2012-09-14, 14:17
Medlem
Gör inget om det är tjejvarning på det, jag är tjej
Tack för tipsen! Har cointreau hemma men får väl fixa nåt mer
Citera
2012-09-15, 13:21
Medlem
thunderstuckeds avatar
Har:
  • Gin
  • Vodka
  • Captain Morgan Spiced Gold
  • Mintuu
  • Random citron-likör
  • Random äppel-likör
  • Mezcal
  • Whisky (av "drinksort" och finare)
  • Ljus rom
  • Jim Beam Red Stag (lite kvar)
  • Bourbon whisky (Jack Daniels & Random)
  • Rosé

Jag har ICA/Coop kvartersbutiker där jag kan inhandla sådant jag kan tänkas behöva.

Jag ska bjuda på någon drink och välkomstdrink (rosé och fruktsoda tänkte jag ifall inte alla gillar rosé).

Men sedan då? Jag kan typ bara blanda med coca-cola :-D Vill ju stila lite mer än så

Citera mig eller skicka PM så jag inte missar att just DU har svarat MIG
Citera
2012-09-15, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thunderstucked
Har:
  • Gin
  • Vodka
  • Mintuu
  • Random citron-likör
  • Random äppel-likör
  • Mezcal
  • Ljus rom
  • Rosé

Jag har ICA/Coop kvartersbutiker där jag kan inhandla sådant jag kan tänkas behöva.

Jag ska bjuda på någon drink och välkomstdrink (rosé och fruktsoda tänkte jag ifall inte alla gillar rosé).

Men sedan då? Jag kan typ bara blanda med coca-cola :-D Vill ju stila lite mer än så

Citron likör började jag leka mycket med förra året, och oj vad roligt det är! Jag körde mycket på att blanda jordgubbar, vaniljyoghurt och Limoncello(Citronlikör). Du kan ev ha i glass och kanske mynta och/eller citronmeliss.

Nackdelen är att du behver en mixer och att det tar lite tid och är lite geggigt att göra, men det blir fantastiskt gott. Inte särskilt starktdock, om du inte testar blanda i lite ljus rom eller så.

För mer klassiska drinkar har du enkelt.
Vodka + Apelsinjuice = Screwdriver. Se till att du har god juice, försök undvika koncentrat som du spär ut med vatte. Lättdrucket och ganska friskt.

Vodka, is och lime = caipirinoshka. Ska egentligen även innehålla sockerlag men jag föredrar utan. Lite bitter och uppskattas inte av alla, men mindre sliskig och gott att smutta på.

Gin + tonic = GinTonic/GT. Använd citron, inte lime. Enkel och god.

Om du vill imponera lite mer och vara lite vågad så sväng ihop en mojito.
Ljus rom, fruktsoda, lime, krossad is och sockerlag.
http://www.cocktailguiden.com/drink/mojito-highball

Sen kan du altid leka med vodkan och testa dig fram. Vodka går bra med den mesta blanddricka,. Schweppes har ganska intressanta blanddrickor att ta för sig av, deras "pear fusion" går utmärkt med bara vodka i.

Glöm nu inte garnityr till dina drinkar, gör bra intryck.

Våga ta ut svängarna, testa dig fram, och googla lite recept om du vill veta mer.
Lycka till!
Citera
2012-09-15, 17:20
Medlem
Citat:
Har:
  • Gin
  • Vodka
  • Mintuu
  • Random citron-likör
  • Random äppel-likör
  • Mezcal
  • Ljus rom
  • Rosé

Med bourbon, socker, bitter, kan du enkelt göra en Old fashioned. http://www.dricka.se/drinkar/old-fashioned/

Kan du fixa en flaska Cachaça-rom, så kan du enkelt göra Caipirinha. God som fan, och enkel att göra (cachaca, socker, lime, krossad is). Alternativ, om du inte kan fixa sådan rom, så kan du byta ut den mot vodka, och då får du en Caipiroska.

Med vodka och tranbärsjuice kan du göra en hel del. Ger dig följande 4 som är väldigt lika!
- Cape Cod: Vodka + tranbärsjuice
- Sea Breeze: Vodka + tranbärs- och grapefruktjuice.
- Bay Breeze: Vodka + tranbärs- och ananasjuice.
- Madras: Vodka + tranbärs- och apelsinjuice.

Mintuu skulle jag inte bjuda på..

Köp in en flaska triple sec, exempelvis Cointreau, så kan du med gin, Cointreau och citron göra White Lady, för brudarna
Citera
2012-09-17, 23:02
Medlem
Masterkockens avatar
Citat:
Har:
  • Gin
  • Vodka
  • Mintuu
  • Random citron-likör
  • Random äppel-likör
  • Mezcal
  • Ljus rom
  • Rosé

Som någon nämnde; Gin&Tonic - lätt att göra, uppskattad av många, klassisk "less is more"-drink , 4-6cl gin i ett highball- eller collinsglas fyllt med is, toppa med tonic, garnera med en halv citronskiva, voila!

