2010-12-13, 19:02
Medlem
toby79s avatar
Det ska nog lösa sig det där. Antar att du inte kommer ta med låskistan när du åker, iaf om du inte har någon hemma som passar bostaden. Då kan det iaf vara bra att skriva upp alla nummer du kan hitta. En klok grej är att ringa och fråga också. Låskistor är precis som allt annat. Det lönar att jämföra priser, men de är i regel inte så fasligt dyra. Jula Clas ohlsson, Bauhaus och de där firmorna har grejer hemma. Några hundra kan man få Assagrejer för. Det var iof tal om någon Assakista som man skulle passa sig för. Minns dock inte namnet på den, men den infon har ju butiken redan.
Citera
2010-12-13, 19:12
Medlem
MajkenMajkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det ska nog lösa sig det där. Antar att du inte kommer ta med låskistan när du åker, iaf om du inte har någon hemma som passar bostaden. Då kan det iaf vara bra att skriva upp alla nummer du kan hitta. En klok grej är att ringa och fråga också. Låskistor är precis som allt annat. Det lönar att jämföra priser, men de är i regel inte så fasligt dyra. Jula Clas ohlsson, Bauhaus och de där firmorna har grejer hemma. Några hundra kan man få Assagrejer för. Det var iof tal om någon Assakista som man skulle passa sig för. Minns dock inte namnet på den, men den infon har ju butiken redan.

Visst löser det sig.

Men kommer den nya låskistan passa i det gamla hålet? Hur gör man med sånt egentligen?
Citera
2010-12-13, 19:24
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajkenMajken
Visst löser det sig.

Men kommer den nya låskistan passa i det gamla hålet? Hur gör man med sånt egentligen?
Har du en massproducerad dörr så passar det säkert. Men det är omöjligt att säga om man inte vet vad du har just nu. Anteckna måtten på den nuvarande kistan. Om du ringer någon låsfirma så får du nog bäst upplysningar.
Citera
2010-12-13, 19:33
Medlem
MajkenMajkens avatar
Citat:
Har du en massproducerad dörr så passar det säkert. Men det är omöjligt att säga om man inte vet vad du har just nu. Anteckna måtten på den nuvarande kistan. Om du ringer någon låsfirma så får du nog bäst upplysningar.

Hm, massproducerad 1929 då

Ja, imorgon forskar jag vidare. Nu surfar jag runt bland massa snygga handtag som jag tänker att jag borde byta upp mig till
Citera
2010-12-13, 19:35
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajkenMajken
Hm, massproducerad 1929 då

Ja, imorgon forskar jag vidare. Nu surfar jag runt bland massa snygga handtag som jag tänker att jag borde byta upp mig till
Oj,, du bor i ett gammalt hus, ja då förstår jag att det kan kärva lite. Men ser grejerna ut att ha varit där sedan 1929? Är kistan av modern typ?
Citera
2010-12-13, 19:38
Medlem
MajkenMajkens avatar
Citat:
Oj,, du bor i ett gammalt hus, ja då förstår jag att det kan kärva lite. Men ser grejerna ut att ha varit där sedan 1929? Är kistan av modern typ?

Nä, man ser att kistan är utbytt en gång (minst), det är bara dörren som är original. Låset är ett hyfsat nytt assa-lås
Citera
2010-12-13, 20:05
Medlem
toby79s avatar
Det bör vara standardmått på kistorna. Annars skulle jag tänka mig att man ibland får hugga ut lite ur dörren, eller göra nya skruvhål. Men köper du Assa så bör det funka rakt av.
Citera
2010-12-13, 20:41
Medlem
MajkenMajkens avatar
Citat:
Det bör vara standardmått på kistorna. Annars skulle jag tänka mig att man ibland får hugga ut lite ur dörren, eller göra nya skruvhål. Men köper du Assa så bör det funka rakt av.

Provar med det. Annars är stämjärn ganska roliga...
Citera
2010-12-14, 17:28
Medlem
toby79s avatar
Hur gick det? Funkar låset nu?
Citera
2010-12-14, 17:40
Medlem
MajkenMajkens avatar
Citat:
Hur gick det? Funkar låset nu?

Har inte tagit mig för det än. Det är svinkallt här och mörkt när jag kommer hem så jag skjuter på det till helgen då det ska bli mildare, dörren går ju att hålla stängd med låset i alla fall.

Rapporterar vidare sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in