2014-06-18, 23:54
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobhnud
Någon som har något bra förslag på en hyfsat enkel gindrink/grogg som jag kan blanda på midsommar?

Känner för att testa något nytt, något annat än G.T, gin och grappo, gin och fläderblomssaft, gin och russchian, samt gin och juice.
Tom Collins är en personlig favorit som borde kunna förberedas relativt bra. Ginen har du ju i flaskan, sockerlagen kan du koka redan imorgon och om det känns för pilligt att färskpressa citroner finns ju alltid de små plastcitronerna. Känns det ändå för bökigt brukar det finnas färdig mix i välsorterade mataffärer.
Citera
2014-06-23, 20:07
Medlem
Min flaska grape tonic har tagit slut och jag har således inte möjligheten att bland fler gin & tonic. Orkar heller inte gå ner till affären för att reda upp det hela utan har börjat titta på vad jag har hemma.

Jag har gin, av märket Beefeater. En flaska Grasovka Vodka med följande beskrivning på flaskan: "Flavoured with an extract of the Bison grass blade, the fragrant herb beloved by the European Bison".
Möjlighet att blanda dessa med Sprite, Fun Light Appear, is och limefrukt.

Någon med några förslag? Helst innan nästa omgång i VM börjar.
Citera
2014-06-23, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Min flaska grape tonic har tagit slut och jag har således inte möjligheten att bland fler gin & tonic. Orkar heller inte gå ner till affären för att reda upp det hela utan har börjat titta på vad jag har hemma.

Jag har gin, av märket Beefeater. En flaska Grasovka Vodka med följande beskrivning på flaskan: "Flavoured with an extract of the Bison grass blade, the fragrant herb beloved by the European Bison".
Möjlighet att blanda dessa med Sprite, Fun Light Appear, is och limefrukt.

Någon med några förslag? Helst innan nästa omgång i VM börjar.

Gör Gimlet. Det är socker+limejuice+gin. Proportionerna varierar beroende på vad man gillar, men beefeater är bra nog för att blanda 4 cl gin, 1 cl limejuice och 1 cl socker.
Citera
2014-06-23, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hunnitandfiddy
Gör Gimlet. Det är socker+limejuice+gin. Proportionerna varierar beroende på vad man gillar, men beefeater är bra nog för att blanda 4 cl gin, 1 cl limejuice och 1 cl socker.
Bara det? Låter som en shot?
Citera
2014-06-23, 20:30
Medlem
Citat:
Bara det? Låter som en shot?

Du häller det över mycket is och rör om sedan kan du sila bort isen om du vill. Det blir en sour-cocktail, liknande styrka som en old fashioned, ingen shot.
Citera
2014-06-23, 20:55
Medlem
Citat:
Du häller det över mycket is och rör om sedan kan du sila bort isen om du vill. Det blir en sour-cocktail, liknande styrka som en old fashioned, ingen shot.
Går det att blanda ut med Sprite eller något så det går att servera i dricksglas åtminstone?
Citera
2014-06-24, 06:18
Medlem
Citat:
Går det att blanda ut med Sprite eller något så det går att servera i dricksglas åtminstone?

Bara häll på vatten om du vill. För övrigt blir drinken bara 21 %:

4 cl x 0,4 = 1,6
4+1+1=6
6x1,25 (isen tillför ca. 25% vatten)=7,5

1,6/7,5=0,21x100=21%
Citera
2014-06-28, 13:39
Medlem
Blir det en bra mai tai på mandelmjölk? T.ex. denna:

http://www.alpro.com/uk/almond

Orgeat är väl bara mandelmjölk med tillsatt socker så det borde väl funka med den och sedan lite extra cointreau/sockerlag.
Citera
2014-07-08, 14:00
Medlem
Minntukakao

6 cl Minttu
18 cl KYLD!! Kakaodryck

Blanda väl och toppa med ett myntablad i ett highballglas.
Går även att blanda med en kanelstång vid juletider, eller värma upp drycken och avnjuta i kakaomugg.
Citera
2014-07-12, 22:07
Medlem
Brmcs avatar
Citat:

Det är väl typ en daquiri med gin bara? Sen snackar du socker som strösöcker eller sockerlag? F.ö hade jag nog ökat ginen till en 5a och sedan haft 2 cl sockerlag och 2 cl limejuice. Lät gött hur som!

Här är bästa drinktipset för de som gillar ingefära.

Dela en lime 12 klyftor och lägg i 3-4 klyftor i ett stort tumblerglas. I med 2 tsk strösöcker, en näve myntablad och 4 cl mörk rom (jag brukar använda den svarta Havana-romen). Muddla detta så du pressar limesaften, men var försiktig så du inte trasar sönder limen och myntan allt för mycket. Ett par rejäla tryck uppifrån brukar räcka fint. Fyll glaset med antingen krossad is eller stora isbitar och toppa sedan med ginger ale.

Så. Jävla. Gott.

Kom ihåg var ni hörde det först.
Citera
2014-07-25, 04:05
Medlem
RealNeverminds avatar
Hur skapar man bäst en enkel men framgångsrik drinkmeny?

