Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-12-13, 20:14
Medlem
toby79s avatar
Jag blir faktiskt lite nyfiken på vad TS ska använda pengarna till eftersom de absolut inte fick ligga kvar som fonder längre än 4 månader från att sparandet tog slut.
Citera
2010-12-13, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Jag blir faktiskt lite nyfiken på vad TS ska använda pengarna till eftersom de absolut inte fick ligga kvar som fonder längre än 4 månader från att sparandet tog slut.

Lade inte över hela sparkontot på privatkontot!
Endast 1000:-
Resterande sitter kvar ett tag till
Citera
2010-12-13, 20:35
Medlem
toby79s avatar
Det var ju skönt det. Fick inre syner om hur dina päron gnetat ihop ett sparande under hela ditt liv och så kommer du och plockar ut allt för att bränna på vin kvinnor och sång.

Se till att vårda det sparandet tills det är dags att göra något stort. Att köpa en bil räknas inte. Möjligtvis körkort, men ingen bil som sagt.
Citera
2010-12-13, 23:12
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det var ju skönt det. Fick inre syner om hur dina päron gnetat ihop ett sparande under hela ditt liv och så kommer du och plockar ut allt för att bränna på vin kvinnor och sång.

Se till att vårda det sparandet tills det är dags att göra något stort. Att köpa en bil räknas inte. Möjligtvis körkort, men ingen bil som sagt.

Kloka ord..
En bostad är nog det klokaste du kan ghöra med dessa pengar..
Men tills dess, så tycker jag du ska sätta in 500kr i månaden, och köpa nya fondandelar..
Så du åtminstonde betalar tillbaka dom 1000kr du tog ut
Citera
2010-12-14, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Inget ont sagt om ts... Men den här tråden är ett klockrent exempel på varför man som förälder gör bäst i att hålla sparanden till sina barn på sina egna konton.

En annan möjlighet är att ge ungen lite information om kontot han/hon har och följa utvecklingen gemensamt istället för att det bara dyker upp som en överraskning från ovan på 18-års-dagen.
Citera
2010-12-15, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Inget ont sagt om ts... Men den här tråden är ett klockrent exempel på varför man som förälder gör bäst i att hålla sparanden till sina barn på sina egna konton.

18 år är ju tyvärr långt ifrån en lämplig ålder att få tillgång till en större summa pengar. Frånsett bostadsköp/studier så är väl snarare 25 lämpligare för många. Skulle jag spara till barn så skulle jag spara på egna konton och sedan använda dem för ovanstående. Pengar till konsumtion, supande, resor etc kan de gott spara ihop / jobb ihop till själv.
Citera
2011-02-12, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
18 år är ju tyvärr långt ifrån en lämplig ålder att få tillgång till en större summa pengar. Frånsett bostadsköp/studier så är väl snarare 25 lämpligare för många. Skulle jag spara till barn så skulle jag spara på egna konton och sedan använda dem för ovanstående. Pengar till konsumtion, supande, resor etc kan de gott spara ihop / jobb ihop till själv.

18 är en jävligt bra ålder, det är dock individen som avgör. Finns 15åringar som kan uppföra sig och ta mer ansvar än en 25 åring (sett ung & bortskämd ?)

Jag fick tillgång till ett arv på 1 000 000 kronor när jag var 8 år.

Det är över 10 år sedan, pengarna är dryga 1 200 000, och sen jag fyllde 18 har jag kunnat bränna allting.

Men vet du hur mycket pengar jag har nu? 1 250 000+.

Så det spelar ingen roll hur gammal man är, utan hur mogen man är som person.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in