2010-12-13, 17:00
Medlem
MajkenMajkens avatar
Jo, den delen som jag tror kallas låskolv (alltså den lilla metalldel som går från dörren in i karmen när man öppnar och stänger dörren) har fastnat inne i låshuset (om det nu heter så?).

Jag har försökt lirka med kniv och sprutat låsolja och 5-56, den är fortfarande fast. Det känns inte som den vill ge efter alls, har inte direkt krånglat tidigare men varit ganska "slapp", om man kan säga så. Jag får en känsla av att det är någon mekanisk del där inne som pajat, mer än att det kärvar av förslitning och sånt. Men jag vet inte, jag har ganska liten aning om hur det ser ut där inne.

Frågor:

Vad kan vara fel?
Vad kan jag själv göra åt det?

Den som vill gissa, spekulera och bara svara till hälften är också välkommen. Men bara kvalificerade gissningar och spekulationer.
Citera
2010-12-13, 17:06
Medlem
GL.Terrors avatar
Skruva isär och gör rent,,kolla om någon fjäder gått sönder eller om det bara har kärvat i hop !!
Citera
2010-12-13, 17:06
Medlem
toby79s avatar
Vad är det för lås? Ytterdörr/innerdörr?
Låter som att något har trillat loss eller gått av. Bara att skruva upp och kolla. Det brukar ge sig ganska snabbt om man har lite logiskt tänkande. Det är för övrigt de två skruvarna som sitter vid "nyckelhålet" du ska lossa till att börja med. Eventuellt får du demontera låskistan från dörren, men det är inte heller hjärnkirurgi.
Citera
2010-12-13, 17:09
Medlem
MajkenMajkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GL.Terror
Skruva isär och gör rent,,kolla om någon fjäder gått sönder eller om det bara har kärvat i hop !!

Kan en normalbegåvad, halvhändig men ganska okunnig människa klara detta?

Alltså, är det en massa, massa små prylar därinne? Eller är det bara några saker?
Citera
2010-12-13, 17:13
Medlem
MajkenMajkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Vad är det för lås? Ytterdörr/innerdörr?
Låter som att något har trillat loss eller gått av. Bara att skruva upp och kolla. Det brukar ge sig ganska snabbt om man har lite logiskt tänkande. Det är för övrigt de två skruvarna som sitter vid "nyckelhålet" du ska lossa till att börja med. Eventuellt får du demontera låskistan från dörren, men det är inte heller hjärnkirurgi.

Jo, det är ytterdörren.

Alltså de skruvarna som sitter på själva det där omgärdande beslaget runt handtaget och låset/låsmojjen på insidan? Och så låshuset... håhåjaja. Men det lär inte bli bättre av att jag bara står och tittar på det.

Finns det några särskilda fällor att gå i? Alltså något man kan krångla till, fucka upp eller pajja?
Citera
2010-12-13, 17:15
Medlem
GL.Terrors avatar
Plocka isär medtodiskt så löser det nog sej !
Citera
2010-12-13, 17:16
Medlem
MajkenMajkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GL.Terror
Plocka isär medtodiskt så löser det nog sej !

Jo, jag får börja där. Tack för hjälpen
Citera
2010-12-13, 17:20
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajkenMajken
Jo, det är ytterdörren.

Alltså de skruvarna som sitter på själva det där omgärdande beslaget runt handtaget och låset/låsmojjen på insidan? Och så låshuset... håhåjaja. Men det lär inte bli bättre av att jag bara står och tittar på det.

Finns det några särskilda fällor att gå i? Alltså något man kan krångla till, fucka upp eller pajja?

Nä det brukar sällan laga sig av sig självt.

Det är bara två skruvar på insidan. Då lossas insidans runda platta där vredet sitter och cylinderhuset på utsidan. Sen sitter det nog två skruvar till som håller cylindern. Den har en platt grej som passar i ett spår och ska sitta på rätt sätt så att vridet på nyckeln blir rätt.

Ibland händer det att skruvarna bara behöver dras åt om det inte funkar. Kolla det först.

