2013-11-16, 17:55
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omodern2010
Hej. ja, jag tänkte väl beställa via bolaget.

Har varit lite inne på pol roger då jag hört mkt bra om det så din churchillrekommendation får det nog bli.

Tack för svar

Den kommer garanterat sitta som en smäck. Tänk på att den antagligen kommer vara rätt sluten i början. Öppna flaskan kylskåpskall (detta för att förlora så lite bubblor som möjligt), drick långsamt och bevittna hur det öppnar upp sig med högre temperatur och luftning.
Citera
2013-11-18, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Den kommer garanterat sitta som en smäck. Tänk på att den antagligen kommer vara rätt sluten i början. Öppna flaskan kylskåpskall (detta för att förlora så lite bubblor som möjligt), drick långsamt och bevittna hur det öppnar upp sig med högre temperatur och luftning.

Underbart! Precis sånna tips jag var ute efter då jag som sagt är en livsnjutare men inte utforskat så mkt champagne alls. Tack så mycket.

Drack nån kristall som var skaplig ett nyår men jag var egentligen för full redan.

Min bästa champagneupplevelse hittills var en rätt billig piper heidsieck. Det var inte den som finns på bolaget utan köptes i London heathrow. Den heter brut florens louis. Kanske är en riktig skitchampagne enligt proffsen. Men jag kmr garanterat köpa den igen om jag får tillfälle
Citera
2013-11-18, 13:31
Medlem
Heureuxs avatar
Mest värda bubblet under 500 på bolaget? Är det gula änkan som gäller?
Citera
2013-11-18, 13:58
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heureux

Pol Roger alla dagar i veckan.

/Provokatör
Citera
2013-11-18, 21:45
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Absolut inte! Det finns flera bra Champagner under 500:- men Gula Änkan är definitivt inte en av dem (tänker då på Veuve Clicquot Sec, den halvtorra, som är den som kallas Gula Änkan).

Räknar du in beställningssortimentet så finns det en uppsjö av alternativ. Det beror lite på vad du tror att du är ute efter. Lyssna inte så mycket på kommentarer som "Pol Roger alla dagar i veckan" där man hasplar ur sig namnet på ett champagnehus (inte någon enskild buteljering vilket bör vara det intressanta) utan vidare motivering. Sådant har förekommit en del i den här tråden på sistone.

Till att börja med kan man fråga sig om du tror att du vill ha friskt, blommig och citrusfruktigt chardonnaydominerat eller muskulöst, bärigt och brödigt pinotdominerat? Du kanske rent av skulle föredra en roséchampagne? Just när det gäller Champagne är rosé faktiskt inte sämre än vitt.
Citera
2013-11-18, 22:06
Medlem
magpies avatar
Citat:

Nej, det är Delamotte, Louis Roederer, Gosset eller Laurent Perrier och möjligen Camille Savès. Om du inte har brådis är NV från både Bollinger och Pol Roger finfina att lagra i 20 år.
Citera
2013-11-19, 08:43
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Absolut inte! Det finns flera bra Champagner under 500:- men Gula Änkan är definitivt inte en av dem (tänker då på Veuve Clicquot Sec, den halvtorra, som är den som kallas Gula Änkan).

Om det är halvtorrt man är ute efter finns det inte så många alternativ, förutom änkan är det bara Louis Roederer och Taittinger i standardsortimentet.

Såg just att Taittinger Nocturne har en grym flaska - är den drickbar?
Citera
2013-11-19, 10:40
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Om det är halvtorrt man är ute efter finns det inte så många alternativ, förutom änkan är det bara Louis Roederer och Taittinger i standardsortimentet.

Såg just att Taittinger Nocturne har en grym flaska - är den drickbar?

Jag är överlag jävligt skeptisk till halvtorra och söta champagner. Det finns en god anledning till att det inte finns så många alternativ. Halvtorra och söta Champagner är en anomalitet. Jag har ännu så länge inte hittat någon som är bra. Ingen av de bästa Champagnerna är något annat än torr. Den karaktär man vill åt i en Champagne maskeras av sötma, man kom på det för något sekel sedan. Drick torr Champagne, vill man åt sötma i viner så finns det många andra alternativ som är mycket bättre.

