2010-12-18, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrslingerbult
Det är kul hur de svenska kyrkorna får dra på sig all skit som religioner genom alla tider har sysslat med. Jag ser inte att du ens tar mig på allvar, utan så fort du ser texten endast försöker hitta snabbaste möjliga väg för att avfärda den. Det här skulle kunna bli intressant, men det verkar du inte vilja att det ska bli, trevlig helg.

fegis. du inser fortfarande att du inte svarat på frågan ordentligt.

Jag undrade inte om militant ateism var bättre eller sämre för dig, utan för världen.
2010-12-18, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViktorH
fegis. du inser fortfarande att du inte svarat på frågan ordentligt.

Jag undrade inte om militant ateism var bättre eller sämre för dig, utan för världen.

Jag citerar mig själv:

Citat:
Självklart tycker jag inte att militant ateism är bra för världen, då jag tror att Gud finns.
2010-12-18, 13:51
Medlem
Citat:
Jag citerar mig själv:

men det är en non-sequitor! Din tro på gud kommer inte att förändras. Däremot kanske militant ateism kan leda till saker som bättre utbildning, mer forskningsstöd, osv.
2010-12-18, 14:03
Medlem
ceterus avatar
Jag anser att militant ateism är det mest fördelaktiga för hela mänskligheten och världen, i alla fall det mest fördelaktiga av samtliga alternativ som existerar idag. Att främja kunskap, teknologi, utveckling, jämställdhet och dylikt kan inte vara någonting annat än bra för mänskligheten. Religion å andra sidan oavsett vad enskilda teister hävdar är emot jämställdhet, utveckling, kunskap och kritiskt tänkande.

Ser inte hur det är moraliskt försvarbart att hävda någonting annat än att ateism, eller militant ateism ligger i människans bästa intresse.
2010-12-18, 14:25
Bannlyst
Så klart ska man så fort man får chansen motarbeta mytologier om kristendom eller isalm. Dessa fördummande idiotier har hållit tillbaka mänskligheten tillräckligt länge.

Religion är verkligen ett opium för folket.
2010-12-18, 15:33
Medlem
Jag är verkligen förvirrad men vad menar ni troende/religösa med "militant ateism"?

Har svårt att se en ateist komma springande på drottninggatan med bombbälte skrikandes: "Evolutionen är fakta och Dawkins är vetenskapsmannen som kommer med hypoteser o teorier"!
2010-12-18, 15:39
Medlem
kvertys avatar
Allt som betonas med "militant" är dåligt enligt mig.
2010-12-18, 16:27
Medlem
Militant ateism är givetvis inte bättre än militant islam. Faktum är att det finns stora likheter mellan de båda.
2010-12-18, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Militant ateism är givetvis inte bättre än militant islam. Faktum är att det finns stora likheter mellan de båda.

Vad är militant ateism?
2010-12-18, 18:04
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Det finns ingenting som ställer sig emot möjligheten för att Gud som är oberoende av både tid och rum att existera.

Men vad har det med verkligheten att göra? Vad har kristendomen med verkligheten att göra?
Du svarar inte på frågan.
Osynliga obevisade företeelser finns i obegränsad mängd. Jag kan hitta på vilka dumheter som helst som inte går att motbevisa men det gör dem ju inte mer sanna för det.
2010-12-18, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingFrolic
Vad är militant ateism?
Se filmen som tråden rör och återkom därefter.
2010-12-18, 18:05
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein

Vilka likheter?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in