Behöver du plocka bort låskistan så sitter den med några skruvar i dörren. Jag ska ärligt säga att jag inte är hundra på om du kan plocka isär kistan. Jag brukar bara skruva i nya så funkar det automatiskt. Börja lite så får vi se vad som händer.
Har du extra lås i dörren så att du kan få låst i natt? Låsfirmorna har ju stängt nu eller snart och att plocka ut en låssmed blir ganska kostsamt. Har du hyresrätt så kanske det är gratis. Det borde vara det.
Citera
2010-12-13, 17:22
Medlem
toby79s avatar
Om du ska plocka låskistan så måste du även ta bort dörrhandtaget. Det sitter på samma sätt med två skruvar.
Citera
2010-12-13, 17:24
Medlem
MajkenMajkens avatar
Citat:
Nä det brukar sällan laga sig av sig självt.

Det är bara två skruvar på insidan. Då lossas insidans runda platta där vredet sitter och cylinderhuset på utsidan. Sen sitter det nog två skruvar till som håller cylindern. Den har en platt grej som passar i ett spår och ska sitta på rätt sätt så att vridet på nyckeln blir rätt.

Ibland händer det att skruvarna bara behöver dras åt om det inte funkar. Kolla det först.

Behöver du plocka bort låskistan så sitter den med några skruvar i dörren. Jag ska ärligt säga att jag inte är hundra på om du kan plocka isär kistan. Jag brukar bara skruva i nya så funkar det automatiskt. Börja lite så får vi se vad som händer.
Har du extra lås i dörren så att du kan få låst i natt? Låsfirmorna har ju stängt nu eller snart och att plocka ut en låssmed blir ganska kostsamt. Har du hyresrätt så kanske det är gratis. Det borde vara det.

Tack för den tydliga beskrivningen.

Men det är alltså en separat kolv för själva stängningen, och en annan för låsandet. Lås-låskolven funkar, så bara jag låser dörren håller dörren sig stängd. Men det är lite opraktiskt att behöva låsa varje gång man ska stänga dörren.

Förändrar det någonting? Jaja, jag skruvar lite.
Citera
2010-12-13, 17:34
Medlem
toby79s avatar
Det är alltså kolven för dörrhandtaget som inte rör sig? Då låter det som att en fjäder gått eller hoppat av inne i kistan. Om du äger låset själv så är det lättast att dra iväg till en låsfirma eller en välsorterad bygghandel och köpa en ny låskista.
Det går att skruva upp, men risken är att det säger sproiiing och så har du fjädrar ända bort till grannen. Men du kan alltid testa om du tar det lugnt och fint.

Mina föräldrar råkade ut för detta för många många år sedan och farsan grejade det själv så helt omöjligt är det inte.

http://www.kompanjonen.se/prodimg/700/laskistor--lashus---assa--1236.jpg

Kan kolven ha frusit av att det kommit vatten på den? Du kan peta och försöka jucka den lite med en liten vass skruvmejsel eller något och se om du får liv i den.
Senast redigerad av toby79 2010-12-13 kl. 17:38. Anledning: la till en länk och ändrade lite text.
Citera
2010-12-13, 18:55
Medlem
MajkenMajkens avatar
Citat:
Det är alltså kolven för dörrhandtaget som inte rör sig? Då låter det som att en fjäder gått eller hoppat av inne i kistan. Om du äger låset själv så är det lättast att dra iväg till en låsfirma eller en välsorterad bygghandel och köpa en ny låskista.
Det går att skruva upp, men risken är att det säger sproiiing och så har du fjädrar ända bort till grannen. Men du kan alltid testa om du tar det lugnt och fint.

Mina föräldrar råkade ut för detta för många många år sedan och farsan grejade det själv så helt omöjligt är det inte.

http://www.kompanjonen.se/prodimg/700/laskistor--lashus---assa--1236.jpg

Kan kolven ha frusit av att det kommit vatten på den? Du kan peta och försöka jucka den lite med en liten vass skruvmejsel eller något och se om du får liv i den.

Ja just det, kolven till dörrhandtaget, jag skruvade lite håglöst på de skruvar som fanns. Men det hände ju inget. Ska kolla låskistan, det är väl lika bra att öppna det innan jag kasserar det antar jag. Sen blir det eventuellt tur till låsfirman för konsultation.

Tror inte det har frusit, har pillat och grejat med en kniv. Kan inte heller komma på hur det skulle ha kommit in vatten. Så tror inte det.

Tack så jättemycket för din hjälp, nu har jag bättre kolla på läget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in