Citat:
Ursprungligen postat av Bar57
Smiskade på en drink på de som fanns hemma förra helgen bestående av:
5cl Cointreau
5cl Bacardi Superior
En powerking
Lite apelsinjuice
Is
Smakade rätt gött faktiskt

Haha, fan det märks att man inte hade mycket koll när jag skrev det där för ett och halvt år sedan, fy fan. Alla har vi varit unga och dumma eller hur?
De flesta bra drinkar har ju gjorts och att säga att jag uppfunnit drinkar medans jag jobbat när någon frågar efter en jordgubbsdrink ser jag inte som direkt äkta. Mer som ett tillfälligt ihopkok. Hursomhelst så är här är en cocktail jag kommit på till en tävling som faktiskt är rätt bra.
Aperry
Kyl ett martiniglas. Muddla ett halvt grönt äpple med en barsked äkta vaniljsocker.
Häll på 25ml ung calvados (du vill ha äppelsmaken) och 25ml cherry heering, fyll upp med is och skaka. Dubbelsila till martiniglaset. Garnera med tre tunna äppelskivor som doppats i kanel.
Inspirationen kommer inte helt oväntat från en äppelpaj. En fin äppelsmak med bakgrunds toner av körsbär och vanilj, fint på sommaren såklart.
Funderar att prova göra ovanstående med grädde på toppen (då snackar vi paj) men känns nästan lite overkill, får se nån gång på fyllan
Edit: Om någon skulle prova sig på den här får man testa sig fram med måtten, allt beror ju hur mycket man gillar vissa smaker samt hur intensiv din calvados är, lycka till!