Taittinger har siktat in sig på marknaden för "discochampagne" med den där flaskan. Den nichen avser att producera Champagne som är lättdrucken nog att halsas på dansgolvet. Det viktiga då är inte hur det smakar utan att det höjer promillenivån samt imponerar på personer av motsatt kön (eller samma kön, beroende på vad det är för typ av nattklubb). Den sedvanliga utgångspunkten för vin gäller: Kulörta, pråligt utsmyckade flaskor, gärna i kombination med lite sötma tyder på en undermålig produkt. Samma sak som att man till varje pris ska undvika tyska viner med engelska namn i kulörta flaskor.
Citera
2013-11-21, 14:03
Medlem
Citat:

Jag antar att du vill ha något från bolaget? Ett problem när man är begränsad till bolagets utbud av prestigechampagne är att det är närmast omöjligt att hitta något som är drickmoget. Det mesta behöver lagras. Det bästa jag kan komma på är en 2000 Cuvée Winston Churchill från Pol Roger. Mycket bra skumpa som bör vara rätt drickbar redan. Sen finns så klart 2003 Dom Perignon, jag har inte provat den och har hört blandade omdömen. Julle älskade den, många andra tycker den är medioker. 2003 är dock en varm årgång vilket drar ner syranivån och ger mer tidigt mognande viner.

Nu har jag införskaffat en 2000 Cuvée Winston Churchill från Pol Roger.

Rekommenderas nåt spec att äta till? Jag tänker naturligtvis först dricka den utan något ätbart.
Citera
2013-11-21, 17:18
Medlem
Heureuxs avatar
Citat:

Räknar du in beställningssortimentet så finns det en uppsjö av alternativ. Det beror lite på vad du tror att du är ute efter. Lyssna inte så mycket på kommentarer som "Pol Roger alla dagar i veckan" där man hasplar ur sig namnet på ett champagnehus (inte någon enskild buteljering vilket bör vara det intressanta) utan vidare motivering. Sådant har förekommit en del i den här tråden på sistone.

Till att börja med kan man fråga sig om du tror att du vill ha friskt, blommig och citrusfruktigt chardonnaydominerat eller muskulöst, bärigt och brödigt pinotdominerat? Du kanske rent av skulle föredra en roséchampagne? Just när det gäller Champagne är rosé faktiskt inte sämre än vitt.

Det hade jag inte koll på.. Jag vill ha ett "vanligt" torrt bubbel. Ska ha det till helgen nämligen..
Citera
2013-11-22, 02:05
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omodern2010
Nu har jag införskaffat en 2000 Cuvée Winston Churchill från Pol Roger.

Rekommenderas nåt spec att äta till? Jag tänker naturligtvis först dricka den utan något ätbart.

Härligt! I princip all typ av skaldjur och fisk funkar utmärkt, även lättare typer av kött (gärna då kallskuret eller rått). Champagne är oerhört mångsidigt som matvin. Men undvik starka kryddor och särskilt sötma i maten. Salt, surt och umami funkar mycket bra till skumpa. Toast Skagen är ok om du vill hålla det enkelt.

Citat:
Det hade jag inte koll på.. Jag vill ha ett "vanligt" torrt bubbel. Ska ha det till helgen nämligen..

Jag föredrar Bollinger Special Cuvée om det ska vara under 500:-, men det är en smaksak. Bollinger ligger i den mer muskulösa och bäriga skalan. Kan du gå upp lite över 500-lappen så finns det fortfarande Diebolt-Vallois Fleur de Passion kvar av några olika årgångar. Det är ett mer elegant vin med skarpare syra och mer drag av citrusfrukter och mineralitet. Fleur de Passion är seriöst underprissatt, det tillhör eliten bland Chardonnay-Champagner och är fortfarande otroligt prisvärt (även om ingen årgång som gjorts egentligen har nått full drickmognad ännu).
Citera
2013-11-22, 08:55
Medlem
Har börjat kolla lite efter julklappar och då frugan börjat uppskatta champange mer på sista tiden kollade jag lite på de färdiga provarlådorna som fanns på bolaget som nån i tråden nyligen tipsade om.

Det fanns ju dock några olika så är det nån som har några tips/varningar när det gäller lådorna med halvflaskor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in