2010-12-14, 12:40
Medlem
Jag har hittat en admin användare på min skolas nätverk som heter vgguest och undrar om jag byter lösenord på det så att jag har tillgång till det, vilka risker finns? t.ex att data nissen på skolan stänger av mig eller liknande?
Citera
2010-12-14, 12:49
Medlem
DeckardCains avatar
Uhm, hur ska vi veta vad administratören på din skolan bestämmer sig för att göra? När han upptäcker det kommer han högst troligen vidta åtgärder, och vet han vem som har gjort det kommer han troligtvis ge den personen en del skit.
Citera
2010-12-14, 12:52
Medlem
Fraadyis avatar
Antagligen så vet skolans datatekniker A.K.A "datanissen" lite mer än dig och går in som admin för hela nätverket och ändrar tillbaks lösenordet och kollar upp IP-adressen/Mac-adressen till personen som har ändrat det, kom ihåg att nästan allting går att spåra på internet på ett eller annat sätt, speciellt på ett skolnätverk
Rekommenderar inte att du byter lösenord, det räcker du loggar in från din dator så kan han se exakt vem du är, logga helst in via ett allmänt nätställe, t.e.x ett stadsbibliotek eller liknande där man inte kräver inloggning eller någonting annat som kan spåras till dig så kan du ha lite roligt med admin rättigheterna
Citera
2010-12-14, 14:32
Medlem
okej. tack för svaren ska tänka på det!
Citera
2010-12-14, 14:45
Medlem
Fraadyis avatar
Lungt
Citera
2010-12-14, 15:33
Medlem
Snälla gör det inte!
Senast redigerad av TeamFlasher 2010-12-14 kl. 16:22.
Citera
2010-12-14, 19:00
Medlem
asso jag har fixat så jag kan byta lösenord på ett adminkonto men kan tänka mig att IT-ansvarige på skolan ser att jag har mixtrat lite med systemet då! och han blir nog lite sur isf :P
Citera
2010-12-16, 15:23
Medlem
svampdamps avatar
Det är skillnad på ett novellkonto och ett lokalt windows konto, du har alltså hackat dig in i novells server som hanterar inloggningen för alla skolans datorer och ändrat i databasen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in