2012-07-21, 17:48
Medlem
Säljs Cristal ens någonstans i Sverige?
Citera
2012-07-22, 16:14
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonSlyna
Säljs Cristal ens någonstans i Sverige?

När det gäller champagnebarer så skulle det överraska mig om inte Cristal Champagnebar beläget vid centralstationen i rikets andra stad har Cristal på listan.
Citera
2012-07-22, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
När det gäller champagnebarer så skulle det överraska mig om inte Cristal Champagnebar beläget vid centralstationen i rikets andra stad har Cristal på listan.

Jo, det tycker man. Vad går en flaska på där?
Citera
2012-07-23, 12:49
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isons_händer
Så era tips av alla dessa ja skrev är att gå på Bollinger, Pol Roger och som sista Tattinger eller Gula Änkan då ?

Ja. Men ha i åtanke att Gula änkan är halvtorr som sagt. Champagne är nästan alltid torrt annars. Gillar du sötma i viner så visst kan Gula Änkan funka, men det är en udda fågel och det är inte likt vanlig champagne som man är van vid.

Skulle nog också hålla med "madspida" om att Deutz är ett strå vassare än Taittinger (Diebolt-Vallois har jag tyvärr inte provat ännu). Deutz och Pol Roger är ungefär likvärdiga i min bok. Men Bollinger är den bästa standardcuvéen jag har smakat, undantaget Krug Grande Cuvée som kostar 1400:- flaskan.
Citera
2012-07-24, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Ja. Men ha i åtanke att Gula änkan är halvtorr som sagt. Champagne är nästan alltid torrt annars. Gillar du sötma i viner så visst kan Gula Änkan funka, men det är en udda fågel och det är inte likt vanlig champagne som man är van vid.

Skulle nog också hålla med "madspida" om att Deutz är ett strå vassare än Taittinger (Diebolt-Vallois har jag tyvärr inte provat ännu). Deutz och Pol Roger är ungefär likvärdiga i min bok. Men Bollinger är den bästa standardcuvéen jag har smakat, undantaget Krug Grande Cuvée som kostar 1400:- flaskan.

Förvisso är den mest sålda av Veuve Cliquot / Gula änkan den halvtorra (demi-sec) men det innebär inte att det inte finns torr (brut). Kolla www.systembolaget.se.

Diebolt-Vallois är en riktigt bra skumpa om man gillar den elegans som en champagne gjord på 100% Chardonnay har (vilket jag gör). Smakade nyligen en annan champagne som också är gjord på 100% Chardonnay, HATT et SÖNER. Skulle vara intressant att ställa dessa mot varandra vid tillfälle.

Annars:
Andre Clouet, extremt prisvärd
Billecart-Salmon Brut Reserve, en av restaurangvärldens favoriter. I alla fall om man pratar michelinrestauranger.
Henriot
Pierre-Peters, Sjukt billig Grand Cru som smakar ljuvligt

Jag gillar halvtorra men inte VC så mycket som Pipers Cuvée Sublime.

Ska du äta till en standard cuvée satsa på mer pinot noir och meunier till köttigare rätter och chardonnay-baserade till lättare rätter.
Citera
2012-07-24, 20:49
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummigareenjag
Förvisso är den mest sålda av Veuve Cliquot / Gula änkan den halvtorra (demi-sec) men det innebär inte att det inte finns torr (brut). Kolla www.systembolaget.se.

Diebolt-Vallois är en riktigt bra skumpa om man gillar den elegans som en champagne gjord på 100% Chardonnay har (vilket jag gör). Smakade nyligen en annan champagne som också är gjord på 100% Chardonnay, HATT et SÖNER. Skulle vara intressant att ställa dessa mot varandra vid tillfälle.

Annars:
Andre Clouet, extremt prisvärd
Billecart-Salmon Brut Reserve, en av restaurangvärldens favoriter. I alla fall om man pratar michelinrestauranger.
Henriot
Pierre-Peters, Sjukt billig Grand Cru som smakar ljuvligt

Jag gillar halvtorra men inte VC så mycket som Pipers Cuvée Sublime.

Ska du äta till en standard cuvée satsa på mer pinot noir och meunier till köttigare rätter och chardonnay-baserade till lättare rätter.

Jag vet att det finns en Veuve Clicquot Brut men den som heter Gula Änkan är den halvtorra. Veuve Brut benämns alltså inte Gula Änkan.

