• 1
  • 2
2004-07-21, 12:18
Medlem
Jag har en stationär data och en bärbar de är kopplade till varandra genom en bredbandsrouter med 8 portar. Gick och skicka filer mellan dom innan men nu formatera jag min stationära och nu hittar dom inte varandra...

Nån som har nåt tips, de jag har gjort är att kollat mina nätverksplatser och datorer i arbetsgruppen men den hittar inget... sökte även på ip i kör-menyn men hitat inget där heller.

Jag la en backup på den bärbara så det kan va bra och få kontakt med den!
Citera
2004-07-21, 12:47
Medlem
DATOR! Snälla, lägg det på minnet.

Kolla om du kan logga in på routern med båda datorerna.
Citera
2004-07-21, 14:39
Medlem
Carradines avatar
Vad har du för OS?
Citera
2004-07-21, 14:49
Medlem
safts avatar
Kolla om du har båda på samma arbetsgrupp, det händer att man har ena på ARBETSGRUPP och den andra WORKGROUP, vilket resulterar att de inte hittar varandra.

Löser detta gör du genom att högerklicka på den här datorn och egenskaper sen nätverksidentifiering och egenskaper.

//Saft
Citera
2004-07-22, 11:23
Medlem
mm... både ligger under ARBETSGRUPP..... Båda datorerna fungerar att surfa på så det är inget fel med routern... Jag använder xp!
Citera
2004-07-22, 12:20
Medlem
safts avatar
Har du prövat att göra en så kallad bridge, jag kan inte säga hur då jag har ett annat OS. Men det ska du göra i Nätverket.

//Saft
Citera
2004-07-26, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saft
Har du prövat att göra en så kallad bridge, jag kan inte säga hur då jag har ett annat OS. Men det ska du göra i Nätverket.

//Saft

hmmm okej får kolla upp det!
Citera
2004-07-26, 11:29
Medlem
Carradines avatar
Gästkontot aktiverat?
Om inte, testa det..
Citera
2004-07-26, 14:09
Medlem
DrLoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Gästkontot aktiverat?
Om inte, testa det..

Det ska inte göra någon skillnad att öppna gästkontot om du inte ens kan se datorn på nätverket Som tidigare nämnt; testa att pinga datorn internt på nätverket. Start -> Kör -> cmd -> ping datornsipellernamn

Får du inga träffar så är det något skumt.

/DrLove
Citera
2004-07-26, 15:31
Medlem
kayethoms avatar
Se till att du har klienten för microsoft nätverk och Fil- och skrivardelning installerade i "egenskaper" för nätverkskortet. Är det Win XP så stäng av den inbyggda brandväggen (egenskaperna för nätverkskortet -> Avancerat)
Citera
2004-07-28, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLove
Det ska inte göra någon skillnad att öppna gästkontot om du inte ens kan se datorn på nätverket Som tidigare nämnt; testa att pinga datorn internt på nätverket. Start -> Kör -> cmd -> ping datornsipellernamn

Får du inga träffar så är det något skumt.

/DrLove

jag pingade från min bärbara och då hitta jag både datorerna.... (bärbara) och (stationära).. men när jag pinga från den stationära så hittade jag bara (stationära)... när jag tog ping på den bärbara stog det time out.....
Citera
2004-07-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kayethom
Se till att du har klienten för microsoft nätverk och Fil- och skrivardelning installerade i "egenskaper" för nätverkskortet. Är det Win XP så stäng av den inbyggda brandväggen (egenskaperna för nätverkskortet -> Avancerat)

brandväggen kan nog va problemet kanske..... för på visa nätverksanslutningar så står det på ena datan

Anslutning till lokalt nätverk
Aktiveradr
nätverkskortets namn

på min bärbara som inte kunde hittas av den stationära står det:

Anslutning till lokalt nätverk
Aktiverade, Skyddad av brand...
Inter (R)... nätverkskortets namn

men när jag tar egenskaper - avancerat på nätverkskortet hittar jag inget om nån brandvägg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in