Citat:
Ursprungligen postat av Haris82
Jag jobbar på sjukhuset och har hjälpt patienter att till och med faxa sjukintyget från annan avdelning bara för att arbetsgivaren inte ska exakt veta vad sjukdomen var. Så fråga läkaren eller personalen som ger dig sjukintyget, om du får det hemskickad ring up dom och fråga.
Alltså saken är den att första intyget läkaren skrev innehöll saker jag bara inte kunde visa för arbetsgivaren, så jag kontaktade läkaren och bad denne att ändra intyget, vilket han gjorde. Därefter skickades den nya versionen till FK och jag lämnade kopia till arbetsgivaren. Företaget fick alltså aldrig se första versionen av intyget. Men när jag bad läkaren ändra intyget kunde han ju då istället meddelat att jag hade rätt att stryka info,
om läkaren hade vetat detta, vilket han uppenbarligen inte vet!? Är fan så förbannad över detta just nu, hade aldrig visat arbetsgivaren hela intyget om jag vetat att jag inte behövde detta.
Frågan kvarstår dock exakt vad jag kan stryka. Första sidan innehåller ju diagnos, vad den leder till och hur det påverkar arbetsförmågan, verkar va den sidan man ev har rätt att undanhålla? Men även på andra sidan i fält 9 finns känslig info som jag gärna hade undanhållit.