• 1
  • 2
2010-12-16, 18:46
Medlem
Separatists avatar
Jag var livrädd för Mårran när jag var yngre och tittade på Mumindalen på TV. Drömde mardrömmar om henne och trodde jämt att hon fanns någonstans i mörkret när jag var ute på kvällarna. Skitskraj helt enkelt.

Nu har jag inte tänkt på henne eller mumintrollen på säkert 10+ år, men när jag och min 2 årige son tittade på ett avsnitt av mumindalen nyligen dök hon helt plötsligt upp på skärmen, och alla gamla känslor var tillbaka på ett ögonblick. Blev väldigt illa till mods och ville bara stänga av, men jag tittade bort bara eftersom min lillpojk tyckte det var roligt att titta, helt oberörd av hennes orörliga grin och stirrande ögon.

Är jag ensam med denna skräck för den mörka mårran eller har hon påverkat fler av er, och kan ni titta oberört på ett avsnitt där hon finns med, nu i vuxen ålder?
Citera
2010-12-16, 18:52
Medlem
Combots avatar
Jag och lillgrabben tittade på nån gammal muminfilm från 76 eller så.
Morran var fan med och det hela var jävligt psykadeliskt och ren skit.
Grabben tyckte väl det var ganska bra, men jag satt och led av den jävla mårran
och alla andra karaktärer i filmen.
Citera
2010-12-16, 18:54
Medlem
Keyzs avatar
du är inte ensam. Jag minns också att jag var skraj för denna skapelse. Kände direkt igen jäveln när jag googlade bilden.

Ibland undrar jag vad det vad för skit man blev matad med från tv-rutan när man var liten. Tänker ibland på hur jag vill förbjuda tv i mitt hem när jag själv får unge. Kommer säkerligen kontrollera vad ungen glor på. Jag får nämligen också negativa känslor ibland när jag blir påmind om nåt gammal äckelbarnprogram.
Citera
2010-12-16, 18:55
Medlem
drickor-olika-smaks avatar
Jag älskar Mårran! Det är nåt obehagligt (sorgligt) med hela Mumin-världen (dalen?) och Mårran är den känslan personifierad. Nåt sånt kan man inte se inte nya barnprogram, där ska äkta sorg/rädsla inte existera tydligen.

Förresten visste jag inte förrän nyligen att Mårrans finska namn är Mörkö, dvs ett ställe i Sverige...
Citera
2010-12-16, 18:56
Medlem
Maowdigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatist
Jag var livrädd för Mårran när jag var yngre och tittade på Mumindalen på TV. Drömde mardrömmar om henne och trodde jämt att hon fanns någonstans i mörkret när jag var ute på kvällarna. Skitskraj helt enkelt.

Nu har jag inte tänkt på henne eller mumintrollen på säkert 10+ år, men när jag och min 2 årige son tittade på ett avsnitt av mumindalen nyligen dök hon helt plötsligt upp på skärmen, och alla gamla känslor var tillbaka på ett ögonblick. Blev väldigt illa till mods och ville bara stänga av, men jag tittade bort bara eftersom min lillpojk tyckte det var roligt att titta, helt oberörd av hennes orörliga grin och stirrande ögon.

Är jag ensam med denna skräck för den mörka mårran eller har hon påverkat fler av er, och kan ni titta oberört på ett avsnitt där hon finns med, nu i vuxen ålder?
Yes! Jag är inte ensammen!=D Har inte vågat mig på Morran de senare åren, men minns de hemska stunderna när man var liten under täcket då sniffy eller stinky eller vad fan den där genmanipulerade kängurun hette skulle hem från trollen, SÅ STÅR MORRASET PÅ VERANDAN! Nää fyfan vars kan man få tag på filmen?
Senast redigerad av Maowdig 2010-12-16 kl. 18:57. Anledning: Felstavning
Citera
2010-12-16, 18:58
Medlem
Separatists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drickor-olika-smak
Jag älskar Mårran! Det är nåt obehagligt (sorgligt) med hela Mumin-världen (dalen?) och Mårran är den känslan personifierad. Nåt sånt kan man inte se inte nya barnprogram, där ska äkta sorg/rädsla inte existera tydligen.

Absolut, det är sant. Det finns något vemodigt över det hela (troligen för att det är finskt ) Mårran kanske var så läskig, för att hon var så ensam och som du säger, personifierade den vemodigheten?
Citera
2010-12-16, 19:01
Medlem
bithards avatar
usch vilka traumatiska barndomsminnen Sen även i något avsnitt när dom leker kurragömma och Mumintrollet gömmer sig i nån hatt tror jag och förvandlas till ett riktigt fult troll ^^ någon som minns det??
Citera
2010-12-16, 19:29
Medlem
Man blir fan deprimerad av att titta..Nånting dystert med hela Mumindalen.
Jag tyckte dock att Hemulen var snäppet läskigare av någon anledning. Lite skumt för när jag tittar på det nu så verkar han ganska ofarlig
Citera
2010-12-16, 19:48
Medlem
Oj, vad jag känner igen mig. Under hela barndomen bestod mina mardrömmar endast av Mårran. Alla teckningar jag ritade i småskolan var just avbildningar av Mårran. Jag kunde titta på en öppen garderobsdörr när jag låg i sängen och skulle sova och inbilla mig att "där inne sitter Mårran".

Det fanns någon tjusning bakom det ändå och man ville ju fortsätta titta!
För jävligt att alla barnprogram idag ska va så jävla pedagogiska så inte ett skit får vara läskigt längre. Det ska va "supersnällasilversara" osv. Man förstör ungarna mer med sådant än med läskiga varelser som Mårran.

Idag är det ingen fara men det är fortfarande jävligt kul att leka med tanken när man går ute i mörkret och yrsnön så som det är nu att hon är där inne i skogen, någonstans.
Citera
2010-12-16, 19:57
Medlem
drickor-olika-smaks avatar
Citat:
Absolut, det är sant. Det finns något vemodigt över det hela (troligen för att det är finskt ) Mårran kanske var så läskig, för att hon var så ensam och som du säger, personifierade den vemodigheten?

Just det, vemod är ett bättre ord. Har läst om det, och det är väl precis så, att Mårran står för allt det "mörka" som finns trots harmlösheten som annars verka råda.

Finns ju ett avsnitt, eller en film eller vad det är, med en trollkarl också. Den där trollkarlen är mycket läskigare än Mårran, han kan flyga eller vad han nu gör... Minns inte så mycket, men läskigt var det.
Citera
2010-12-16, 20:34
Medlem
Separatists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drickor-olika-smak
Finns ju ett avsnitt, eller en film eller vad det är, med en trollkarl också. Den där trollkarlen är mycket läskigare än Mårran, han kan flyga eller vad han nu gör... Minns inte så mycket, men läskigt var det.

Menar du Isfrun? Hon som kommer glidande på isen med en sorglig sång för att rida på sin snöhäst som står på stranden. Den som möter hennes blick blir till is.
Detta avsnitt (vilket var förövrigt det avsnittet jag såg mårran i) finns här:

http://www.youtube.com/watch?v=yZ-Ch87gnTg
Citera
2010-12-16, 20:45
Medlem
uftss avatar
Citat:
Menar du Isfrun? Hon som kommer glidande på isen med en sorglig sång för att rida på sin snöhäst som står på stranden. Den som möter hennes blick blir till is.
Detta avsnitt (vilket var förövrigt det avsnittet jag såg mårran i) finns här:

http://www.youtube.com/watch?v=yZ-Ch87gnTg

http://its-alive.ratata.fi/post/110735

Det där är trollkarlen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem