Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-12-14, 22:02
Medlem
Vad hade ni då gjort för att få dem att växa i snabb takt?

Jag känner på mig att det finns förmodligen en del möjligheter för att få det att växa, men besitter ingen större kunskap inom ekonomi i dagsläget. Aktier, värdepapper osv, vad är smartast att satsa på?

Eftersom jag är själv och har det jag behöver i form av materiella ting så känns det väl naturligt att göra något av pengarna istället för att lägga dem på hög i ett sparande som ger dåligt med avkastning.

Mvh.
Citera
2010-12-14, 22:03
Medlem
Divino Codinos avatar
Släng in 500 kr på valfritt spelbolag och dra lite chansspel!
Citera
2010-12-14, 22:03
Medlem
avgns avatar
Köp guld när priset går ner. Det gjorde jag när det stog i typ 100:- grammet
Citera
2010-12-14, 22:08
Bannlyst
Köp något som är trasigt och laga det.
Citera
2010-12-14, 22:14
Medlem
Chansspel, guld och köpa något trasigt och laga det.
Haha, ja vad ska man säga.

Aktier är inget att satsa på alltså?
Citera
2010-12-14, 22:19
Medlem
BenAsslicks avatar
Beckna hasch, du kan få tag på ett billigt hegge för dom pengarna, och plocka ut 8-10k om du inte röker nånting själv.
Citera
2010-12-14, 22:20
Medlem
Öppna en aktieportfölj och månadsspara i den, självklart tillkommer det en risk men du kan få ut en betydligt större avkastning än på ett vanligt bankkonto.

Lycka till.
Citera
2010-12-14, 22:31
Medlem
Har du 4-5000kr att spara varje månad känns aktiefonder i en kapitalförsäkring inte helt galet. Starta ett regelbundet fondsparande på 1000kr/månad och var aktiv. Kolla igenom ditt innehav regelbundet. Törs lova att du kommer lära dig vad en upp/nedgång har för långsiktig betydelse hyfsat snabbt genom att det händer grejer och därför inte blir så förbannat trist att sätta sig in i saker och ting.

När du känner dig någorlunda klar på fondsparandet ökar du det regelbundna sparandet.

Jag vet inte alls hur din ekonomi ser ut i övrigt, men spara ihop så pass mycket att 10.000kr känns som en summa du utan problem klarar dig utan. Läs på om aktier, finns hur många bra sidor somhelst på nätet... Storbankerna har hyfsade, enkla "aktieskolor" på sina hemsidor.

Läs och titta på ekonominyheterna och satsa 10.000kr på någon aktie du tycker verkar bra. Det är inte riskfritt, men även här törs jag lova att du med lite vilja "lär" dig hyfsat snabbt. Så krångligt är det inte.

Se ditt sparande som långsiktigt och räkna inte med någon fantasiavkastning. 5-10% tycker jag känns rimligt att ha som mål. Självklart ska du hoppas på mer, men det ska du enbart se som bonus.

Börja smått och låt intresset växa fram...
Citera
2010-12-14, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avgn
Köp guld när priset går ner. Det gjorde jag när det stog i typ 100:- grammet

Jag säger bara olja...
Citera
2010-12-14, 22:54
Avstängd
Vafan jag har också 5-6k över varje dag men jag super upp skiten, då har man iaf roligt!
Citera
2010-12-14, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Vafan jag har också 5-6k över varje dag men jag super upp skiten, då har man iaf roligt!

Nja... Man kan ju faktiskt ha kvar 5-6k efter att man supit också...
Citera
2010-12-15, 00:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Nja... Man kan ju faktiskt ha kvar 5-6k efter att man supit också...

Jaha. Då vet jag inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in