2009-09-15, 01:40
Medlem
ESS-Lunds avatar
Drack Cristal för första gången i år, självklart på fyllan så det blev dyra 9000 kr för de två flaskorna utan att kunna uppskatta det till fullo (även om jag måste säga att en del av charmen med Champagne är just känslan av en annan lite skönare värld och den känslan infann sig absolut med de två rosa/orange flaskorna framför sig). Kommer iaf ihåg att jag tyckte det var gott. Skäms dock och får testa igen någon gång under mer värdiga förhållanden än kristallrumemt på Pepe's.

Nu över till annat. Varför gillar folk Brut så mycket? För 100 år sedan var Champagnerna sötare och jag borde väl levt då. Gula änkan t.ex. tycker jag inte är särskilt god brut, men magnumflaskan sec http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7421&Butik=0&SokStrangar= som jag beställde inför min examen och delade med familjen var väldans god och det har jag tyckt den var även efter det. Personligen tycker jag att man känner de andra smakerna bättre när det muskiga torra beska inte får ta över.

Gula änkan sec är iaf fruktig/bärig och god. Som att dricka glädje. Man får ett leende på läpparna.
Citera
2009-09-15, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Drack Cristal för första gången i år, självklart på fyllan så det blev dyra 9000 kr för de två flaskorna utan att kunna uppskatta det till fullo (även om jag måste säga att en del av charmen med Champagne är just känslan av en annan lite skönare värld och den känslan infann sig absolut med de två rosa/orange flaskorna framför sig). Kommer iaf ihåg att jag tyckte det var gott. Skäms dock och får testa igen någon gång under mer värdiga förhållanden än kristallrumemt på Pepe's.

Nu över till annat. Varför gillar folk Brut så mycket? För 100 år sedan var Champagnerna sötare och jag borde väl levt då. Gula änkan t.ex. tycker jag inte är särskilt god brut, men magnumflaskan sec http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7421&Butik=0&SokStrangar= som jag beställde inför min examen och delade med familjen var väldans god och det har jag tyckt den var även efter det. Personligen tycker jag att man känner de andra smakerna bättre när det muskiga torra beska inte får ta över.

Gula änkan sec är iaf fruktig/bärig och god. Som att dricka glädje. Man får ett leende på läpparna.

Smaken är givetvis som baken och det finns egentligen inget som är "rätt" eller "fel", men jag tror nog att nästan alla champagnevänner håller med mig om att champagne ska vara torr! Eller, som Winston Churchill uttryckte det: "kall, torr och gratis"!

Angående dricka Cristal på fyllan så inser du själv det korkade, men jag misstänker samtidigt att det var en 2002:a du drack (?) och då hade du förmodligen inte uppskattat den mycket mer som nykter! Den bör ligga i minst tio år till, gärna längre! Problemet med Cristal är tyvärr att 99 % dricks alldeles för tidigt, av folk som inte har vett (eller kunskap) att veta hur den kan smaka när den fått mogna färdigt. Det är stor tragik!

Edit: Det du beskriver som "det muskiga torra beska" är syran i vinet. Ett ungt, lagringsdugligt vin har stor syra som avtar med åren när vinet mognar. Se för övrigt föregående stycke!
Senast redigerad av Martin3 2009-09-15 kl. 23:11.
Citera
2009-09-15, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amfksp
Kommit över en Krüg 1998 årgång och undrar, närfan ska man dricka den. Aldrig köpt så dyr dricka innan men blev bara sugen på o spendera endel cash.
Vad för tillfälle ska man välja? Funderar på o dra i mig den som frukost mest för skojs skull.

När bör man dricka dyr champagne?

Krug. Uttalas för övrigt [kro:g] och inte [kry:g], som man skulle kunna tro.

Men grattis till ett bra köp! 1998 är en relativt medioker årgång, vilket innebär att den bör mogna relativt snabbt. "Snabbt" i dessa sammanhang innebär dock att du ändå bör vänta minst tio år. Dricker du den inom de närmaste åren är du direkt dum! Tänk dock på att förvara den på ett bra sätt (jämn, sval temperatur och mörkt).

Det framtida tillfället är förslagsvis som sällskap till en god middag med en speciell vän. Vinet (när det är moget) funkar utmärkt till både fisk och kött.
Citera
2009-09-15, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argone
Denna fråga har säkert kommit upp flera gånger, ber om ursäkt isf.

Hursomhelst, vad har ni för tips på champagne att börja med till en helt novis? Gärna inte över 500kr/ flaska (bor inte i Sverige för tillfället så priserna är ungefär 1/3-1/2 av systemets priser)

I vilket land bor du? Tvivlar mycket starkt på att det finns något land där champagnepriserna ligger på under halva priset jämfört med systembolaget! Men motbevisa mig gärna!

