• 1
  • 2
2010-12-14, 18:36
Medlem
Har varit deltidssjukskriven en period, och snart kommer Försäkringskassan kräva ett mer utförligt sjukintyg från min läkare. Då detta kommer att innehålla fakta om mig som jag inte vill att företagsledningen ska få reda på undrar jag nu vilken rätt de har till uppgifterna i läkarintyget? Det är ju trots allt sekretessbelagda uppgifter, varför skulle en arbetsgivare få ta del av sådant?

Mitt första läkarintyg lämnade jag rakt av till arbetsgivaren (kopia), nu ser personer påstå i olika forum att man har rätt att stryka över vissa uppgifter, eller t o m bara lämna sida två av intyget. Är det någon som kan verifiera detta? Gärna med källa.. Jag har sökt på både google och här på FB men hittar ingen konkret fakta i ämnet, alltså exakt vad som gäller. Är det nu så att man har rätt till detta kommer jag kräva att få tillbaka sida ett av arbetsgivaren, och även stryka över det jag ev får stryka över. Och det är riktigt irriterande att jag inte fått veta detta tidigare i så fall, redan i första intyget stog saker jag gärna hade undanhållit företaget. Men vill som sagt främst veta vad jag ev har rätt till att stryka över på nästa mer detaljerade intyg.

Vore mycket tacksam för ett svar på detta med säker källa!
Citera
2010-12-14, 18:42
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Intyget brukar ha två sidor, en där det står vad läkaren kommit fram till och en som går in lite mer i detalj på vad som är fel på dig. Den sidan behöver du aldrig visa, utan det räcker med sidan där läkaren skriver att du inte kan jobba.

edit: Var ju ungefär som du själv skrev, sorry.
Citera
2010-12-14, 18:43
Medlem
Haris82s avatar
Jag jobbar på sjukhuset och har hjälpt patienter att till och med faxa sjukintyget från annan avdelning bara för att arbetsgivaren inte ska exakt veta vad sjukdomen var. Så fråga läkaren eller personalen som ger dig sjukintyget, om du får det hemskickad ring up dom och fråga.
Citera
2010-12-14, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haris82
Jag jobbar på sjukhuset och har hjälpt patienter att till och med faxa sjukintyget från annan avdelning bara för att arbetsgivaren inte ska exakt veta vad sjukdomen var. Så fråga läkaren eller personalen som ger dig sjukintyget, om du får det hemskickad ring up dom och fråga.

Alltså saken är den att första intyget läkaren skrev innehöll saker jag bara inte kunde visa för arbetsgivaren, så jag kontaktade läkaren och bad denne att ändra intyget, vilket han gjorde. Därefter skickades den nya versionen till FK och jag lämnade kopia till arbetsgivaren. Företaget fick alltså aldrig se första versionen av intyget. Men när jag bad läkaren ändra intyget kunde han ju då istället meddelat att jag hade rätt att stryka info, om läkaren hade vetat detta, vilket han uppenbarligen inte vet!? Är fan så förbannad över detta just nu, hade aldrig visat arbetsgivaren hela intyget om jag vetat att jag inte behövde detta.

Frågan kvarstår dock exakt vad jag kan stryka. Första sidan innehåller ju diagnos, vad den leder till och hur det påverkar arbetsförmågan, verkar va den sidan man ev har rätt att undanhålla? Men även på andra sidan i fält 9 finns känslig info som jag gärna hade undanhållit.
Citera
2010-12-14, 18:50
Medlem
När jag låg inne på psyket och skulle bli sjukskriven frågade personalen om jag ville ha en mindre utförlig kopia av intyget att skicka till arbetsgivaren. Jag svarade ja och de fixade en kopia där alla detaljer var utraderade.
Citera
2010-12-14, 19:00
Medlem
Haris82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-End
om läkaren hade vetat detta, vilket han uppenbarligen inte vet!? Är fan så förbannad över detta just nu, hade aldrig visat arbetsgivaren hela intyget om jag vetat att jag inte behövde detta.

