Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Den som inte gjort lumpen förstår inte, man måste vara där för att förstå varför man vill jobba inom firman. Det är ett speciellt jobb som skapar en gemenskap som inte går att finna någonstans i den civila världen. Variationen i jobbet är säkerligen en faktor som spelar in.
Det som i dagsläget hindrar mig från att söka SOU är att FM är en myndighet i förfall. Genusvetenskap, HBT-frågor och högvakt är saker som prioriteras framför förmågan att föra väpnad strid. En bekant på Amf1 sa att deras slutövning ställdes in till förmån för högvakt. Då bör man fundera lite på vad som gått snett.
Även förmågan, eller snarare oförmågan att få fram rätt grejer i rätt tid är något som jag ser som en sjukligt allvarlig brist. Träffade en bekant som läser till SO och h*n sa att de inte fick ut två M90 eftersom NBG fick alla som fanns att tillgå. Hur kan det inte finnas uniformer till våra kadetter när M90 tillverkades under massarméns tid, vi borde kunna uppbringa 10 M90/soldat utan problem. Istället för att de som ska jobba många år framöver i firman får bra utrustning så får de som jobbar ett år i tidernas största show off bra utr. Prioritera i rätt odrning någon?
Samma sak gäller fordon, de körde gamla Tgb 30 istället för nya Scania lastväxlarna eftersom det inte fanns några. Våra blivande officerare utbildas alltså på fordon som de inte ska nyttja i tjänsten.
Men för att återgå till topic, jag skulle mer än gärna arbeta i grönt. Men då måste bristerna åtgärdas. För det omväxlande arbete det innebär att jobba som officer/soldat (undantaget skytte) och den kamratskapen som man finner där går inte att beskriva. Den måste upplevas.
Sen att man (på pappret) är med och försvarar det land man lever i och älskar får väl ses som en bonus.
That's some seriously sad shit.

Känner igen det där från min egen tid i FM och från historier jag hört från andra lumpare/kadetter/officerare. Du uttrycker dig sakligt och bra och jag ber att få "second that opinion", som jänkarna säger. Själv tar mina känslor öäverhanden då jag ska beskriva vad jag tycker är fel med dagens FM, och jag uttrycker mig ofta grovt och klumpigt.
Man får hoppas att vi kan få ordning på saker och ting framöver. Slå näven i bordet, så att säga.