För övrigt rekommenderar jag dig att börja dricka de stora husens standard-cuvéer. Exempelvis Billecart-Salmon, Bollinger och Taittinger. Dessa kostar runt 300 kr per flaska i de flesta länder. Undvik dock Moëts standard-cuvée!
Senast redigerad av Martin3 2009-09-15 kl. 23:12.
Citera
2009-09-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Funderar på att köpa på mig en Dom Pérignon -00, men är osäker hur jag ska förvara den. Min tanke är att spara den högst två år, men äger tyvärr ingen vinkyl/källare. Går den att under dessa år spara den längst upp i kylen (där det är varmast)?

Köp inte en DP 2000 om du tänker dricka den inom två år! Det är bara bortkastade pengar, om du inte är en van champagnedrickare och gillar unga viner! Årgång 2000 lär visserligen mogna relativt snabbt, och når knappast upp till samma nivå som exempelvis 99:an, men den ska ändå ligga minst några år till!

Köp hellre Moët 99 på magnumflaska, som är väldigt lik DP! Jag tror att den fortfarande finns i beställningssortimentet, kostar mindre än en standardflaska DP och är bra att dricka inom två år! Men kan gärna få ligga längre, så klart!

Och du, enda gången man förvarar ett vin i ett vanligt kylskåp är precis innan man ska dricka det, för att kyla det! För lagring är det alldeles för kallt.

Ps. Ursäkta för så många inlägg i rad, men jag upptäckte precis den här tråden och kände att jag kunde bidra med lite!
Citera
2009-09-16, 02:39
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin3
Det du beskriver som "det muskiga torra beska" är syran i vinet. Ett ungt, lagringsdugligt vin har stor syra som avtar med åren när vinet mognar. Se för övrigt föregående stycke!

Med andra ord kanske jag kan hitta en brut som lagrats riktigt länge som faller mig i smaken när syran väl försvunnit? Kanske dags att ge sig ut på jakt i så fall Några förslag som är prisvärda?
Citera
2009-09-16, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Med andra ord kanske jag kan hitta en brut som lagrats riktigt länge som faller mig i smaken när syran väl försvunnit? Kanske dags att ge sig ut på jakt i så fall Några förslag som är prisvärda?

Absolut! Smaken blir rundare och fylligare med åren. En blanc de blancs som i unga år smakar mycket gröna äpplen och citrus kan utveckla tydliga smaker av grädde och smörkola.

Ett tips för din del kan ju vara att undvika viner som är extra brut och iställer titta på dem som har aningen högre sockerhalt.

Att köpa ett "färdiglagrat" vin är sällan särskilt prisvärt, eftersom den som lagrat vinet åt dig vill ha avkastning på sitt satsade kapital. Men håll ögonen öppna när SB släpper små partier av äldre årgångar, gärna från några av de lite mindre husen. Exempel på en i mina ögon mycket prisvärd champagne som gick att köpa för tre år sedan var 1983 Alfred Gratien. Den kostade då 489 kr per flaska och var helt fantastisk just då. Sedan dess har den tappat lite i spänst men är fortfarande ett mycket bra vin!
Citera
2009-09-17, 00:23
Medlem
criss avatar
Vad säger ni om detta vin om man är ute efter ett bra vardagsbubbel?
Heidsieck & Co Monopole, Blue Top.
Har för mig att jag druckit den vid något enstaka tillfälle, men kommer inte ihåg hur den var.

Eller finns det något bättre alternativ i samma prisklass?

Edit. Funderar på en Delamotte Brut. Den vet jag är ett bra budgetalternativ i alla fall.
Senast redigerad av cris 2009-09-17 kl. 01:06.
Citera
2009-09-17, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cris
Har för mig att jag druckit den vid något enstaka tillfälle, men kommer inte ihåg hur den var.

Edit. Funderar på en Delamotte Brut. Den vet jag är ett bra budgetalternativ i alla fall.

Absolut! Det är verkligt gott.
Citera
2009-09-18, 16:25
Bannlyst
Dricker själv inte champagne, men brukar bli att man sprutar upp "en" (Läs: flera/väldigt många) flaskor i veckan tillsammans med sina polare.

Favoriter är ju cristal, krug och La Grande Dame Rosé. Helt oslagbart!
Citera
2009-09-18, 17:35
Medlem
Drack precis ett glas av en champagne som hette Nicolas Feuillatte Brut Blanc de Blancs Milléssime 2000. Fy fan, det smakade appiss! Någon som har erfarenheter av denna skitskumpa?
Citera
2009-09-19, 20:34
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cris

Delamotte är ett trevligt vardagsbubbel, pröva deras bdb om du inte gjort det, mycket bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in