• 2
  • 3
2010-12-20, 10:39
Medlem
RoaldDahls avatar
Gör något AKUT!!! Det är det viktigaste. INNAN du får prickar och de kommer och hämtar dina grejer.
Förslaget om att kontakta Konsumentrådgivningen i din kommun är ett mycket bra förslag. De hjälper en gratis med råd. Skippa detta med mail och även telefon. Be att få träffa någon, eller rättare gå bara dit och "kräv" lite desperat att få träffa någon, direkt.

Tala med din mamma om saken. Vad jag inte fattar är, bor du hemma fortfarande? Prata med henne helt enkelt.

Att du ska betala en bokklubb som ingått avtal med dig då du var 8 år verkar heltokigt. Men hela grejen är väl att bokklubben inte visste att du var 8 år. Din mamma kanske ringde dem i ditt namn?

Såna här grejer är väldigt akuta. Du kan drabbats av betalninganmärkningar ganska omgående och då får du inga lån eller kan inte ens hyra bostad på flera år.

Citera
2010-12-20, 11:31
Medlem
CsSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Gör något AKUT!!! Det är det viktigaste. INNAN du får prickar och de kommer och hämtar dina grejer.
Förslaget om att kontakta Konsumentrådgivningen i din kommun är ett mycket bra förslag. De hjälper en gratis med råd. Skippa detta med mail och även telefon. Be att få träffa någon, eller rättare gå bara dit och "kräv" lite desperat att få träffa någon, direkt.

Tala med din mamma om saken. Vad jag inte fattar är, bor du hemma fortfarande? Prata med henne helt enkelt.

Att du ska betala en bokklubb som ingått avtal med dig då du var 8 år verkar heltokigt. Men hela grejen är väl att bokklubben inte visste att du var 8 år. Din mamma kanske ringde dem i ditt namn?

Såna här grejer är väldigt akuta. Du kan drabbats av betalninganmärkningar ganska omgående och då får du inga lån eller kan inte ens hyra bostad på flera år.

SÅ snabbt går det inte, man har ett antal chanser på sig att bestrida och invända INNAN en anmärkning uppstår.

Inte skicka mail? Vad grundar du det på? Tycker du det är kasst att kunna spara en skriftlig konversation?
Citera
2010-12-20, 11:41
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CsS
Pissigt värre, men det värsta här är ju din morsa, den biten blir nog jobbigare att ta tag i än skulden till bokklubben, tyvärr..

Men, detta handlar om en konsumtionsskuld och på dessa är det tre års preskribitionstid.

Inkassobolaget ska kunna bevisa att dom skickat brev med jämna mellanrum till dig och att du även tagit del av dessa. Kan dom inte bevisa detta, så blir det svårt för dom att driva det vidare.
Naturligtvis så har du som åttaåring inte sett några sådana brev och är kraven dessutom adresserade till din mamma, så har inkassobolaget ännu mindre på fötterna och då blir det svårt för dom att fortsätta köra sitt race.
I och med din bestridan så ska inkasso inte skicka det vidare till kronofogden, utan måste då ta det till Tingsrätt eller skriva av hela ärendet. Jag skulle tippa på det sistnämnda, då ärendet är ganska klart till din fördel...

Det du ska göra är att skriva (maila) inkassobolaget och kräva att dom skickar ut kopior på vartenda brev dom skickat sedan skulden uppstod, det ska även klart och tydligt framgå av dessa kopior vad skulden gäller, när den uppkom, ursprungsförfallodag, uppgifter om räntor samt att det klart och tydligt ska framgå vem breven varit adresserade till. Är ju hyfsat uppenbart att du inte tagit del av detta överhuvudtaget, med tanke på din ålder när skulden uppstod!

Jag håller ett öga på tråden i fortsättningen, så skriv gärna om vad som händer, jag hjälper gärna till!!

Bra svar där, tänkte precis på samma sak. Man kan ju ej skriva/ta muntligt avtal av en 8åring då det är emot lagen. Jag tror ts har en stor fördel i det här målet.
Citera
2010-12-20, 18:03
Medlem
ok är skulden 10 år så skriver du ett brev och hävdar skulden är preskiberad.
Betala inte in den skulden och ett tips är läs mera om preskibering av skulder på fattigariddare.se
Citera
2010-12-21, 00:03
Medlem
[quote=maxfemhundra]
Citat:
Ursprungligen postat av felix2
Till trådskaparen:

Kolla kvällens avsnitt av PLUS på SVT1, det går att se igen på svtplay.se.
QUOTE]

jag tittade på det avsnittet för någon dag sedan, dock handlade det ju om att bokklubbarna lurar människor genom medlemskap och blablabla.
I mitt fall så var jag en åttaåring som ville vara med i en bokklubb och samtidigt hade en mamma som godkände det men aldrig betalade avgifterna, så alla jävla räkningar kommer till mig nu tio år senare.
Dom i programmet ville inte vara med, Det ville jag som åttaåring.

Ja men vadå, är du missnöjd över hur det fungerar kanske det kan vara värt att ta upp med PLUS när dom ändå är inne på ämnet...
Citera
2011-08-27, 01:25
Medlem
Hur gick det?
Citera
2011-08-27, 04:36
Medlem
Jag har hört talas om detta fenomen för några år sen, och jag fattar inte hur det är möjligt att skuldsätta sina barn i det genomreglerade Sverige. Jag tycker det är piskstraff på dina föräldrar och en stor offentlig ursäkt till dig.

Jag begriper ännu inte legaliteterna kring detta. (Jag tror inte det finns några legala möjligheter att ha fordringar på dig!)
Citera
2011-08-27, 12:22
Medlem
Du behöver inte betala några skulder som du fått i ditt namn innan 18 års ålder. Under 18 år har man inte laglig rätt att ingå i ett bindande avtal. Bestrid skulden och påtala i brevet till företaget/inkasso/kronofogden det är din mamma/pappa som är avtalspart till skulden. Driv ärendet ända till tingsrätten om det så behövs.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in