2010-12-16, 20:11
Medlem
albinojannes avatar
Hejsan alla Flaskbackare

Jag har som uppgift att framhva likheter mellan franska samt engelska revolutionen. S oerhrt dlig som jag r s har jag glmt min faktabok i mitt skp och s oerhrt lat som jag r s orkar jag inte stta mig ner och leta kllkritisk fakta, d det innebr flera timmars arbete.

Drfr vnder jag mig till er.

Frgan lyder, Beskriv tre likheter mellan franska och engelska revolutionen.

S om ni bara kunde hjlpa mig att rada upp tre likheter s skulle jag vara oerhrt tacksam.

Jag vill ocks ppeka att detta endast r en kompletteringsuppgift, det vill sga jag frsker bara f den ur vgen. Den pverkar inte min betyg p ngot stt.

Tackar fr all hjlp jag kan f!

/Albino
Citera
2010-12-16, 20:18
Medlem
albinojannes avatar
Tnkte ppeka att jag vnder mig hit fr att jag vet att det finns personer med intresse fr historia hr, vilket jag verkligen inte r, trkigt nog.
Citera
2010-12-16, 20:28
Medlem
LaziOnes avatar
Den engelska revolutionen? Menar du typ rosornas krig? Mste f detta frklarat...

Och den franska? Jag antar att du skriver om den som intrffade 1789? Om jag lst historie bckerna rtt s fanns det ven en revolution i Frankrike i mitten av 1800-talet.....
Citera
2010-12-16, 23:06
Medlem
albinojannes avatar
Hujedamig vad jag mrker att jag r stressad.

Vad jag egentligen menade r allts:

Tre likheter mellan den AMERIKANSKA revolutionen och FRANSKA revolutionen. Det vill sga nr fransmnnen hjlpte amerikanarna att bilda en ny union under 1700-talet.

n en gng r jag tacksam fr all slags hjlp jag kan f!

/A
Citera
2010-12-16, 23:14
Medlem
LaziOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albinojanne
Hujedamig vad jag mrker att jag r stressad.

Vad jag egentligen menade r allts:

Tre likheter mellan den AMERIKANSKA revolutionen och FRANSKA revolutionen. Det vill sga nr fransmnnen hjlpte amerikanarna att bilda en ny union under 1700-talet.

n en gng r jag tacksam fr all slags hjlp jag kan f!

/A

Kanske de att bda revolutionerna strvade efter frihet (fr mnnen) och jmlikhet?

http://www.hyperhistory.net/apwh/ess...ev32100512.htm

Denna lnk r d ett skolarbete och d kan du sno lite smsaker hrifrn.
Ska komma p ett lite bttre svar tills imorgon, d jag har sovit p saken..
Citera
2010-12-20, 09:44
Medlem
reconstructs avatar
Massor! Det var samma tidslder s samma tnkare och deras ider involverade - srskilt Rosseau och Voltaire str ut hr.

Vrderingar som demokrati, libertarianism, motsv - betnk bara att vi snackar om sent 1700-tal hr, det r absolut vrt att pongtera att det politiska landskapet var vldigt kalt och i princip bara representerade liberalism och konservatism (dr det sistnmnda stod fr den "gamla ordningen").

Ekonomisk politik utanfr makronivn och arbetarvillkor och liknande skulle drja ytterligare, mest handlade revolutionerna om maktfrdelningen och frverkligandet av frihetstidens ideal.
Senast redigerad av reconstruct 2010-12-20 kl. 09:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in