2010-12-17, 17:16
Medlem
Nu har säkerligen alla på forat sett den här föreläsningen av alla vår Dawkins, och risken finns att det finns trådar om det redan, men jag hittade ingen.

http://www.ted.com/talks/lang/eng/richard_dawkins_on_militant_atheism.html

Se på föreläsningen med ett öppet sinne och kommentera sen. (Jag såg/genomled själv en lång film om varför gud var skaparen av universum, så jag förstår hur ni teister känner när ni ser den, men håll ut, liksom jag gjorde, så skapar vi en bra diskussion!)
2010-12-17, 17:27
Medlem
fraKturs avatar
Varför vara så extrem?

Vi har alla olika syn på världen, jag tror världen blev till så, och de tror världen blev till så. Militant ateism är trots allt hat mot religionen, inte dess utövare.
2010-12-17, 17:35
Medlem
Jag gick från ateist till att bli kristen, genom att ligga så nära verkligheten som möjligt och dra egna slutsatser utifrån vad jag vet och kan bekräfta. Jag är mycket tacksam för alla som kyrkan har hjälpt mig och jag tar gladeligen upp kampen mot alla som med våld försöker ta alla detta fina ifrån mig. Jag tror vi delar samma bild om religioner i allmänhet, det vill säga att det genom hela historien alltid bara har varit ett sätt för makthavare att kontrollera folket för egen vinning med hjälp av regler inom religionerna - som idogt följdes och levde vidare genom skräckexempel. Enligt min egen definition är det när ett sökande på Gud blandas med tvång och regler som det går från tro till en religion.
2010-12-18, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
Varför vara så extrem?

Vi har alla olika syn på världen, jag tror världen blev till så, och de tror världen blev till så. Militant ateism är trots allt hat mot religionen, inte dess utövare.

Citat:
Ursprungligen postat av Myrslingerbult
Jag gick från ateist till att bli kristen, genom att ligga så nära verkligheten som möjligt och dra egna slutsatser utifrån vad jag vet och kan bekräfta. Jag är mycket tacksam för alla som kyrkan har hjälpt mig och jag tar gladeligen upp kampen mot alla som med våld försöker ta alla detta fina ifrån mig. Jag tror vi delar samma bild om religioner i allmänhet, det vill säga att det genom hela historien alltid bara har varit ett sätt för makthavare att kontrollera folket för egen vinning med hjälp av regler inom religionerna - som idogt följdes och levde vidare genom skräckexempel. Enligt min egen definition är det när ett sökande på Gud blandas med tvång och regler som det går från tro till en religion.

så.. ÄR militant ateism bättre för världen? Har ni sett föreläsningen och sedan bildat en uppfattning?
2010-12-18, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViktorH
så.. ÄR militant ateism bättre för världen? Har ni sett föreläsningen och sedan bildat en uppfattning?
Ja, jag såg den.
Han har fel redan i att evolutionen ställer sig emot alla form av religioner.
2010-12-18, 12:32
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag gick från ateist till att bli kristen, genom att ligga så nära verkligheten som möjligt och dra egna slutsatser utifrån vad jag vet och kan bekräfta.

Vore intressant att höra vad kristendom har med verkligheten att göra.
2010-12-18, 12:44
Medlem
Citat:
Ja, jag såg den.
Han har fel redan i att evolutionen ställer sig emot alla form av religioner.

De må vara.. Har ingen aning om vad det du skrev har med topic att göra dock(?)

Är militant ateism bättre för världen? (baserat på föreläsningen)
2010-12-18, 13:05
Medlem
Citat:
De må vara.. Har ingen aning om vad det du skrev har med topic att göra dock(?)

Är militant ateism bättre för världen? (baserat på föreläsningen)
Dawkins nämner bara några minuter in i filmen att evolutionen ställer sig emot alla religioner.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vore intressant att höra vad kristendom har med verkligheten att göra.
Det finns ingenting som ställer sig emot möjligheten för att Gud som är oberoende av både tid och rum att existera.
2010-12-18, 13:06
Medlem
Citat:
Dawkins nämner bara några minuter in i filmen att evolutionen ställer sig emot alla religioner.

nej, han säger att "I believe evolution is fundamentally hostile to religion", som i att evolution är skadligt för religion, för det kommer med faktiska bevis på skapelse, till skillnad från religion. Ignoranta troende.

och tomte, jag säger ju att det är offtopic. Svara på trådens fråga om du vill vara med och diskutera. (vilket jag betvivlar).
Senast redigerad av ViktorH 2010-12-18 kl. 13:12.
2010-12-18, 13:12
Medlem
Citat:
men tomte, jag säger ju att det är offtopic. Svara på trådens fråga om du vill vara med och diskutera. (vilket jag betvivlar).
Självklart tycker jag inte att militant ateism är bra för världen, då jag tror att Gud finns. Att helt sonika hjärntvätta in en paradigm utan att låta personen ifråga få resonera själv är förnuftsvidrigt.

Edit: Såg att du ändrade ditt inlägg efter att jag svarat, så då får väl jag också ändra lite.

Citat:
nej, han säger att "I believe evolution is fundamentally hostile to religion", som i att evolution är skadligt för religion, för det kommer med faktiska bevis på skapelse, till skillnad från religion. Ignoranta troende.
Jag tror på evolutionen.
2010-12-18, 13:19
Medlem
Citat:
Självklart tycker jag inte att militant ateism är bra för världen, då jag tror att Gud finns. Att helt sonika hjärntvätta in en paradigm utan att låta personen ifråga få resonera själv är förnuftsvidrigt.
Du menar som bibeln och kyrkan gör???

Edit: Såg att du ändrade ditt inlägg efter att jag svarat, så då får väl jag också ändra lite.
Jag ändrade mitt inlägg innan jag sett ditt svar.

Jag tror på evolutionen.
poäng till dig, och nu har du svarat på frågan också.

Men om du ser klart på filmen, istället för att stanna efter nån minut, felcitera gravt och sen ge upp diskussionen, så ser du vad jag menar med frågan. samhället i sig kanske tjänar enormt på militant ateism, det är därför jag undrar om ni andra tycker att det är bra för världen. Inte för dig, för världen.
2010-12-18, 13:32
Medlem
Citat:
Du menar som bibeln och kyrkan gör?
Det är kul hur de svenska kyrkorna får dra på sig all skit som religioner genom alla tider har sysslat med. Jag ser inte att du ens tar mig på allvar, utan så fort du ser texten endast försöker hitta snabbaste möjliga väg för att avfärda den. Det här skulle kunna bli intressant, men det verkar du inte vilja att det ska bli, trevlig helg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in