-12-17, 23:02
Medlem
Mamma-pappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGT.Blain
Mamma-pappa:
De går inte ihop att en tegelsten väger en tegelsten och 1,5 kg då väger den första tegelstenen 4,5 kg och den andra 3kg
De funkar ju inte.

Nej, jag märkte precis att det inte låter rimligt sålänge inte tegelstenarna är olika stora som jag antog att de inte var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in