Hej,

Jag befinner mig just nu på semester och befinner mig hos en god vän som driver en restaurang. Det hårda dygnet runt arbete som en restaurang innebär har lämnat min vän med en någorlunda framgångsrik, men långt ifrån färdigutvecklad restaurang. Denna man har jobbat hårdare än någon annan jag känner och jag skulle vilja hjälpa honom att få ihop en drinkmeny då den nuvarande endast består av tråkiga kaffedrinkar och rena spritsorter på lösvikt. Han har gett mig fria händer då han säger sig vara för trött, utan ork och motivation så därmed vänder jag mig till er!

Han har alltid varit empatisk och hjälpt människor runt omkring i hårda tider, bland dessa även mig. Jag vill hjälpa honom med detta då han helt enkelt är för trött och därför ber jag er på Flashback med yttersta ödmjukhet att storma idéer. Jag hoppas att det kan hjälpa mig att hjälpa honom samtidigt som det borde innebära nöje för er med intresse över drinkar!

Då detta först och främst är en restaurang har han inte mer än en kunnig bartender innebär detta att verksamheten i första hand prioriterar mat och serveringsservice och att drinkarna därmed inte får ta lång tid att göra utan skall vara, i värsta fall, lika komplicerade att göra som en white russian eller rosa pantern.

Spriten som finns i baren för stunden är:

Southern Comfort
Galliano Vanilla likör
Baileys
Kahula
Drambuie
Licor 43 likör
Cointreau
Creme de menthe
Facile romlikör
Monine Grenadine

Laphroaig
Chivas Regal
Famous Grouse
Tullamore Dew
Jamesson
Jim Beam
Jack Daniels

Captain Morgan rom
Grönsteds Cognac

Absolut Vodka
Absolut Vodka Vanilla
Absolut Vodka Citron

Jaegermeister

Gordons Dry Gin
Molinari Sambuca

Sourz Apple
Bols Banana
Disaronno

Självklart finns grädde, mjölk, läsk, kaffe, öl, vin mm. i restaurangen.

Jag har sett hans utkast till idéer som han haft sedan ett år tillbaka och det handlar om en drinkmeny med 12 st drinkar, det han letar efter är drinkar att göra med det han redan har, åtminstone i spritväg. Jag tänker samtidigt, då denna restaurang ligger utanför staden att drinkarna bör vara intressanta och goda drinkar med bra variation som kan locka folk i sig. Vad skulle ni då rekommendera för drinkar? Självklart ska kanske vara lättblandade klassiker, vilka dessa nu än är men den andra halvan får gärna inspirera till blöta kvällar i ett kalas av nyprovande.

Samtidigt, vilka sex klassiker skapar en komplett meny utan att vara svårskapade? Kaffedrinkar kan utelämnas då de kommer att hamna på den nya desertmenyn.

Sedan några shots, utöver det som redan finns tänkte jag även på fish shot då jag har gillat det under mina resor till Norge. Om man ska begränsa sig till fish shot som tillskott till nuvarande bar, vilka spritsorter är värdiga och intressanta shots?

Slutligen, vad av det i listan ovan bör man placera på ett separat blad som liqours, spritis etc? Jag menar då som rena 4r eller 6r med detta. Det mesta går ju att ha med där, så frågan är kanske vad man ska välja bort från den varierade blandning.

Jag tänkte en drinklista, pappersformat med total fyra insidesblad. Två första sidorna med sex drinkar vardera, kanske uppdelade efter typ eller något. Blad nummer tre med shots och sista bladet med ren sprit. Alternativ två är att ha första insides-sidan med ren sprit, blad två med sex drinkar, andra uppslaget sex drinkar till och i slutändan shots.

Jag måste bara passa på att tacka er på förhand för er hjälp i detta då jag vet att det finns människor med enorm kunskap och vilja att hjälpa det betyder mycket för både mig och allra helst honom.

Med vänlig hälsning
Citera
2014-07-25, 07:05
Medlem
C8H11Ns avatar
Drinkmenyn skall vara varierad så att det finns något i de flestas smak. Något surt, något sött, något bittert osv... Kan ge dig ett drinktips

Lynchburg Lemonade - En frisk svalkande drink perfekt i sommarvärmen. Inte för sliskig som många andra fruktiga drinkar kan bli.

Recepten varierar men här är en variant: Jack Daniels, Cointreau, Sockerlag, Citronjuice, Ramlösa/Sprite/Ginger Ale. Med sockerlaget tycker jag att den blir alldeles för söt om man fyller upp med läsk, så jag kör för enkelhetens skull utan sockerlag och använder då sprite som påfyllning. Orkar jag göra sockerlag kör jag med ramlösa. Lime är gott att slänga i med.

Den enda drinken jag anser värd att kasta pengar på.

Ang. shots så är ju Jägermeister ganska lättsåld. Själv hatar jag dock skiten, men det beror nog mest på att jag inte shottar.
Senast redigerad av C8H11N 2014-07-25 kl. 07:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in