2010-12-17, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxfemhundra
hej! jag har en mamma som under hela mitt liv satt sig i skulder. dvs, hon är skyldig kronofogden flera hundratusen. och jag har inte vågat tänkt så jävla mycket på detdär. men i somras fyllde jag 18, och jag fick idag hem ett jävla brev på en avbetalningsplan för en skuld som är från en gammal bokklubb jag var med i för tio år sedan.
- då var jag åtta år och en åttaåring får väl förfan inte vara med i en bokklubb utan det är väl målsman som är?

men som sagt. jag fick en avbetalningsplan hem idag och om jag inte betalar skickas jag vidare till kronofogden.

och jag blir så jävla arg. är dethär bara början eller?! har hon satt mig i fler skulder som jag inte ens vet om?

så.. kan jag ringa kronofogden själv och fråga om jag är skuldsatt och om fallet skulle vara så, får dom berätta hur mycket?
och får verkligen en förälder sätta sina omyndiga barn i skulder? det låter ju helt jävla sjukt....

samma problem här, har en far som nu är på sluten avdelning för han är så störd när det kommer till pengar, fick häromdagen en räkning på simskoleavgifter som var obetalda - bara räntan var över 18.000! (simskolan var ju typ -98 han har alltså gömt/slängt/struntat i att betala under alla dessa år, har även fått från skolfoton och han har beställt saker i mitt namn (som jag nu bestrider) så jag förstår hur du känner. men ring till bokklubben och prata med dem, även inkasso och kronofogden. de kan faktiskt vara riktigt hjälpsamma. Har ingen aning om de kommer be dig bestrida eller vad som kommer hända, men kontakta dem!
Citera
2010-12-17, 18:42
Medlem
Man öppnar inte bokklubbars erbjudanden, så enkelt är det. Speciellt inte om man har problem med ekonomin.

Ge fan i att betala, vem som helst förstår att man inte kan kräva en åttaåring på pengar och det är precis vad man gör nu även om du blivit äldre.
Citera
2010-12-17, 18:48
Medlem
Andre93s avatar
Jobbigt läge.
Din mor måste verkligen älska dig..
Citera
2010-12-19, 00:22
Medlem
CsSs avatar
Pissigt värre, men det värsta här är ju din morsa, den biten blir nog jobbigare att ta tag i än skulden till bokklubben, tyvärr..

Men, detta handlar om en konsumtionsskuld och på dessa är det tre års preskribitionstid.

Inkassobolaget ska kunna bevisa att dom skickat brev med jämna mellanrum till dig och att du även tagit del av dessa. Kan dom inte bevisa detta, så blir det svårt för dom att driva det vidare.
Naturligtvis så har du som åttaåring inte sett några sådana brev och är kraven dessutom adresserade till din mamma, så har inkassobolaget ännu mindre på fötterna och då blir det svårt för dom att fortsätta köra sitt race.
I och med din bestridan så ska inkasso inte skicka det vidare till kronofogden, utan måste då ta det till Tingsrätt eller skriva av hela ärendet. Jag skulle tippa på det sistnämnda, då ärendet är ganska klart till din fördel...

Det du ska göra är att skriva (maila) inkassobolaget och kräva att dom skickar ut kopior på vartenda brev dom skickat sedan skulden uppstod, det ska även klart och tydligt framgå av dessa kopior vad skulden gäller, när den uppkom, ursprungsförfallodag, uppgifter om räntor samt att det klart och tydligt ska framgå vem breven varit adresserade till. Är ju hyfsat uppenbart att du inte tagit del av detta överhuvudtaget, med tanke på din ålder när skulden uppstod!

Jag håller ett öga på tråden i fortsättningen, så skriv gärna om vad som händer, jag hjälper gärna till!!
Citera
2010-12-19, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CsS
Pissigt värre, men det värsta här är ju din morsa, den biten blir nog jobbigare att ta tag i än skulden till bokklubben, tyvärr..

Men, detta handlar om en konsumtionsskuld och på dessa är det tre års preskribitionstid.

Inkassobolaget ska kunna bevisa att dom skickat brev med jämna mellanrum till dig och att du även tagit del av dessa. Kan dom inte bevisa detta, så blir det svårt för dom att driva det vidare.
Naturligtvis så har du som åttaåring inte sett några sådana brev och är kraven dessutom adresserade till din mamma, så har inkassobolaget ännu mindre på fötterna och då blir det svårt för dom att fortsätta köra sitt race.
I och med din bestridan så ska inkasso inte skicka det vidare till kronofogden, utan måste då ta det till Tingsrätt eller skriva av hela ärendet. Jag skulle tippa på det sistnämnda, då ärendet är ganska klart till din fördel...