Håller med om dina övriga rekommendationer också med reservation för att André Clouet Brut på halvmagnum inte alls är så bra längre som den brukade vara för några år sedan. Det verkar dock vara den enda A. Clouet som tappat märkbart i kvalitet. Brut på magnum, Brut Rosé och non-dosage-versionen är fortfarande sjukt prisvärda.
Citera
2012-10-04, 14:39
Medlem
panterpupps avatar
Sjukt intressant tråd då detta är ett nytt intresse för mig.
Jag vill passa på att fråga om det finns bra sidor där man kan köpa gammal champagne,
från 60-70-talet. Auktion eller vanlig försäljning spelar ingen roll.

Någon som har tips om det?
Citera
2012-11-13, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonSlyna
Jo, det tycker man. Vad går en flaska på där?

Vi har, vi tar 3295:- om jag inte missminner mig.
Citera
2012-11-16, 00:40
Medlem
Dissconectarns avatar
En liten fundering, varför kostar Pol rogers brut vintage 2002 bara cirka 80 kr mer än deras standard, brut réserve? 2002 ska väl ha varit en väldigt bra årgång också. Bollingers La grande Année 2002 är ju lite mer än dubbelt så dyr som deras special cuvée brut. Har ni någon aning om vad det kan bero på? Min jämförelse kanske är konstig, är inte så kunnig inom området. Priserna är från systembolaget.se. Om man skulle köpa en 2002, går de bra att dricka på direkten eller bör de lagras för att vara värda inköp?
Citera
2012-11-16, 01:01
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissconectarn
En liten fundering, varför kostar Pol rogers brut vintage 2002 bara cirka 80 kr mer än deras standard, brut réserve? 2002 ska väl ha varit en väldigt bra årgång också. Bollingers La grande Année 2002 är ju lite mer än dubbelt så dyr som deras special cuvée brut. Har ni någon aning om vad det kan bero på? Min jämförelse kanske är konstig, är inte så kunnig inom området. Priserna är från systembolaget.se. Om man skulle köpa en 2002, går de bra att dricka på direkten eller bör de lagras för att vara värda inköp?

Jag är ingen champagneexpert (i jämförelse med några av mina vänner), men det är svårt att jämföra Bollingers årgångsskumpa med något annat storhus. Bollinger LGA kommer från mycket prestigefyllda Grands- och Premieres Crus vingårdar, jäses i små ekfat, lagras länge på jästfällningen och degorgeras helt för hand. La Grande Année är mer att betrakta som en prestigecuvée än en vanlig årgångsskumpa.

Jag vet inte hur produktionsmetoderna är hos Pol Roger generellt, men prissättningen är ju inte direkt ovanlig om man jämför med andra större hus. Bollinger är snarare ett undantag. Om du exv. kollar vad en Moët eller Henriot Millésime kostar så är det ungefär samma steg upp som hos Pol Roger. Årgångsvinerna är generellt mer än prisvärda om man jämför med standardcuvéerna.
Citera
2012-11-16, 02:43
Medlem
Dissconectarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag är ingen champagneexpert (i jämförelse med några av mina vänner), men det är svårt att jämföra Bollingers årgångsskumpa med något annat storhus. Bollinger LGA kommer från mycket prestigefyllda Grands- och Premieres Crus vingårdar, jäses i små ekfat, lagras länge på jästfällningen och degorgeras helt för hand. La Grande Année är mer att betrakta som en prestigecuvée än en vanlig årgångsskumpa.

Jag vet inte hur produktionsmetoderna är hos Pol Roger generellt, men prissättningen är ju inte direkt ovanlig om man jämför med andra större hus. Bollinger är snarare ett undantag. Om du exv. kollar vad en Moët eller Henriot Millésime kostar så är det ungefär samma steg upp som hos Pol Roger. Årgångsvinerna är generellt mer än prisvärda om man jämför med standardcuvéerna.

Tack för svar! Har du några tankar angående lagring, är det nödvändigt?
Citera
2012-11-16, 11:12
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissconectarn
Tack för svar! Har du några tankar angående lagring, är det nödvändigt?

Nästan alla champagner blir bättre av några års lagring oavsett om det är NV-cuvéer eller årgångsskumpor. Däremot tror jag sällan att det är "nödvändigt". Det är oftast prestigecuvéerna som har så massiv syra så att de mer eller mindre måste lagras och som kan kännas slutna när de är unga. Om vi pratar Salon, Amour de Deutz, Krug Clos du Mesnil och andra supertighta Blanc de Blancs-cuvéer så tror jag vi kan börja snacka om att det är nödvändigt med lagring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in