Citat:
Ursprungligen postat av Aivy
Jag och min pojkvän har varit tillsammans i ca. 10 månader och jag är fortfarande rädd att han ska lämna mig. Anledningen till detta är troligtvis tidigare erfarenheter av tidigare pojkvänner, detta trots att han inte ger mig några signaler på att han inte vill vara med mig. Anledningen till att detta blir ett problem är för att jag hela tiden är otroligt rädd för att göra fel, rädd för att göra något som gör att han inte kommer finnas längre. Detta i sin tur gör mig nojig och jag blir besviken varje gång han behöver göra något annat t ex plugga eller vara med sina vänner. Jag får en känsla av att han lämnar mig, det är inte en fråga om kontrollbehov för jag är en väldigt logisk person som har ganska öppna åsikter om hur ett förhållande skall vara, men mina känslor i sig är otroligt ologiska. Allt detta blir en otrolig börda på min pojkvän och även om han säger att han älskar mig så förstår jag honom när han även säger att han inte kommer vara kvar om jag fortsätter på det här sättet. Vad min fråga egentligen är är hur skall jag göra för att bli av med detta tvivel.
Tacksam för alla svar!
Det första du måste göra är att börja träna på ditt självförtroende!
Jag har varit i precis samma sats i mitt förra förhållande ungefär runt samma tid också (10 månader in). Man ska inte oroa sig att det ska ta slut, det är helt sinnes, speciellt när det bara har gått så kort tid! Det du vill är antagligen ett fint lyckligt och långt förhållande... Tillexempel om du vill ha ett giftemål och vara med honom när du är 80-90 år gammal.. Börja inte stressa över att han ska lämna dig efter 10 månader bara
Om han älskar dig tro på honom, lita på honom, försök iaf. Jag vet hur det känns och det enda som finns att göra är att skaffa dig lite egna intressen, vara med andra och inse att du faktiskt har ett eget liv (utan honom). När du har något eget att luta dig tillbaka på så blir din situation så mycket lättare. Han lämnar dig om han lämnar dig, det är hans val också och ingenting som du ska gå runt och grubbla på. Enjoy the ride.
Se dig själv som en stark självsäker kvinna (eller man, såg inte att du nämnde ditt kön).
Älska honom genom dig själv, älska alltid dig själv lite mer än din parter. Lägg inte hela ditt liv på honom.
Jag lade hela mitt liv på mitt ex och han lämnade mig efter 1 år för att han inte kände samma saker längre, vi blev tsm 2 veckor senare igen för att han saknade mig men gjorde slut nu igen efter 2 år.. helt utan anledning faktiskt och helt plötsligt.
Framtiden går inte att uppleva.
Lev i nuet i stället.
Men till kärnan >>> tipsen:
- skaffa bättre självförtroende, ser du dig själv sexig? Onanerar du ofta? Hur sexuell är du och hur ser du på sex? (sex har en stor innebörd på självförtroendet och självkänslan)
- skaffa egna intressen och försök att inte tänka på honom och saker/personer runt honom hela tiden
- var med dina egna vänner
- bli helt enkelt mer en egen individ än vad du är just nu. Det ska finnas 3a olika dimensioner i ett förhållande - du, jag och oss. Se till så att du inte glömmer bort den andra.
Man ska aldrig kasta vatten på en svag flamma om man är frusen.
Kväv honom inte, men kväv inte dig själv med honom heller.
Ditt största problem ligger inrotad i dig själv.