Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Om den person som skulle dö var ditt syskon och de andra 20 var okända för dig då? Tar du någon hänsyn till rätt och fel eller går du på känsla? Inte för att jag säger något om det i sig, mer än att det passar sig att utveckla sitt resonemang lite när det är en tråd i filosofiforumet. Jag tror inte att man kan (eller ens bör försöka) komma fram till ett svar, däremot är det bra att komma överens om hur situationen verkligen ser ut och vad saker innebär eller bör innebära. Man bör ta hänsyn till så mycket som möjligt när man väljer sin moraliska ståndpunkt (tycker jag).
Edit: Nej, inte vad jag vet. Sökte på något emo och hittade grundbilden som jag photoshoppade och ökade emo-faktorn på med 10.
Jag tycker också att detta är ett intressant ämne och har funderat i liknande banor. Jag har inte kommit fram till hur jag skulle ha agerat. Om den personen som skulle offras var mitt syskon skulle starka känslor spela in just för att det är en familjemedlem och att skydda sin familj är djupt rotat genetiskt antar jag.
Å andra sidan borde jag inte gå på känslor, eftersom jag föraktar när människor gör det i stor utsträckning och tycker att man ska kunna distansera sina känslor och "kallt kalkylera". Vanligtvis handlar det inte om liv och död så detta är ju extremt vilket gör att jag inte vet hur jag skulle ha agerat. Om det vore ett mer vardagligt exempel hade jag säkert agerat efter logik och inte mina personliga känslor.
Jaha, såhär ser iaf. den boken ut:
http://intercodes.files.wordpress.com/2007/09/atlas_shrugged_cover.jpg
Plus att du heter LifeLover vilket klingar väl med filosofin som boken presenterar
För övrigt, filosofin i boken hade (om jag tolkat den rätt) sagt mig att inte offra mitt syskon eftersom han är mer värdefull för mig. Hela objektivismen är baserad på egoism och jag har kommit att hålla med den till 98%, men ibland blir jag osäker och detta är ett sånt fall.
Är med andra ord inte hundra % klar med vad min livsfilosofi är, men det är nog inte många