Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Ja. Men ha i åtanke att Gula änkan är halvtorr som sagt. Champagne är nästan alltid torrt annars. Gillar du sötma i viner så visst kan Gula Änkan funka, men det är en udda fågel och det är inte likt vanlig champagne som man är van vid.
Skulle nog också hålla med "madspida" om att Deutz är ett strå vassare än Taittinger (Diebolt-Vallois har jag tyvärr inte provat ännu). Deutz och Pol Roger är ungefär likvärdiga i min bok. Men Bollinger är den bästa standardcuvéen jag har smakat, undantaget Krug Grande Cuvée som kostar 1400:- flaskan.
Förvisso är den mest sålda av Veuve Cliquot / Gula änkan den halvtorra (demi-sec) men det innebär inte att det inte finns torr (brut). Kolla
www.systembolaget.se.
Diebolt-Vallois är en riktigt bra skumpa om man gillar den elegans som en champagne gjord på 100% Chardonnay har (vilket jag gör). Smakade nyligen en annan champagne som också är gjord på 100% Chardonnay, HATT et SÖNER. Skulle vara intressant att ställa dessa mot varandra vid tillfälle.
Annars:
Andre Clouet, extremt prisvärd
Billecart-Salmon Brut Reserve, en av restaurangvärldens favoriter. I alla fall om man pratar michelinrestauranger.
Henriot
Pierre-Peters, Sjukt billig Grand Cru som smakar ljuvligt
Jag gillar halvtorra men inte VC så mycket som Pipers Cuvée Sublime.
Ska du äta till en standard cuvée satsa på mer pinot noir och meunier till köttigare rätter och chardonnay-baserade till lättare rätter.