Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Frågan är hur mycket de vågar höja räntan. Det är oerhört många som skulle drabbas om de gör det. Därför är det inte säkert att du verkligen skulle tjäna in den högre räntan som är på ett fast lån. Enligt mina erfarenheter har det alltid varit en förlustaffär att binda lånen. Fast det kan ju förstås vara annorlunda nu.
Jag har haft samma funderingar... Men kommit fram till att det i det stora hela inte är allt för många som skulle "drabbas". Håller även med om att det i regel är en förlustaffär att ha bundna räntor.
Men... Och det är ett stort men... Man måste tänka på att det är en krisränta vi har nu och den kan omöjligt hållas kvar på dagen låga nivå långsiktigt.
Jag utgår från att ts har en 3månaders ränta och då är skillnaden inte allt för stor räknat i kronor för att binda räntan i 2år för 50% av lånen samt 50% i fyra år. Jag är ganska säker på att det vore lönsamt eller åtminstone inte en förlustaffär.
TS ska nog utgå ifrån sig själv och se vilka riskar han/hon är villig att ta... Jag hade som sagt bundit mina lån i 2 samt 4år. Samtidigt är jag principiellt emot bundna räntor. Snacka om dubbelmoral...