Ett fotografi som jag har tagit i RAW-format, .CR2, visar två olika storlekar när jag kollar på filen i Windows XP och när jag kollar på den i min MacBook med OS X.
I macen kanske den räknar med storleken på den tillhörande fil som innehåller "resursgaffeln" (resource fork). Det är en fil som användes mycket förr i tiden för att associera filer till program, ge dem ikoner, och för programmen själva, innehålla de texter programmen visade. Det var dessa filer som man översatte till svenska i, om man ville Sverige-anpassa ett program. Jag har sett att sådana filer verkar skapas fortfarande. I macen är filerna osynliga. På en annan dator ligger de vid sidan om med en lite konstig variant av filnamnet på den fil de tillhör.
Om man högerklickar på en fil under WIndows 7 och väljer egenskaper så får man upp två storlekar; dels den egentliga storleken som filen faktiskt har samt den storlek som sektorerna på hårddisken tar upp.
Om jag tex sparar en liten fil på typ 50 byte på en hårddisk som har en sektorstorlek på 4096 byte så kommer 4046 byte vara bortkast lagringsutrymme iom att NTFS allokerar alltid en hel sektor även om man bara spara en enda byte.
Andra filsystem har andra sätt att lagra information på än Windows.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!