2010-12-16, 19:19
Medlem
xopahs avatar
Hej,
JAg skulle vilja montera en FTPes server på min Ubuntu Server.
Enkelt hur gör jag?
Google har jag redan frågat men gav inget vettigt svar..

Har någon någon erfarenhet av sådana servrar?
Många tack på förhand!
/X
Citera
2010-12-16, 19:50
Medlem
Hemlys avatar
Jag googlade "mount ftp" och fick upp en väldigt tydlig guide på första träffen.
Citera
2010-12-16, 20:18
Medlem
xopahs avatar
Tack Hemly för ditt svar.

FTPn jag vill mounta är ingen "vanlig" FTP därför kan jag inte använda den där guiden..
Men jag kom faktiskt lite närmare!

Det är en http://en.wikipedia.org/wiki/FTPS#Explicit så det är inte bara så där.
Nu får jag ett felmeddelande som lyder:

Kod:
* Connected to xx.XXX.xx (89.xxx.xxx.xxx) port xxxx (#0)
< 220 THE XXXX XXX (glFTPd 2.01 Linux+TLS) ready.
> AUTH SSL
< 234 AUTH SSL successful
* found 142 certificates in /etc/ssl/certs/ca-certificates.crt
* server certificate verification failed. CAfile: /etc/ssl/certs/ca-certificates.crt CRLfile: none
* Closing connection #0
Error connecting to ftp: server certificate verification failed. CAfile: /etc/ssl/certs/ca-certificates.crt CRLfile: none

Någon som har erfarenhet av detta problemet?

/X
Citera
2010-12-16, 23:39
Moderator
vhes avatar
Jag vet vad ditt problem är, men inte exakt hur du skall lösa det.

SSL (som FTPS likt t.ex. HTTPS ligger "ovanpå") hanterar inte bara kryptering, utan även säkerställande av att man pratar med den man tror att man pratar med. Till detta används så kallade certifikat. Servern du försöker ansluta till behöver presentera ett certifikat som bevisar att den är den, men din lista på certifikat (/etc/ssl/certs/ca-certificates.crt, som uppenbarligen innehåller 142 stycken) innehåller inte certifikatet för servern du ansluter till - och därför litar inte din dator på servern.

Exakt vad du behöver göra, rad för rad vet jag inte, men det finns två möjliga vägar:
1) Hämta certifikatet från servern på något vis, och placera det någonstans där din FTPS-klient hittar det
2) Övertyga din FTPS-klient om att det här med certifikat-validering är trams och hoppa över det

Om klienten ö.h.t. går med på att strunta i valideringen är det garanterat det enklaste. Exakt hur du går tillväga för att genomföra #1 vet jag inte (normalt brukar mjukvaror själva göra det åt dig - du har säkert sett rutan i din webbläsare nån gång där den säger "Den här siten har det här certifikatet som jag inte känner igen, vill du acceptera det?"), men lite googlande på FTPS, openssl, och import certificate borde kunna leda någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in