2011-03-04, 00:03
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Exakt vad "lutar åt" att hjärnan skulle kunna fungera fristående från kosmos?
Citat:
Men det är ju en väldigt stor skillnad på självordnande system och medveten ordning.
Det är ju det som är frågan. Var ifrån kommer ordningen? Det är heller inte fråga om att det är en "underliggande" intelligens, ytan att själva systemet i sig är intelligent. Det verkar vara svårt för er att fatta skillnaden
Citat:
Kristallisering exempelivs.
Kristallisering är just ett exempel på kosmisk ordning.
Citat:
Det skulle fungera på samma sätt...
Som vad? Hjärnan?
Citat:
Åter detta cirkelresonemang "min tes är att hjärnan är en miniatyr av kosmos - detta säger jag därför att min tes säger att hjärnan har samma egenskaper som kosmos
".
Nej det är inte så jag säger. Du verkar tolka lite som du tycker.
Citat:
Att kosmos (i vissa fall) kan ge upphov till ordning är inte samma sak som att det "har samma egenskaper som hjärnan".
Det är hela kosmos som är ordning, och det tyder på att det har samma egenskaper som hjärnan, bl.a för att det är så avancerat på många vis som är svåra att förklara här. Fysiker har räknat på detta, och det finns massor av matematiska exempel. Mina källor är pappersböcker. Svårt att länka. Om jag hade en scanner tillgänglig skulle jag lägga upp det.

Citat:
Det finns massor av exempel på sådana system. Jag har givit dig flera stycken. Att du väljer att inte separera "tänka" från "förmåga att skapa ordning" gör att du måste omdefiniera begreppet intelligens.
Du har själv sagt att avancerade datorer är en form av intelligens.
Intelligens är inget som är exakt definierat. Men det är en fråga i sig.

Citat:
Intelligens är inte detsamma som att skapa ordning
.
Jo det är det. Vi vet att komplexiteten på ordningen ökar med intelligensen. Jämför tex djur och människor. NASA har just ordning som kriterie för vad de söker efter i rymden när de spanar efter liv. Naturen genererar mycket avancerad och komplex ordning som dessutom fysiker kallar "sinnrik", vilket tyder på en slags tankeverksamhet.

Det ni inte verkar förstå (kanske för att jag förklarar dåligt) är att det handlar om åsjälva skaparkraften för kosmos som helhet. Från början var kosmos en formlös sak. Efterhand skapades massor av komplexa saker.

