2004-07-23, 12:14
Medlem
Pellenezs avatar
Jag odlar bl a tomater på min balkong. Nu börjar det bli så många att man inte hinner äta alla. Funderar därför på om man kan göra egna soltorkade tomater. Hur går man till väga? Antar att de är smidigast att torka dem på låg värme i ungen då solen inte är så pålitlig. Ska man hälla på olja eller nåt annat? Tips mottages tacksamt.
Citera
2004-07-23, 12:31
Medlem
Locco Roccos avatar
hate to rain on your parade... men jag tror det tar rätt lång tid att göra soltorkade tomater... har aldrig hört talas om att nån gjort det själv hemma... men, å andra sidan har jag ingen större koll, så lycka till!
Citera
2004-07-23, 12:38
Medlem
Lassemans avatar
Halvera dem och gröp ur fröhusen.
Rada tomaterna på ett galler och ställ in dem i ugnen, i 60 grader i en varmluftsugn och i 80 grader i en vanlig ugn. Tomaterna behöver få torka nästan en hel dag innan de är färdiga.
Citera
2004-07-23, 12:39
Medlem
cbwhores avatar
För att vara med exakt: 15 timmar, har jag bestämt för mig.
Citera
2004-07-23, 13:24
Medlem
Pellenezs avatar
Tack för tipsen! Det är värt ett försök. Jag ska meddela hur det gått när jag är klar.
Citera
2004-07-24, 00:25
Medlem
Antevantes avatar
Nu fick jag lust att göra det jag med.

Några tips på oljeinläggningar:
Basilika
Vitlök
chili
Köpte nåt gott i Danmark på Fieldscentrat i en affär som heter oil and vinegar. något som heter dipper tuscany blend.
En kryddblandning som man blandar med olivolja och doppar bröd i..mmm
Borde finnas på werner o werner eller liknande.

nån med fler tips på smaksättning?

EDIT: De håller sig ett bra tag va?
Citera
2004-07-24, 00:27
Medlem
Viktorias avatar
Jag gör också mina egna soltorkade tomater. Mums.
Citera
2004-07-24, 02:03
Medlem
andreas ns avatar
Inte behöver man gröpa ur kärnhuset inte. Men räkna efter hur mycket stömmen kostar o ställ det emot att en pose soltorkade tomater går på 20kr. Är det fortfarande värt det? Det kanske blir godare men tv-kocken försäkrade om att det blir exakt samma resultat, fast man vet ju aldrig.

Annars kan du koka tomatsås på tomaterna istället. Vänta tills de blir lite övermogna sen skalar du dem genom o skålla dem i kokande vatten o sen i kallt vatten. Plocka bort skalet med fingrarna. Halvera tomaterna och ta bort eventuella rester av kvisten. Koka sen en tomatsås, bolognes, gryta eller vad du känner för med aningen tomathalvorna eller om du hackar tomaterna. Mycket godare än burkvarianten.
Citera
2004-07-24, 14:25
Medlem
Ungstorkade cocktailtomater (går snabbare att torka) med en marinad om 1 dl rött vin, örter som basilika och kanske citronmellis/limeblad, några skvättar vatten samt vitlök i mändger är skitgott att ha på pasta eller slänga i grytan...
Citera
2012-05-07, 16:32
Medlem
Återupplivar gammal tråd om någon har ett bra tips på tillvägagångssätt
Citera
2012-05-09, 12:21
Medlem
annzahs avatar
Jag gör ofta något som Nigella Lawson kallar "moonblush tomatoes", så de blir ju inte lika "torra" som soltorkade, men ändå, de passar nog bäst här :-)

Du halverar cocktailtomater eller klyftar stora tomater, och lägger tätt i en ugnsform. Sätt på ugnen så varmt det går. Ringla olivolja över tomaterna och strö över lite timjan. (Man kan förstås krydda mer om man har lust, men det kan man lika gärna göra efteråt tycker jag.)

Sätt in tomaterna, stäng genast av ugnen och låt stå minst över natten, gärna längre, utan att glänta på ugnsluckan.

Det blir jättegott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in