2010-12-15, 14:07
Medlem
har fått något virus (nog spyware) som utger sig för att vara ett antivirusprogram med namnet "Smart HDD". Då "scannar" den datorn, hittar massor med skit, poppar upp varningar så som "disc not found" och "harddrive not found" och annat. Den uppmanar mig att betala för att bli av med alla virus på datorn. Till detta kan tilläggas att den ibland startar om datorn, till exempel om man försökar ta bort den genom att avinstallera den (men har bara testat göra det som om den var ett vanligt programm). Dens verkande verkar hela tiden spridas, och ville höra om det går att få bort den enkelt och gratis.

Är inte precis ett "datorsnille" - tvärtemot, så skulle vara mycket tacksam om det finns någon som kan hjälpa.
Citera
2010-12-15, 14:13
Medlem
VeeJays avatar
http://www.precisesecurity.com/rogue/smart-hdd/
Citera
2010-12-15, 14:36
Medlem
okej, men det står att man ska stänga ner processen i aktivitetshanteraren. någon med "random characters", men hur vet jag vilken utav alla? kan det vara mer än en? de flesta ser ganska random ut för mig...

http://img816.imageshack.us/img816/9570/aktv.png
Citera
2010-12-15, 14:46
Medlem
cSxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouLover
okej, men det står att man ska stänga ner processen i aktivitetshanteraren. någon med "random characters", men hur vet jag vilken utav alla? kan det vara mer än en? de flesta ser ganska random ut för mig...

http://img816.imageshack.us/img816/9570/aktv.png

Antar att det där är alla processer?
Citera
2010-12-15, 14:47
Medlem
VeeJays avatar
Prova att stänga av btpstjvaqv.exe
Citera
2010-12-15, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cSx
Antar att det där är alla processer?

Ja det är det, vet inte vilken jag ska stänga
Citera
2010-12-15, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeeJay

okej, ska testa det!

tack

EDIT: jag kan inte hitta den längre, den står inte med på listan...
Senast redigerad av MarabouLover 2010-12-15 kl. 14:53.
Citera
2010-12-15, 14:52
Medlem
cSxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeeJay
Låter rätt.
Citera
2010-12-15, 14:54
Medlem
cSxs avatar
Citat:
okej, ska testa det!

tack

EDIT: jag kan inte hitta den längre, den står inte med på listan...
Får du fortfarande varningar då? Om så, ladda upp en ny bild av alla processer.
Citera
2010-12-15, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cSx
Får du fortfarande varningar då? Om så, ladda upp en ny bild av alla processer.

Nej, just nu får jag inga varningar eller popups. Men jag hittade den inne på systemkonfiguration, under fliken "Autostart". Kan det finnas fler än btpSTJvAQv.exe som ska stängas av?
Citera
2010-12-15, 15:03
Medlem
cSxs avatar
Citat:
Nej, just nu får jag inga varningar eller popups. Men jag hittade den inne på systemkonfiguration, under fliken "Autostart". Kan det finnas fler än btpSTJvAQv.exe som ska stängas av?

Njae, förmodligen inte. Annars kan du höra av dig till förslagsvis undertecknad. ;)
Citera
2010-12-15, 15:10
Medlem
ok!

När jag skulle utföra detta steget (från en guide):

6. Remove Smart HDD start-up entry by going to Start > Run, type msconfig on the “Open” dialog box. System Configuration Utility will open. Go to Startup tab and uncheck the following Startup item(s):
(random characters).exe

så nekade datorn att utföra kommandot, det stod att man måste vara inloggad som "Administratör" för att kunna utföra ändringen. hur tusan loggar man in som administratör? Asså det här kanske blir för komplicerat för mig, jag borde kanske bara ge upp och lämna in den?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in