2010-12-12, 10:13
Medlem
Mikeyjamess avatar
Jag har för mig att det finns en synonym eller annat ord för termen "stat i staten" men kommer inte på det. Nån som vet?
Citera
2010-12-12, 10:30
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Jag har för mig att det finns en synonym eller annat ord för termen "stat i staten" men kommer inte på det. Nån som vet?
Principen att ett mindre objekt finns inom ett omgivande, den principen kallas teoretiskt för nästad struktur ("nested structure"). Termen "nested" / »nästa« är en ordlek med "nest" / »näste« (fågelbo) och "next" / »nästa«. I en stor ask finns nästa lite mindrer ask, i en rysk docka finns nästa. Filstrukturern i våra datorer är "mapp i mapp" tills man kommer ut på enskilda filer. Träden i skogen har gren på gren tills man kommer ut på ett blad.

Docka i docka: babusjka

Principen återkommer i kinesiska askar
Senast redigerad av Egon3 2010-12-12 kl. 10:35.
Citera
2010-12-12, 10:45
Medlem
Nido6s avatar
Ordet du letar efter skulle kunna vara Enklav?
Citera
2010-12-12, 10:55
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nido6
Ordet du letar efter skulle kunna vara Enklav?

Låter bekant, men är inte det ett ord för bara områden, land osv?
Citera
2010-12-12, 10:55
Medlem
Egon3s avatar
NE:
enklav (fr. enclave, av enclaver 'innesluta', en bildning antingen till lat. clavis 'nyckel' eller clavus 'spik'), område som ligger innanför en stats gränser men hör till en annan stat. Området kallas enklav i den stat som den är omgiven av, men samtidigt exklav sett från den ägande statens sida. Städerna Ceuta och Melilla är enklaver i Marocko (exklaver till Spanien). Termerna kan också beteckna anknytning till andra administrativa områden än stater och likaså beträffande mindre områden som avviker från sin omgivning med avseende på t.ex. språk, religion, etniska förhållanden eller växtlighet.
Det är faktiskt vanligt med enklaver/exklaver mellan svenska kommuner. Det beror på att enskilda jordbruksfastigheter har »utägor« som för 100 år sen tjänade som sommarbete för boskap. I bokföringen kan en fastighet bara tillhöra en kommun så utägorna blir enklaver. Däremot har jag inte sett några nästade enklaver.

Jämför: http://en.wikipedia.org/wiki/State_within_the_state
Senast redigerad av Egon3 2010-12-12 kl. 11:24.
Citera
2010-12-12, 10:56
Medlem
Germalkins avatar
En stat i staten? Det är väl Vatikanen.
Citera
2010-12-12, 11:22
Medlem
Mikeyjamess avatar
Skriver om en uppsats om kompanier och då stötte jag på att holländska kompaniets makt under 1600-talet var så stor i Ostindien att kompaniet var som en stat i staten. Passar enklav?
Citera
2010-12-12, 11:37
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
... holländska kompaniets makt under 1600-talet var så stor i Ostindien att kompaniet var som en stat i staten. Passar enklav?
Nej, en enklav är alltid ett geografisk område.

Läs Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/State_within_the_state
Kolla särskilt PDF-dokumentet under referens [2].

I moderna situationer kan man säga att Pentagon är en stat i nationen USA, liksom CIA.

Min teoretiska utläggning om nästade strukturer är inte helt ur vägen, för inom organisationer som är så starka att de blir svårstyrda av den folkvalda (formella) makten så brukar det finnas kotterier som bedriver sina egna fögderier. Där är för övrigt ett ord för en avsiktlig liten stat i staten. Våra största län, som nu kallas Regioner, håller på att bli stater inom staten Sverige. Göteborgs Energi visade sig vara ett kotteri i staden.

Riktigt bekymmersamt är transnationella stater som oljebolagen, tobaksbolagen, Unilever, Coca-Cola, Microsoft som lyckas ta ut skatter förbi de lokala regeringarna och av desamma. Sådana furstendömen som Microsoft taxerar statens arbetsplatser med en mekanism som heter nödvändig uppgradering. Coca-Cola beskattar folkhälsan i världens nationer. Där har vi stater över staten – imperier i imperiet för att ta upp referensen [2] ovan.
Senast redigerad av Egon3 2010-12-12 kl. 11:48.
Citera
2010-12-12, 11:42
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Nej, en enklav är alltid ett geografisk område.

Läs Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/State_within_the_state

I moderna situationer kan man säga att Pentagon är en stat i nationen USA, liksom CIA.

Min teoretiska utläggning om nästade strukturer är inte helt ur vägen, för inom organisationer som är så starka att de blir svårstyrda av den folkvalda makten så brukar det finnas kotterier som bedriver sina egna fögderier. Där är för övrigt ett ord för en avsiktlig liten stat i staten. Våra största län, som nu kallas Regioner, håller på att bli stater inom staten Sverige. Göteborgs Energi visade sig vara ett kotteri i staden.

Om jag inte missminner så finns det ett annat ord för stat i staten. Tror jag hörde det på gymnasiet nån gång under samhällskunskapen men den är som bortglömd.
Senast redigerad av Mikeyjames 2010-12-12 kl. 11:50.
Citera
2010-12-12, 12:33
Medlem
Drozds avatar
Latinets "imperium in imperio" låter ju rätt elegant (dock snarare översättning än synonym).
Citera
2010-12-12, 19:32
Medlem
Egon3s avatar
Jag lovar, tanken dök upp innan kollegan Drozd kom med en trast som avatar: gökunge.

En stat i staten kan bli en gökunge, både genom att den kräver orimligt med resurser och genom att de mänskliga medborgarnas säkerhet kommer i andra hand när gökungen manipulerar den formella regimen.
Senast redigerad av Egon3 2010-12-12 kl. 19:38.
Citera
2010-12-13, 08:36
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Jag lovar, tanken dök upp innan kollegan Drozd kom med en trast som avatar: gökunge.

En stat i staten kan bli en gökunge, både genom att den kräver orimligt med resurser och genom att de mänskliga medborgarnas säkerhet kommer i andra hand när gökungen manipulerar den formella regimen.

Symboliskt genialt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in