Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Funderar på att köpa på mig en Dom Pérignon -00, men är osäker hur jag ska förvara den. Min tanke är att spara den högst två år, men äger tyvärr ingen vinkyl/källare. Går den att under dessa år spara den längst upp i kylen (där det är varmast)?
Köp inte en DP 2000 om du tänker dricka den inom två år! Det är bara bortkastade pengar, om du inte är en van champagnedrickare
och gillar unga viner! Årgång 2000 lär visserligen mogna relativt snabbt, och når knappast upp till samma nivå som exempelvis 99:an, men den ska ändå ligga minst några år till!
Köp hellre
Moët 99 på magnumflaska, som är väldigt lik DP! Jag tror att den fortfarande finns i beställningssortimentet, kostar mindre än en standardflaska DP och är bra att dricka inom två år! Men kan gärna få ligga längre, så klart!
Och du, enda gången man förvarar ett vin i ett vanligt kylskåp är precis innan man ska dricka det, för att kyla det! För lagring är det alldeles för kallt.
Ps. Ursäkta för så många inlägg i rad, men jag upptäckte precis den här tråden och kände att jag kunde bidra med lite!