Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Om det inte går att applicera på det du pratar om så kanske det du pratar om inte är intelligens, utan något annat?
Citat:
Du försöker undvika att analysera definitionen av intelligens i detalj, och vill hålla dig till det generella begreppet.
Okej, men utifrån denna smala begreppsvärld har vi definierat vad intelligens är (du har själv presenterat en liten definition tidigare i tråden). Om någonting inte passar in i den definitionen så kallas det inte för intelligens.
Citat:
Varför gillar ni inte reduktionistiska förklaringar?
Eller snarare: som du brukar säga att vi gillar, men som vi i själva verket aldrig gör.
Citat:
Jag är för nummer 4, om du inte förstått det.
Jaha? På vilket sätt talar detta för din ståndpunkt? Det talar för min ståndpunkt, att vi inte kan göra de positiva uttalanden som du gör (även om jag tycker att exemplet haltar betänkligt - eftersom universum inte producerar samma saker som människor producerar - utom genom just människ
Ett exempel:
Vi har en människa och vi har en låda. Ur både människan och lådan kommer det ut papper med matematiska formler (för att göra ett enkelt visuellt exempel). Människan anser från insidan av sitt huvud att han är intelligent. Frågan är nu om lådan är det?
Hur ska människan kunna ta reda på det? Han kan inte öppna den utan bara se spåren den lämnar efter sig, dvs ett matematiskt system.
Citat:
Då kan människan tänka:
1 - Lådan är inte intelligent. Matematik kan komma slumpmässigt utan mening.
Problemet är att det inte finns någon slump.
2 - Lådan är inte intelligent för att den har inte samma känsloliv som jag. Inte för att jag vet om lådan känner något, men det finns inget som tyder på ett känsloliv.
3 - Jag kanske själv är en låda sett ur lådans perspektiv?
4 - Det kan finnas intelligens i lådan eftersom den producerar samma matematik som människan.
5 - Matematiken som både människan och lådan gör är inte intelligent. Intelligens är en "gas" för både man och låda
1 - Lådan är inte intelligent. Matematik kan komma slumpmässigt utan mening.
Problemet är att det inte finns någon slump.
2 - Lådan är inte intelligent för att den har inte samma känsloliv som jag. Inte för att jag vet om lådan känner något, men det finns inget som tyder på ett känsloliv.
3 - Jag kanske själv är en låda sett ur lådans perspektiv?
4 - Det kan finnas intelligens i lådan eftersom den producerar samma matematik som människan.
5 - Matematiken som både människan och lådan gör är inte intelligent. Intelligens är en "gas" för både man och låda
Citat:
Det betyder att man fdelar upp en helhet i bitar och bearbetar de enskilda delarna en och en.
Är du allvarlig nu? Vet du vad söndra och härska betyder? Det betyder inte att man klipper i en text (och det är inte heller det jag gör - utan jag går in och skriver svaren direkt i texten, istället för att samla alla efteråt, därför att det blir mer överskådligt på det viset)
Precis som du (och många andra gör när de har svårt att föra en stringent diskussion.
Man plockar ut delar ur sit sammanhang och gör de till enskilda påståenden istället för en del av förklaring.
Citat:
Vad i mitt resonemang är ologiskt?
Saker och ting är antingen logiska eller inte logiska, om något "förefaller logiskt" är helt irrelevant.
Citat:
Ja, du säger att du inte håller med. Jag har so sagt inte påstått att jag har rätt bara att jag anser det mest troligt.
Nej, jag har inte presenterat någon alternativ teori. Jag har bara sagt att inget talar för din teori, och att det kan vara på ett annat sätt - exempelvis så att universum inte har en inneboende intelligens och att naturen är som den är snarare än på ett annat sätt därför att den helt enkelt måste vara på något sätt snarare än på inget sätt (om den finns - vilket den gör).
Menar du att jag påstår att det är på inget sätt, eller hur menar du?
Citat:
Varför anser du inte att de anledningar jag presenterat är rimliga?
Jag vet att du anser det troligt, men jag vet inte varför eftersom du inte har presenterat någon rimlig anledning att anse det.
Citat:
Jo den måste ha ett före och ett efter för att tesen om att en "plan" ska finnas. Men du glider hela tiden undan en djupare fundering om vad egentligen en plan är?
Händelsekedjan behöver inte vara linjär, men det måste finnas en medvetenhet, en tanke och en plan. Hur skulle någonting kunna ha en mening om det inte har en mening? Det är ju det du försöker säga?
Är en plan mätbar? Jag hävdar att allt har en mening på så sätt att det är en del i en händelsekedja som tillsammans bildar och upprätthåller allt.
Citat:
Ja så kan det ju vara. Men det är inte så jag menar. Utan snarare tvärt om, vi upplever mycket som meningslöst, men det har en mening. Jag tror inte på slump.
Det har jag aldrig sagt. Jag kan däremot ha sagt att "bara för att vi upplever någonting som meningsfullt så behöver det inte ha en mening", men det är förstås något helt annat.
Citat:
Upplevelser är subjektiva ja. Hur verkligheten är beskaffad är inte subjektivt.
Citat:
Om det du påstår ska stämma, så innebär det att allt måste vara subjektivt. Inklusive det empiriska, det vill säga det fysiska. I så fall är allt bara en illusion. Det som är en totalt objektiv sanning är inte fattbart för människan. Det yttersta sanningen är det vi brukar kalla Gud.
Jag menar att verkligheten är objektiv men vår uppfattning av den behöver inte vara det.
Citat:
Därför att alltet och hjärnan producerar ordning, det gör att jag tror att båda är intelligenta. Jag ser ingen anledning till att bara det ena systemet skulle vara det. (även om den kan vara så)
Men varför? Att du fortsätter säga det gör det inte mer sant. Du måste ju kunna berätta varför du tror på ett visst sätt, mer än att du vill tro så.
Senast redigerad av 526 2011-02-19 kl. 00:06.
Senast redigerad av 526 2011-02-19 kl. 00:06.