Du kan aldrig fråga läkaren om hur administrativa rutiner fungerar i sjukvården, dom vet inte, dom bryr sig inte och har inte heller tid att ta reda på det. Har du inte tillgång till övrigt personal inåm vården så googlar man eller alternativt ringer vårdcentralen eller sjukvårduplysningen.
Citera
2010-12-14, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haris82
Du kan aldrig fråga läkaren om hur administrativa rutiner fungerar i sjukvården, dom vet inte, dom bryr sig inte och har inte heller tid att ta reda på det. Har du inte tillgång till övrigt personal inåm vården så googlar man eller alternativt ringer vårdcentralen eller sjukvårduplysningen.

Har som sagt googlat utan resultat, ringer sjukvårdsupplyningen nu.

Första responsen i luren är "Oj, detta har jag aldrig hört talas om...", lovande...
Senast redigerad av The-End 2010-12-14 kl. 19:17.
Citera
2010-12-14, 19:18
Bannlyst
Arbetsgivare har ingen rätt i världen att läsa sjukjournaler. Möjligen kanske om det gäller säkerhetsklassade befattningar som gäller samhällsnyttiga positioner. Dock är jag väldigt tveksam om det.

Men annars icke. Din sjukdomshistoria tillhör endast dig och din behandlande läkare.
Senast redigerad av krigsmat 2010-12-14 kl. 19:20.
Citera
2010-12-14, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Din sjukdomshistoria tillhör endast dig och din behandlande läkare.

...samt Försäkringskassan tydligen, de verkar ha rätt till allt.
Citera
2010-12-14, 20:02
Medlem
Okej, sjukvårdsupplysningen skickade mig vidare till F-kassan som inte heller hade något vettigt svar. De hänvisade till sjuklönelagen paragraf 8 andra stycket, där hittar jag inte något konkret svar..

Citerar:

"Arbetsgivaren är skyldig att utge sjuklön för mistade förmåner under tid från och med den sjunde kalenderdagen efter dagen för sjukanmälan endast om arbetstagaren styrker nedsättningen av arbetsförmågan under denna tid genom intyg av läkare eller tandläkare. Intyget behöver inte innehålla närmare uppgift om vilken sjukdom arbetstagaren lider av. Om sjuklön utges för mistade förmåner under tid före anmälan skall den första ersättningsdagen eller den tidigare dag för vilken sjuklön inte utges enligt 6 § första stycket 1 anses som sjukanmälningsdag."

...behöver inte innehålla närmre uppgift om vilken sjukdom, hur fan ska jag av detta veta vad jag exakt kan stryka/utelämna? Helvete vad frustrerad jag är på att det alltid ska vara så förbannat svårt att få fram fakta!

F-kassan hänvisade mig vidare till facket, lär inte få bättre svar där...
Citera
2010-12-14, 20:10
Medlem
stubbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-End
Har som sagt googlat utan resultat, ringer sjukvårdsupplyningen nu.

Ja, borde det inte vara mer "direkt från källan" att fråga Försäkringskassan som faktiskt ska handlägga det hela sen vad som är ok eller inte? Jag tycker det känns som om de är de som skulle veta mest om det här.

Edit: Du kom visst dit via sjukvårdsupplysningen. Ok, de visste inte heller. Jag har ingen aning, men följer tråden. Lycka till!
Citera
2010-12-14, 20:47
Medlem
TPLs avatar
Jag raderade all text som jag inte ville att arbetsgivaren skulle se. Kvar blev personuppgifter, sjukskrivningens längd och sjukskrivningsgrad. Enligt FK var det ok att stryka.

På min dåvarande arbetsplats sattes alla sjukintyg in i en pärm som vem som helst kunde gå och titta i. Många tyckte att det var intressant läsning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in