• 1
  • 2
2010-12-14, 21:36
Medlem
Cincinnatis avatar
I det moralistiska samhälle vi lever i finns det en oerhörd massa tabubelagda grejer. Jag funderade lite kring, om man drar saken till dess gräns, vilket som är det värsta. Min första tanke var mord (och alla dess subkategorier), men det kändes allt för simpelt. Min andra tanke var att ha sex med sin mamma, men fortfarande kändes det som om jag inte gått alltför djupt. Sedan googlade jag. Ett av toppsvaren blev något som kallas antinatalism, det vill säga att man är emot att nya individer föds.

Vad har ni för förslag? Finns det ett ultimat och slutgiltigt tabu?
Citera
2010-12-14, 21:40
Medlem
Rent spontant skulle jag säga att döda och äta upp sina egna barn. Det står nog inte så högt i kurs i någon kultur i någon tid. Finns säkert undantag, men de är nog få.
Citera
2010-12-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
I det moralistiska samhälle vi lever i finns det en oerhörd massa tabubelagda grejer. Jag funderade lite kring, om man drar saken till dess gräns, vilket som är det värsta. Min första tanke var mord (och alla dess subkategorier), men det kändes allt för simpelt. Min andra tanke var att ha sex med sin mamma, men fortfarande kändes det som om jag inte gått alltför djupt. Sedan googlade jag. Ett av toppsvaren blev något som kallas antinatalism, det vill säga att man är emot att nya individer föds.

Vad har ni för förslag? Finns det ett ultimat och slutgiltigt tabu?

Självmord.
Citera
2010-12-14, 21:43
Medlem
nekropedofilis avatar
Incest är väl ett av de mest kända tabun, dessutom borde väl pedofili komma rätt högt upp på listan
Citera
2010-12-14, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieBallander
Rent spontant skulle jag säga att döda och äta upp sina egna barn. Det står nog inte så högt i kurs i någon kultur i någon tid. Finns säkert undantag, men de är nog få.

Det är väl för att det på nåt sätt är en förutsättning för att kulturen ska leva vidare... Eller ja, om man har tio barn och äter upp fem kanske det inte påverkar så mycket...
Citera
2010-12-14, 23:15
Medlem
Jonblunds avatar
Att använda andra människor som föda. Alltså inte kannibalism, som är en rituell handling.
Citera
2010-12-14, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spottet
Självmord.

Nja, folk som begår självmord brukar för de mesta anses vara offer och få sympati så att begå självmord är nog inte lika illa som att utföra en handling som det inte alls går att sympatisera med.
Citera
2010-12-14, 23:29
Medlem
ormanoffs avatar
I många dussinpsykologprogram på TV pratas det om hur tabubelagt det är för föräldrar att älska ett barn mer än ett annat. Är inte själv förälder men kan tänka mig att detta är oerhört känsligt.
Citera
2010-12-15, 00:46
Medlem
sympats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieBallander

Klart det finns! (tänkte sätta en smiley här men det såg rätt otrevligt ut...) Att döda barn har rättfärdigats i flera kulturer. Några icke så purfärska är exempelvis hur inuiterna satte ut barn i snön som de inte hade resurser att ta hand om eller att nuer (från sudan) dränkte ett av barnen om de fick tvillingar. Annars pågår häxjakt idag på barn i bland annat Nigeria vilket kan sluta i mord. Sedan kan man ju diskutera abortfrågan till leda.

Jag tror att incest är det "största" tabut baserat på att det verkar vara så pass utbrett. Känner inte till några kulturer där det, generellt sett, är OK med samlag med föräldrar eller syskon.
Citera
2010-12-15, 01:11
Medlem
Caesar Johansens avatar
Sanningen.
Citera
2010-12-15, 05:54
Att tycka/vara annorlunda.
Citera
2010-12-15, 11:44
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Att tycka/vara annorlunda.

Det är en intressant. De flesta som är annorlunda blir per automatik utstötta av samhället för att de saknar flockmänniskornas konformistiska tankesätt. Frågan är dock om det inte handlar om mänsklig rädsla för det okända och obestämbara snarare än något annat. Men så är det ju med flera tabun antar jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in