2010-12-14, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drakstormen
.

http://costofwar.com/ Det är någon som blir rik i alla fall
Senast redigerad av getz 2010-12-14 kl. 01:58.
Citera
2010-12-14, 09:52
Medlem
Aktieklipparns avatar
Om du tror på dollarn så köp något som är noterat i USD, tex olja.

Istället för att gå all-in i dollar så kan du köpa för en tredjedel och få samma avkastning som om du satsar rubbet på tex denna: http://markets.rbsbank.se/SV/Showpage.aspx?pageID=16&ISIN=NL0009056589 (Obs: hävstång 3,6) finns många olika.

Resterande köper du något annat för.
Citera
2010-12-15, 17:41
Medlem
Tror snarare att man ska köpa olja om man tror på en svagare dollar.
Citera
2011-03-11, 22:20
Medlem
Hur tror ni att dollarn kommer att utvecklas fram till sommaren? Jag tänkte segla över pölen och funderar på om man kanske skulle ta och köpa lite dollar nu, när man vet att den är låg, eller vänta och hoppas på att den dyker ytterligare.

Världen är ju litet orolig nu och det har snackats om att det skulle driva upp dollarn, men det har man ju inte sett så mycket av.
Citera
2011-03-11, 23:22
Medlem
jag har importerat från nordamerika sedan 2008 och om du ska göra business med låg dollarkurs så ska du vänta lite till, dollarn kommer att gå ner ännu mer.

Olja är inget att satsa på, inte nu när vi har så mycket fler alternativa bränslen, talldiesel, metangas, syntetisk diesel, dme, ED95, E85. Det är nu med högt oljepris som utvecklingen av dessa bränslen blir lönsam och de är här för att stanna eftersom peak oil är kommande med en hel kontinent som gapar efter mer olja. Såg en löpsedel för 10 år sedan med texten: "aldrig mer billig olja" och det stämmer. bränslepriset har gått stigit med 50% och det lär inte sjunka framöver.
Det kommer att komma tillfällen då det är rätt läge att satsa på ny teknik, frågan är när.
Citera
2011-04-27, 12:54
Medlem
YellowLemons avatar
Vill först säga att jag inte vet ett skit om valutaspekulering.

Min tanke är att jag ska åka till USA 2månader nästa sommar, jag var där förra sommaren lika länge. Totala dollarrelaterade utgifger ligger runt 6-7k$ och jag undrar om det finns nåt bra alternativ för att låsa pengar till nåt konto så att dom ligger i dollar så att jag inte behöver betala en högre dollarkurs än dagens. Senast lyckades jag träffa en peak där den steg 1 krona veckorna innan vi åkte och sjönk lika mycket när jag kom hem.

Mitt mål är alltså att inte behöva betala en högre kurs än dagens, och det är helt ok om den går ner mer från dagens nivå då en ytterligare sänkning inte svider lika mycket som en höjning.

Jag har swedbank så hade varit ypperligt om nån har nån bra ide om det här.
Jag skulle ju givetvis kunna gå ner till banken och fråga dom men jag har lite för mycket skola för att hitta en bra lucka till detta.

Tack på förhand
/YellowLemon
Citera
2011-04-27, 14:27
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Jag skulle ju givetvis kunna gå ner till banken och fråga dom men jag har lite för mycket skola för att hitta en bra lucka till detta.

Tack på förhand
/YellowLemon
Skicka ett mail till en bankrådgivare på SWB med namn och nummer så kan de ringa upp när det passar
Citera
2011-04-27, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Vill först säga att jag inte vet ett skit om valutaspekulering.

Min tanke är att jag ska åka till USA 2månader nästa sommar, jag var där förra sommaren lika länge. Totala dollarrelaterade utgifger ligger runt 6-7k$ och jag undrar om det finns nåt bra alternativ för att låsa pengar till nåt konto så att dom ligger i dollar så att jag inte behöver betala en högre dollarkurs än dagens. Senast lyckades jag träffa en peak där den steg 1 krona veckorna innan vi åkte och sjönk lika mycket när jag kom hem.

Mitt mål är alltså att inte behöva betala en högre kurs än dagens, och det är helt ok om den går ner mer från dagens nivå då en ytterligare sänkning inte svider lika mycket som en höjning.

Tack på förhand
/YellowLemon

Tycker du ska vänta med det.

FED annonserade nyss fortsatta stödpaket. Dollarn kommer sjunka under 6kr när som och sedan fortsätta nedåt...
Citera
2011-04-27, 21:32
Medlem
incarnateds avatar
Jag tycker att det är sinnessjukt hur dollarn successivt sjunker i värde. 6.0524SEK säger realkursen nu (per dollar, självklart).
Citera
2011-04-27, 23:48
Medlem
ifconfigs avatar
Frågan är inte om USD kommer att sjunka, utan var är botten?
Citera
2011-04-28, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
På vilket sätt håller krigen igång USA:s ekonomi? Kollat för mycket på Zeitgeist?

Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz
Que? Det sista USAs regering behöver är hjälp med att bränna pengar. Krig håller inte igång någon ekonomi.

haha...
Citera
2011-04-28, 00:18
Medlem
YellowLemons avatar
Tack för svar!

Det är mycket möjligt att det är bäst att vänta, jag har absolut ingen koll på det överhuvudtaget som sagt. Men det lär bli som så att jag går till banken inom en snar framtid och kollar upp alternativen och förhoppningsvis så går allt att sköta via internetbanken så att man kan föra över till ett dollarbundet konto helt själv.

Problemet med att vänta är att det skulle svida mer om dollarn skulle gå upp 1kr än vad jag skulle bli glad av att den går ner 1kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in