2004-07-21, 17:02
Medlem
Dr.Dings avatar
Fick ett telefonsamtal från en snubbe i USA som ville att man skulle investera.
För mig låter det som ren bondfångeri.

Men är det nån som vet nått om detta eller kan kolla upp?

Här är mailet:

I’d like to thank you for the brief minute on the phone today.

At E1 Asset Management, Inc. we pride ourselves in our ability to make completely objective and unbiased recommendations; to that end we have made it firm policy not to get involved in any investment banking activities such as issuing research or underwriting public offerings. We operate as a full agency firm; meaning we buy from the market and sell to the market, rather than buying and selling shares from our own inventories to our clients at a markup or markdown. E1 Asset Management, Inc. has chosen to operate under this model since our inception to ensure there is not even the appearance that we are not always acting in the best interest of our clients. I encourage you to visit our website at www.e1am.com.

Accounts are held by and cleared through Pershing LLC. Please feel free to visit their website at www.pershing.com. Our relationship with Pershing allows us to provide our clients with unmatched service on the cutting edge of technology; we are now able to offer our clients the capacity to view their accounts on a daily basis via the internet. You can view a demo of this program at www.netxview.com. E1 Asset Management, Inc. is also a member of the Securities Investor Protection Corporation (SIPC). Through SIPC, your account is protected up to the amount of $500,000 (a maximum of $100,000 in cash). Please visit their website at www.sipc.org for more information. In addition, Pershing provides supplemental insurance which will protect any assets in your account. This insurance is intended to protect customers in the event of firm failure or financial difficulties, and does not insure against losses due to market fluctuations.

If you have any reservations about doing business with us, may we suggest that you refer to the National Association of Securities Dealers website at www.nasdr.com, where you can inquire about our background and applicable licensing. My CRD number is XXXXXX, and E1 Asset Management, Inc.'s CRD # is XXXX.

I will be calling you as soon as an investment opportunity presents itself. However please let me know if I have misunderstood your invitation. If you have any questions, please do not hesitate to contact me by phone at 001-212-XXX-XXXX or by email at XXX@e1am.com.

Regards,

XXX XXX

Phone: 001-212-XXX-XXXX
Facsimile: 001-212-XXX-XXXX
XXX@e1am.com
www.e1am.com
Citera
2004-07-29, 20:54
Medlem
Jag ar bosatt i USA och liknande samtal ar mycket vanliga. Men fragan ar ju hur de kom in kontakt med dig? Du maste val pa nagot satt givet ut ditt tel#till detta foretag?
Jag har kollat upp foretag och det ar inget lurt, deras tonvikt ligger i hogteknologiska investeringar.
Citera
2004-07-29, 21:57
Medlem
Dr.Dings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wranis
Jag ar bosatt i USA och liknande samtal ar mycket vanliga. Men fragan ar ju hur de kom in kontakt med dig? Du maste val pa nagot satt givet ut ditt tel#till detta foretag?
Jag har kollat upp foretag och det ar inget lurt, deras tonvikt ligger i hogteknologiska investeringar.

Jag frågade hur dom hade fått tag på mitt nr, men det bortförklarade han genom att säga typ "good question bla bla bla....."

Men jag har mina aningar att dom fiskar efter diverse kunder på nätet.

Ja högteknologiska investeringar stämmer ganska bra, han babblade bland annat om att man skulle investera i företag som tillverkar fingeravtrycksscanners, pga att varenda flygplats i Usa skall införa detta bla bla bla.

Men då kommer frågan varför är dom så intresserad att få just mig som kund/investerare?
Och om man nu skall investera i diverse aktiebolag så är det väl bättre att göra det själv direkt, istället för indirekt genom dom??!??!
Det måste väl bli billigare och bättre för min egen del?
Citera
2004-07-30, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Ding
Jag frågade hur dom hade fått tag på mitt nr, men det bortförklarade han genom att säga typ "good question bla bla bla....."

Men jag har mina aningar att dom fiskar efter diverse kunder på nätet.

Ja högteknologiska investeringar stämmer ganska bra, han babblade bland annat om att man skulle investera i företag som tillverkar fingeravtrycksscanners, pga att varenda flygplats i Usa skall införa detta bla bla bla.

Men då kommer frågan varför är dom så intresserad att få just mig som kund/investerare?
Och om man nu skall investera i diverse aktiebolag så är det väl bättre att göra det själv direkt, istället för indirekt genom dom??!??!
Det måste väl bli billigare och bättre för min egen del?

Du, det här är inget annat än gammalt vanligt bondfångeri, men i en modernare tappning. Det sitter personer världen över och slumpvis väljer ut telefonnummer och ringer upp dom. Har Du ditt telefonnummer på Telia, Vodafone eller Comviq så har Eniro tillgång till det och det företaget är i dag världsomspännande. Så där sitter det stackars studenter, lågavlönade tjejer o killar utan utbildning och ringer runt runt i hela världen. För varje samtal dom ringer så säg att dom får en krona eller motsvarande valuta, och skulle dom lyckas göra ett affärsavtal med kunden så blir det litet mer, kanske två kronor.
Den här affärsmetoden är vanlig och det spelar ingen roll om uppdragsgivaren, dvs företaget dom ringer för är seriösa. Jag har själv fått ett par såna samtal det senaste året, men har alltid lagt på när dom börjar babbla...
Citera
2004-07-30, 21:40
Bannlyst
Även på våra banker saknar "privatrådgivarna" helt ekonomisk utbildning. Jag klandrar dem inte, men de vet inte vad de gör. De har enkla instruktioner att sälja på folk fonder med höga avgifter. En del utvecklar ett ytligt intresse för aktiemarknaden och kan svänga sig med termer som de inte förstår. Det fungerar förstås därför att de flesta kunderna vet ännu mindre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in