• 1
  • 2
2010-12-13, 15:06
Medlem
Hejsan!

Fick just reda av mina föräldrar att de öppnade ett sparkonto åt mig när jag föddes.
Nu när jag är 18 (fyllde det för ca 4 månader sedan) så har jag tydligen tillgång till dessa pengar.
Men via internetbanken så kan jag tyvärr inte överföra dom till mitt privatkonto pga att
de ligger i fonder

Hur ska jag gå tillväga för att få tag på dom?

MVH
Citera
2010-12-13, 15:09
Medlem
Erobazs avatar
Gå in på banken och snacka med dom ?
Citera
2010-12-13, 15:11
Medlem
Svizzeras avatar
sälja fonderna eller transferera dem till din depå?
Citera
2010-12-13, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erobaz
Gå in på banken och snacka med dom ?

Ja men vad ska jag säga till dom, vad ska jag ta med dyl?
Citera
2010-12-13, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
sälja fonderna eller transferera dem till din depå?

och hur gör man det? Jag är ny inom allt detta!
Citera
2010-12-13, 15:40
Medlem
Välj fond, leta upp en sälj knapp sen föröver pengarna till ditt personkonto.
Citera
2010-12-13, 15:48
Medlem
Akechetas avatar
Ska du lyssna på ett råd, så är det att gå in till banken. De vet för det mesta vad de håller på med och gångerna de inte gör det, så ger dom ändå bättre råd än vad en one-liner här i forumet gör. I övrigt har jag full förståelse för att det inte är lätt för dig att veta vad du ska göra. När jag var i din ålder hade jag inte ens en susning om vad en fond var.

Lycka till, hur du än gör.
Citera
2010-12-13, 15:57
Medlem
qlx123s avatar
Jag har haft exakt samma problem. Mina fonder låg i Nordea och jag gissar på att du har dem där också? Det ända jag kunde göra var att gå till ett bankkontor och flytta dem. Sjukt uselt, men så funkar Nordea. Du får alltså ta dig till ett bankkontor, glöm inte leg! Lycka till!
Citera
2010-12-13, 16:10
Medlem
Aberaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qlx123
Jag har haft exakt samma problem. Mina fonder låg i Nordea och jag gissar på att du har dem där också? Det ända jag kunde göra var att gå till ett bankkontor och flytta dem. Sjukt uselt, men så funkar Nordea. Du får alltså ta dig till ett bankkontor, glöm inte leg! Lycka till!
Bra antagande att han har Nordea...

Iallafall, logga in på internetbanken (Med dosa, det är ett måste när du hanterar fonder(Har du ingen dosa utan bara personlig kod så gå till banken och beställ en dosa)), gå vidare till fonder, tryck på en säljknapp (Har du Swedbank och använder swedbanks fonder så går försäljningen omedelbart), då får du antingen pengarna till ditt konto i samma stund, alternativt någon bankdag senare.
Citera
2010-12-13, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aberath
Bra antagande att han har Nordea...

Iallafall, logga in på internetbanken (Med dosa, det är ett måste när du hanterar fonder(Har du ingen dosa utan bara personlig kod så gå till banken och beställ en dosa)), gå vidare till fonder, tryck på en säljknapp (Har du Swedbank och använder swedbanks fonder så går försäljningen omedelbart), då får du antingen pengarna till ditt konto i samma stund, alternativt någon bankdag senare.

Tack för hjälpen!

Den fungerade och pengarna är inne på kortet!
Citera
2010-12-13, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galenfladdermus
Tack för hjälpen!

Den fungerade och pengarna är inne på kortet!

Bränn nu inte allt på något junk.

Tänk på att du kommer att få skatta för reavinsten (30% av skillnad mellan köpkurs och säljkurs) nästa år. Har du bränt pengarna så måste du ändå betala den.
Citera
2010-12-13, 18:17
Medlem
Blocket.ses avatar
Bara sälja fonderna..

Inom 2 månader så tippar jag på att pengarna är bortresta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto