2015-06-25, 22:11
Medlem
Ghastens avatar
Offside i både fotboll och hockey borde tas bort. Då skulle det hända mer framåt och bakåt.

Sen när dom fejkar med att lägga sej och låtsas ha ont när dom inte ens var i närheten. Borde resultera i 5 matchers avstängning.
Citera
2015-06-25, 22:13
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Jag tycket att man ska se över systemet med utvisningar!
Kortare utvisningar som ändock drabbar laget, t ex att den utvisade spelaren måste bytas ut, och att bytet t ex påverkar potten på tre byten (man kanske då bör höja till fem byten).

Dels för disciplinen, men också för underhållningen och i viss mån "sportsligheten" samt kompensation för domarmissar/ojämn domarnivå/olika bedömning.

Jag tar de de sista punkterna först: En tidig utvisning förstör ofta matchbilden, utvecklingen av matchen känns given. Ofta drabbas också det sämre laget eftersom de helt enkelt är sämre, dvs inte hinner med etc (och matchen blir än mer ojämn). Och vad det gäller domarmissar/ojämn nivå/olika bedömning på/av domare så kan ju udda då bli jämnt, så att säga, dvs konsekvensen blir inte så allvarlig som nu.

Nu till disciplinen:
Med ett sånt system kan domarna bli tuffare och oftare ge gula kort för småfult spel typ filmning, tröjdragning, maskning, livtag etc. Vissa såna varningar kan vara orättvisa (vem började dra i tröjan), men då drabbas samtidigt inte det lag med den som fick bära hundhuvudet så (jämförelsevis) "orättvist" hårt.
Citera
2015-06-25, 22:24
Medlem
RedXs avatar
Effektiv speltid är ju en no-brainer om det inte vore för att fotbollen mycket väl kan vara den mest konservativa rörelse världen någonsin har skådat. Allt jävla dribblande med tilläggsminuter hit och sena byten dit, bara för att man benhårt ska hålla fast vid 2x45 minuter eftersom "det alltid varit så".

Sen tycker jag gott att man skulle kunna överväga att köra fria, flygande byten för att få upp tempot en aning. Vet ej om det skulle förbättra eller försämra sporten, men man skulle ju kunna köra träningsturneringar och prova konceptet i alla fall.
Citera
2015-06-25, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Effektiv speltid är ju en no-brainer om det inte vore för att fotbollen mycket väl kan vara den mest konservativa rörelse världen någonsin har skådat. Allt jävla dribblande med tilläggsminuter hit och sena byten dit, bara för att man benhårt ska hålla fast vid 2x45 minuter eftersom "det alltid varit så".

Sen tycker jag gott att man skulle kunna överväga att köra fria, flygande byten för att få upp tempot en aning. Vet ej om det skulle förbättra eller försämra sporten, men man skulle ju kunna köra träningsturneringar och prova konceptet i alla fall.

Vill du ha flygande byten och effektiv tid finns det ju alltid puckey att kolla på.

Nej tack till sådana spelförändringar, ändrar ju grundprincipen i sporten.

Däremot skulle jag gärna se förändring av gula/röda. T.ex. att ge gula kort lättare och att två st ger personlig utvisning men inte mot laget. Eller 5 min utvisning för lag och spelare.

Rött ska bara ges om det är rött direkt. Inte heller ihop med straff.
Citera
2015-06-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så du tycker att det är bättre om bägge lagen kommer överens om att maska för att jäklas med det tredje lag..?
Då kan man verkligen snacka om uppgjort.

"för att jäklas med ett tredje lag"? nigga pls, allt handlar inte om ditt kära italien. du tror inte man helt enkelt väljer att inte riskera något genom att gå till anfall för att man i bästa fall går +-0 och i annat fall förlorar på det? det krävs ingen överenskommelse för normalbegåvade människor att lista ut ifall det är värt att spela på ett resultat eller inte.

att tycka sverige eller portugal gjort något fel är ungefär som att tycka människor gör fel ifall de inte vill spela på lotto ifall jackpotten är det samma som kostnaden för en rad.
Citera
2015-06-26, 15:56
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så du tycker att det är bättre om bägge lagen kommer överens om att maska för att jäklas med det tredje lag..?
Då kan man verkligen snacka om uppgjort.

Tja, vad är alternativet?
Ett gruppspel spelas över tre matcher och varför ska något av de två lagen som har allt i sina egna händer riskera något för att tillfredsställa lag nummer 3 som varit för dåliga för att gå vidare på egen kraft?

Jag förstår problematiken men jag ser absolut ingen lösning som är rimlig. Ska man införa straff mot de lag som gör så?

Då får man ju snarare ändra på reglerna kring vad som tar en vidare, typ de som spelar finast eller fair play eller slantsingling. Eller varför inte mest antalet löpmeter snittat över hela laget. Då ser man ju vilka som kämpar mest!
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in