Citat:
Jag är emot att man väljer vad man vill tro på och sedan försöker hitta saker som talar för det, oavsett om dessa saker faktiskt finns eller inte. Det är inte ett ärligt sätt att förhålla sig till världen, sin omgivning eller sig själv. Jag tycker att det är ganska tragiskt. Jag tror inte att jag kommer att kunna få dig att inse vari ditt problem ligger - men jag hoppas att om någon som börjar intressera sig för "andlighet" och söker sig till trådar av det här slaget (kanske inte just den här tråden, men trådar där religiösa diskuterar med icke-religiösa) så kan de själva kan läsa sig till att ett ateistiskt synsätt är djupt, andligt (i vid bemärkelse), vackert och framför allt ärligt, medan väldigt många religiösa (inte alla, men det stora flertalet) har en extremt ytlig, platt, förminskande, banal och förljugen bild av världen - som de gömmer sig bakom därför att de inte vågar titta på världen som den verkligen ser ut. Jag tror att många är rädda för det och därför söker tröst i fåfänga försök att förmänskliga kosmos.
Ja, jag håller på med om att religion kan vara förvirrande och vilseledande. När det handlar om organiserat bokstavstroende.
Men som tänkande och intellektuellt ärliga "vetenskapsmän" så förstår ni också att det är skillnad på Gud som tanke, filosofiskt, metafysiskt, ontologiskt begrepp.
Det som är intressant är två saker. 1, att den moderna fysiken närmar sig den uråldriga teleologiska världsmodellen. Dvs att kosmos är en form av "skapande" fenomen. 2, att de uråldriga religionerna visade sig ha rätt på flera sätt, sett ur ett filosofiskt perspektiv. Den teoretiska fysiken närmar sig dessa religioner.
Senast redigerad av 526 2011-03-04 kl. 00:06.
2011-03-04, 09:20
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är ju det som är frågan. Var ifrån kommer ordningen? Det är heller inte fråga om att det är en "underliggande" intelligens, ytan att själva systemet i sig är intelligent. Det verkar vara svårt för er att fatta skillnaden
Nej, jag har förstått att det är det du menar hela tiden. Dock har du inte svarat på vad som talar för att hjärnan kan fungera fristående från kosmos?
Citat:
Kristallisering är just ett exempel på kosmisk ordning.
Och om du postulerar att ordning är detsamma som intelligens så håller ju din argumentation, men så är det inte, och därför håller den inte.
Citat:
Som vad? Hjärnan?
Du frågade "vad" och "hur"? Jag svarade "kristallisering" och "på samma sätt". Det betyder alltså att jag menar att den, precis som hjärnan, skulle fungera på samma sätt fristående från kosmos. Om hjärnan skulle göra det alltså.
Citat:
Nej det är inte så jag säger. Du verkar tolka lite som du tycker.
Har du inte sagt att hjärnan är som en miniatyr av kosmos och att de har samma egenskaper?
Citat:
Det är hela kosmos som är ordning, och det tyder på att det har samma egenskaper som hjärnan, bl.a för att det är så avancerat på många vis som är svåra att förklara här.
Kosmos är ett antal konstanter och utsträckning i rumtiden. Detta sammantaget ger upphov till vissa fenomen och strukturer. Att detta är detsamma som att det är intelligent är helt enkelt inte sant. Om man inte helt omdefinierar ordet intelligent.
Citat:
Fysiker har räknat på detta, och det finns massor av matematiska exempel. Mina källor är pappersböcker. Svårt att länka. Om jag hade en scanner tillgänglig skulle jag lägga upp det.
Ja, fysiker har räknat en massa. Och ingen av dem har kommit fram till att universum måste vara intelligent. För om de hade kommit fram till det så skulle detta vara bevisat. Alltså: det finns inte skäl att tro att det är intelligent.
Citat:
Du har själv sagt att avancerade datorer är en form av intelligens.
De kan vara det, ja.
Citat:
Intelligens är inget som är exakt definierat. Men det är en fråga i sig.
Vi har ju diskuterat en tämligen vedertagen definition i den här tråden.
Citat:
Jo det är det. Vi vet att komplexiteten på ordningen ökar med intelligensen. Jämför tex djur och människor. NASA har just ordning som kriterie för vad de söker efter i rymden när de spanar efter liv. Naturen genererar mycket avancerad och komplex ordning som dessutom fysiker kallar "sinnrik", vilket tyder på en slags tankeverksamhet.
En viss typ av ordning tyder på intelligens, ja. All ordning gör inte det.
Citat:
Det ni inte verkar förstå (kanske för att jag förklarar dåligt) är att det handlar om åsjälva skaparkraften för kosmos som helhet. Från början var kosmos en formlös sak. Efterhand skapades massor av komplexa saker.
Ja, de skapades därför att konstanterna ser ut som de gör. Om konstanterna ser ut som de gör så skapas komplexa saker av sig själva. Varför konstanterna ser ut som de gör vet vi inte, och kan därför inte uttala oss om.
Citat:
Ja, jag håller på med om att religion kan vara förvirrande och vilseledande. När det handlar om organiserat bokstavstroende.
Men som tänkande och intellektuellt ärliga "vetenskapsmän" så förstår ni också att det är skillnad på Gud som tanke, filosofiskt, metafysiskt, ontologiskt begrepp.
Ja, det är skillnad. Dock är det inte en skillnad som betyder att gud finns. Om vi inte definierar gud som "naturen", men varför vi skulle göra det har jag extremt lite förståelse för: naturen heter ju redan "naturen" - varför byta namn på den helt godtyckligt?
Citat:
Det som är intressant är två saker. 1, att den moderna fysiken närmar sig den uråldriga teleologiska världsmodellen.
Nej, det gör fysiken inte. Man hittar inte mening, bara döda naturprocesser. Att vissa fysiker spekulerar är inte tillräckligt för att hävda att allt har en mening.
Citat:
Dvs att kosmos är en form av "skapande" fenomen. 2, att de uråldriga religionerna visade sig ha rätt på flera sätt, sett ur ett filosofiskt perspektiv. Den teoretiska fysiken närmar sig dessa religioner.
Att kosmos är ett skapande fenomen går väl knappast att förneka. Men frågan vi diskuterar är ju om det är medvetet eller inte. På vilket sätt hade de uråldriga religionerna rätt?
2011-03-04, 13:17
Medlem
Kmer, att du orkar.. jag är så sjukt imponerad! Samtidigt blir jag lite rädd när jag läser vad 526 skriver. Visst att man kan vara insnöad på idéer, men det är ju bara en lite jäkla sak han ska bevisa. 20 sidor text och han har ändå inte lyckats.
526 verkar tro att vi inte förstår vad han skriver, men det gör vi ju, det är solklart, men fortfarande lyckas han inte formulera vad det är som talar för att universum är intelligent. (fast han tror ju förstås att han har det, genom att säga saker som att det är intelligent för att det är intelligent, eller för att det finns vissa ordnade strukturer, trots att det finns massvis med ordnade strukturer som inte har det minsta med intelligens att göra).
Finns det fler sådana här människor? (förutsatt att 526 inte är ett skickligt troll).
Hur är det i djupt religiösa områden i världen? Är alla såhär trångsynta? Måste alla ha en 20 sidors diskussion utan att komma med ett enda svar på frågan? Fan va mycket byråkrati, bara för att man inte kan erkänna att man har fel.

Jag blir verkligen rädd.. och sen att 526 inte kan ge direkta svar på dina frågor heller, utan undviker dem, omformulerar dem och ställer en värdelös (och ofta irrelevant) motfråga tillbaka.
Fyfan 526, kom ut ur garderoben.
2011-03-04, 14:01
Medlem
Astenikers avatar
Det var länge sedan den militanta ateismen diskuterades i den här tråden, som istället fyllts av en massa OT. Vi sätter punkt här.

Tråd låst.

/Mod.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in