Annars; Whiskey sour - 4-6cl bourbon, 2-3cl citronjuice, 1tsk flor- eller strösocker - skaka väl med is, servera i whiskyglas med några bitar is och en citronskiva

Tom Collins - 4-6cl gin, 2-3cl citron- eller limejuice, 1tsk florsocker - skaka ordentligt och häll ner i ett isfyllt collinsglas, toppa upp med ex. sprite eller helst något liknande fast mindre sött.

4cl vodka, 1cl cointreau, 1cl limejuice, tranbärsjuice - skaka väl med is, servera i martiniglas = cosmopolitan.

Dessa drinkar är lätta att göra och så länge du håller dig till proportionerna så blir det bra! En förutsättning för dessa är ju dock att du har en shaker (finns budgetvarianter på Lagerhaus för runt 50-lappen). Mitt sista tips; ha MYCKET is redo i frysen!
Citera
2012-09-18, 16:43
Medlem
Masterkockens avatar
Jag är sugen på att prova något nytt, har provat det mesta men vem vet - kanske finns det någon som sitter på ett eget recept eller känner till någon drink som helt enkelt glömts bort eller är relativt ovanlig.
Har för närvarande följande;

- Jack Daniels
- Vit rom
- Kryddad rom
- Vodka
- Gin
- Blue Curacao
- Cointreau
- Fernet
- Grenadin

Ganska kasst utbud men det ska lösas med en resa till Tyskland i höst.

Så, någon som har något kul tips på någon god men ovanlig drink? (Sötsliskigt skit som innehåller en massa läsk eller energidricka undanbedes, en skvätt club soda är dock helt okej!)
Citera
2012-09-22, 07:02
Medlem
Var på krogen igår och beställde i min variation "en sur drink". Fick en rosa drink (väldigt lik absolut greyhound) serverad i ett rocksglas fylld med krossad is som självklart var jävligt sur med en liten touch av sötma. Oerhört god och fräsch.

Någon som vet vad detta kan vara för drink?
Citera
2012-09-22, 21:57
Medlem
Gullegubbens avatar
Vad konstig sprit folk har hemma. Jag tycker att man ska satsa på att kunna göra Emburys sex klassiska cocktails:

The Martini, the Manhattan, the Old Fashioned, the Daiquiri, the Sidecar, and the Jack Rose.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Fine_Art_of_Mixing_Drinks

Fast jag vill lägga till Mint Julep. Jack Rose gör jag sällan.

Hursomhelst har man torr vit vermouth, röd vermouth, rom, billig cognac, bourbon, neutral whisky, rom, gin och Cointreau, Angustura Bitter, Maraschino-körsbär och oliver hemma, så kan man göra klassiska cocktails och alla vanliga long drinks. Mynta bör man förstås också odla i trädgården eller på balkongen. Det enda man behöver göra är att köpa någon citron eller lime när drinksuget smyger sig på.
Citera
2012-09-23, 19:44
Medlem
FunZies avatar
Efterlysning av drink

Hej!

I Spanien drack jag en drink som hette Fuzzy Jazz. Den innehöll förmodligen mineralvatten, lime, krossad is och en spritsort. Väldigt frisk!

Är det nåon som vet vilken drink jag efterlyser och om den även kallas något annat då jag inte hittar drinken och dess ingredienser någonstans?
Citera
2012-09-23, 20:00
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunZie
Hej!

I Spanien drack jag en drink som hette Fuzzy Jazz. Den innehöll förmodligen mineralvatten, lime, krossad is och en spritsort. Väldigt frisk!

Är det nåon som vet vilken drink jag efterlyser och om den även kallas något annat då jag inte hittar drinken och dess ingredienser någonstans?

Det stället du drack den på kanske har någon typ av hemsida där dom lagt ut vad dom serverar för drinkar etc? Kanske inte så möjligt men det var en liten idé bara
Citera
2012-09-23, 20:31
Medlem
FunZies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otem
Det stället du drack den på kanske har någon typ av hemsida där dom lagt ut vad dom serverar för drinkar etc? Kanske inte så möjligt men det var en liten idé bara

Har dessvärre redan kollat det utan framgång...
Citera
2012-09-23, 21:18
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunZie
Har dessvärre redan kollat det utan framgång...

Okej, men du skulle inte kunna gå till någon bar/krog i den stad du bor i och fråga? Nån där kanske vet vilken du menar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in