Det du ska göra är att skriva (maila) inkassobolaget och kräva att dom skickar ut kopior på vartenda brev dom skickat sedan skulden uppstod, det ska även klart och tydligt framgå av dessa kopior vad skulden gäller, när den uppkom, ursprungsförfallodag, uppgifter om räntor samt att det klart och tydligt ska framgå vem breven varit adresserade till. Är ju hyfsat uppenbart att du inte tagit del av detta överhuvudtaget, med tanke på din ålder när skulden uppstod!

Jag håller ett öga på tråden i fortsättningen, så skriv gärna om vad som händer, jag hjälper gärna till!!

så jag ska alltså maila eller skriva brev till alektum (som är inkassoföretaget) och kräva att få alla brev som dom skickat under domhär tio åren? och förlåt men jag förstod inte riktigt. du menar att jag ska anmäla bokklubben eller ååååååh. jag blir helt jävla förvirrad av JÄVLA skit..
Citera
2010-12-19, 10:05
Medlem
TS, kolla om ni har budgetrådgivare eller konsumentrådgivare i kommunen och kontakta dem. Du behöver ett ombud som har koll på allt om du ska bestrida, det räcker inte med goda råd från Flashback.

Dessutom kan du kontakta kronofogden, dels för att kolla om de har fått in några skulder på dig, men också för att de vet exakt hur du ska göra för att bestrida rätt.
Citera
2010-12-19, 13:10
Medlem
CsSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxfemhundra
så jag ska alltså maila eller skriva brev till alektum (som är inkassoföretaget) och kräva att få alla brev som dom skickat under domhär tio åren? och förlåt men jag förstod inte riktigt. du menar att jag ska anmäla bokklubben eller ååååååh. jag blir helt jävla förvirrad av JÄVLA skit..

Du har PM.
Citera
2010-12-19, 23:34
Medlem
Till trådskaparen:

Kolla kvällens avsnitt av PLUS på SVT1, det går att se igen på svtplay.se.

Det handlar bland annat om hur bokklubbar går på en synskadad, en ofrivillig, och en minderårig. Med andra ord ett perfekt inslag för dig! Du skulle till och med kunnat vara med så hade programmet blivit ännu slagkraftigare, kanske kan du ringa upp och ge din berättelse till nästa Plus? Du bör i alla fall kolla igenom inslaget...
Citera
2010-12-20, 00:43
Medlem
[quote=felix2]Till trådskaparen:

Kolla kvällens avsnitt av PLUS på SVT1, det går att se igen på svtplay.se.
QUOTE]

jag tittade på det avsnittet för någon dag sedan, dock handlade det ju om att bokklubbarna lurar människor genom medlemskap och blablabla.
I mitt fall så var jag en åttaåring som ville vara med i en bokklubb och samtidigt hade en mamma som godkände det men aldrig betalade avgifterna, så alla jävla räkningar kommer till mig nu tio år senare.
Dom i programmet ville inte vara med, Det ville jag som åttaåring.
Citera
2010-12-20, 07:21
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Intressant att ett företag ingår avtal med någon som är 8 år.. Det är väl inte riktigt "ok" med lagen..?
Citera
2010-12-20, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Fredrik
Intressant att ett företag ingår avtal med någon som är 8 år.. Det är väl inte riktigt "ok" med lagen..?

Det verkar vara ok om förmyndare eller vårdnadshavare godkänner det.

Gråzonen verkar vara vad som händer om vårdnadshavaren skiter i att betala. Är själv ihop med en tjej som fick en liknande överraskning när hon fyllde 18. Nu har det gått för lång tid för att göra något men jag blir arg när jag tänker på hur företag kan kräva in skulder från personer som uppstått när de är 8-13 år och hur föräldrar kan göra så. (fler syskon är drabbade).
Citera
2010-12-20, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Headon
Du borde inte behöva betala detta eftersom du var minderårig då.

Polisanmäl din mamma och säg upp kontakten.

Jo tyvärr så är det så att man måste det. En kompis till mig var med om samma sak och hon betalar fortfarande av på den skulden och det var mer än ett år sen hon fyllde 18.

Tycker dock att det är helt förjävligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in