2010-12-14, 23:13
Medlem
Detta är säkert en vanlig fråga, och många experter i våra kära kvällstidningar har ständigt olika åsikter om detta. Men behöver ett råd från er Flashbackare!

Har cirka 2 000 000 kr i bostadslån med Nordeas obundna 3-månadersränta.
Kanske borde jag ha bundit räntan tidigare.
Men hur ska jag göra nu? Imorgon, den 15:e december, förväntas Riksbanken höja räntan ytterliggare.
Vore det nu vettigast att låta lånet ligga kvar eller att binda det på 2, 3, 4 eller 5 år?
Finns det någon vänlig själ med bra koll som kan ge lite tips?
Citera
2010-12-14, 23:19
Medlem
Räntorna är på väg upp, det är väldigt få som har andra åsikter. Räntehöjningarnas takt kan man däremot diskutera samt hur det ser ut i framtiden. Med tanke på hur det ser ut i Europa är det inte helt galet att tro att räntorna temporärt kan vända neråt igen inom ett år.

Men ändå.... Mitt tips är att du tjänar på att binda räntorna. Personligen hade jag försökt förhandla mig till en bra deal på en 2års ränta samt en 4års ränta.
Citera
2010-12-14, 23:22
Medlem
Jag tror inte någon kan ge ett säkert tips. Riksbanken kommer nog höja räntan fler gånger i framtiden. Frågan är hur mycket de vågar höja räntan. Det är oerhört många som skulle drabbas om de gör det. Därför är det inte säkert att du verkligen skulle tjäna in den högre räntan som är på ett fast lån. Enligt mina erfarenheter har det alltid varit en förlustaffär att binda lånen. Fast det kan ju förstås vara annorlunda nu. Själv har jag inga planer på att binda, men jag är inte mer belånad än att jag vet att jag kan klara ganska stora räntehöjningar. Har man köpt villa i närförort nyligen för 5-6 miljoner, hamnar naturligtvis saken i ett helt annat läge.
Citera
2010-12-14, 23:33
Medlem
Du kommer ju ändå att få den räntan som gäller då när din 3-månaders period går ut och du kan binda om lånet. Alltså finns det ingen poäng med att stressa igenom beslutet ikväll. Däremot tror jag generellt att det kan vara bra att binda delar av lånen på lite olika löptider och ha en del kvar på 3 månader. Vilka löptider du ska välja beror ju dels på hur räntan ser ut för stunden när du binder, dels vilka marginaler du har att leva på och vad hur du själv tror att räntan kommer att utvecklas framöver.

Akta dig dock för allt för långa bindningstider då det kan bli lite extra kostnader om du kommer att flytta framöver.
Citera
2010-12-14, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Frågan är hur mycket de vågar höja räntan. Det är oerhört många som skulle drabbas om de gör det. Därför är det inte säkert att du verkligen skulle tjäna in den högre räntan som är på ett fast lån. Enligt mina erfarenheter har det alltid varit en förlustaffär att binda lånen. Fast det kan ju förstås vara annorlunda nu.

Jag har haft samma funderingar... Men kommit fram till att det i det stora hela inte är allt för många som skulle "drabbas". Håller även med om att det i regel är en förlustaffär att ha bundna räntor.

Men... Och det är ett stort men... Man måste tänka på att det är en krisränta vi har nu och den kan omöjligt hållas kvar på dagen låga nivå långsiktigt.

Jag utgår från att ts har en 3månaders ränta och då är skillnaden inte allt för stor räknat i kronor för att binda räntan i 2år för 50% av lånen samt 50% i fyra år. Jag är ganska säker på att det vore lönsamt eller åtminstone inte en förlustaffär.

TS ska nog utgå ifrån sig själv och se vilka riskar han/hon är villig att ta... Jag hade som sagt bundit mina lån i 2 samt 4år. Samtidigt är jag principiellt emot bundna räntor. Snacka om dubbelmoral...
Citera
2010-12-14, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Akta dig dock för allt för långa bindningstider då det kan bli lite extra kostnader om du kommer att flytta framöver.

Mycket bra påpekande, därför bör det förtydligas...
Citera
2010-12-15, 01:29
Medlem
Frågan är, vad kan räntan tänkas ligga på om 2, 3, eller 4 år?
Kan den tänkas gå så högt upp som ända till 5 procent?

Det jag tänker spontant är att det känns onödigt att binda den på exempelvis två år. När räntan då om två år går över till rörlig ränta igen så är räntenivån ändå uppe i riktigt höga nivåer, och då kastas jag ju ändå in ett högt ränteläge? Hade isåfall kännt bra att kunna binda den på cirka 4 år eller mer. Men då blir den ju avsevärt mycket högre direkt verkar det som, tyvärr.
Citera
2010-12-15, 05:55
Medlem
Styrräntan förväntas väl ligga på 4 procent om två år eller hur var det? Isåfall ligger väl boräntan någon/några procent över det? Nu när bankerna måste ha större marginaler så lär ju boräntan ligga med en större skillnad mot styrräntan än tidigare också? Så det känns som boräntan lätt kommer ligga runt 5% om två år.
Citera
2010-12-16, 14:55
Medlem
Donkeyballss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberbug
Detta är säkert en vanlig fråga, och många experter i våra kära kvällstidningar har ständigt olika åsikter om detta. Men behöver ett råd från er Flashbackare!

Har cirka 2 000 000 kr i bostadslån med Nordeas obundna 3-månadersränta.
Kanske borde jag ha bundit räntan tidigare.
Men hur ska jag göra nu? Imorgon, den 15:e december, förväntas Riksbanken höja räntan ytterliggare.
Vore det nu vettigast att låta lånet ligga kvar eller att binda det på 2, 3, 4 eller 5 år?
Finns det någon vänlig själ med bra koll som kan ge lite tips?

Börja med att varje månad sätta undan pengar som om du hade haft 5% ränta, betala av det du har och låt det som blir över stå kvar varje månad. Du får snart en buffert att skydda dig med då räntan skulle sticka över 5% och om den inte gör det vänta in 300000 i buffert och amortera 150000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in