Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
10-12-12, 18:55
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det finns, såvitt jag vet, inget beslut som säger att modsen inte får göra det.

Man brukar iofs göra det under TS inlägg, men det spelar mindre roll.

Jag har för mig att praktiken med separata sammanfattningstrådar började efter att en användare i Flashbackforumet gnällt över att en moderator satt en sammanfattning i början av tråden, så att användaren ifråga inte längre stod som trådens skapare. Det låg tydligen nån sorts status att stå som trådskapare. Själv tycker jag läsvänligheten är viktigare, så jag hade gärna sett att moderatorerna fortsatt foga in sammanfattningar i toppen av trådar.

Nu kan man ju i alla fall , som halvdan kompromiss, länka till eventuell sammnfattningstråd i moderatormeddelandet, så ingen missar det.
Citera
10-12-12, 18:58
Medlem
Gillar idén
Citera
10-12-12, 19:53
Medlem
Pranchas avatar
Bästa som hänt sedan skivat bröd. Förhoppningsvis kan man stäva en hel del onödiga inlägg genom detta.
Citera
10-12-12, 21:31
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag har för mig att praktiken med separata sammanfattningstrådar började efter att en användare i Flashbackforumet gnällt över att en moderator satt en sammanfattning i början av tråden, så att användaren ifråga inte längre stod som trådens skapare. Det låg tydligen nån sorts status att stå som trådskapare. Själv tycker jag läsvänligheten är viktigare, så jag hade gärna sett att moderatorerna fortsatt foga in sammanfattningar i toppen av trådar.

Nu kan man ju i alla fall , som halvdan kompromiss, länka till eventuell sammnfattningstråd i moderatormeddelandet, så ingen missar det.
Så var det. Jag hävdade då, och gör det fortfarande, att TS ska få stå kvar. Om sammanfattningen tar för mycket plats kan man använda sig av inlägg nr. 2 osv.
Citera
17-12-29, 18:15
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag har letat ordentligt så jag antar att det inte finns någon särskild sökfunktion för att hitta moderatorsmeddelanden i en viss tråd. Under (FB) Sökfunktionen (2010-06-06) fanns inte heller något om detta.

Den sorts klistrade inlägg som denna tråd handlar om är jättebra men jag har aldrig sett mer än ett enda klistrat moderatorsmeddelande i en och samma tråd.

Igår skulle jag svara i en djävligt lång tråd där jag vet att det varit en rad moderatorsmeddelanden och ville kolla så jag inte skrev något i strid med dessa. Det lyckades jag inte med. Jag skulle så klart kunna få fram alla inlägg av en viss moderator men då har vi problemet att det finns flera moderatorer i samma avdelning och många av deras inlägg är bara vanliga inlägg och inga moderatorsmeddelanden.

Jag testade den vanliga sökfunktionen och sökte i tråden på /Mod och /Moderator men sökfunktionen verkar inte fatta snedstreck utan returnerade hundratalet irrelevanta träffar.

Så hur gör man för att kolla moderatorsmeddelanden i en viss tråd?
Citera
17-12-29, 18:21
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag har letat ordentligt så jag antar att det inte finns någon särskild sökfunktion för att hitta moderatorsmeddelanden i en viss tråd. Under (FB) Sökfunktionen (2010-06-06) fanns inte heller något om detta.

Den sorts klistrade inlägg som denna tråd handlar om är jättebra men jag har aldrig sett mer än ett enda klistrat moderatorsmeddelande i en och samma tråd.

Igår skulle jag svara i en djävligt lång tråd där jag vet att det varit en rad moderatorsmeddelanden och ville kolla så jag inte skrev något i strid med dessa. Det lyckades jag inte med. Jag skulle så klart kunna få fram alla inlägg av en viss moderator men då har vi problemet att det finns flera moderatorer i samma avdelning och många av deras inlägg är bara vanliga inlägg och inga moderatorsmeddelanden.

Jag testade den vanliga sökfunktionen och sökte i tråden på /Mod och /Moderator men sökfunktionen verkar inte fatta snedstreck utan returnerade hundratalet irrelevanta träffar.

Så hur gör man för att kolla moderatorsmeddelanden i en viss tråd?

Det verkar i stort sett funka som du beskrev:
https://www.flashback.org/sok//Moderator?sp=1&t=2901766

Observera att där dyker även upp ordinarie inlägg skrivna av användare i egenskap av moderatorer, men ej som 'ordentliga' moderatormeddelanden. Skillnaden är hårfin.

Anar jag ett nytt funktionsförslag i görningen?
Citera
17-12-29, 19:19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Det verkar i stort sett funka som du beskrev:
https://www.flashback.org/sok//Moderator?sp=1&t=2901766

Observera att där dyker även upp ordinarie inlägg skrivna av användare i egenskap av moderatorer, men ej som 'ordentliga' moderatormeddelanden. Skillnaden är hårfin.

Anar jag ett nytt funktionsförslag i görningen?
Det var en rätt kort tråd där åtminstone alla träffarna var skrivna av moderatorer i just rollen som moderator. Jag testade nu (tror jag gjorde det igår med) att söka på Moderatormeddelande i den tråd du länkade men då blev det 0 träffar, just den texten är tydligen inte sökbar då den utgör rubrik på meddelandet.

Söker man på /Mod i valfri tråd kan man få träffar på "i hastigt mod" likväl som att sökning på /Moderator lika gärna kan ge träffar om atomkraft. Hade bara sökfunktionen tagit med snedstrecket eller krävt versalt M i träffarna så hade det väl dugt men nu skiter den tydligen i det och returnerar allt som innehåller ordet mod eller moderator oavsett om det är skrivet av en FB-moderator eller ej.

Så ja, någon sorts förfining av sökfunktionen hade varit bra. Alternativet vore väl att samtliga modeatormeddelanden från tråden samlas och visas när man gör nytt inlägg och inte bara ett som verkar vara fallet nu. Jag tror att det är väldigt sällan de är så många att det skulle störa. Egentligen vore väl det senare bättre, då behöver inte tusen pers söka utan spelreglerna presenteras automatiskt. Det är väl oftast inte så att moderatormeddelanden klistras på svarssidan utan jag antar att det kräver något speciellt handgrepp av den moderator som lägger in meddelandet.
Senast redigerad av skunkjobb 17-12-29 kl. 19:22.
Citera
17-12-29, 22:02
Medlem
najass avatar
Citat:
Det var en rätt kort tråd där åtminstone alla träffarna var skrivna av moderatorer i just rollen som moderator. Jag testade nu (tror jag gjorde det igår med) att söka på Moderatormeddelande i den tråd du länkade men då blev det 0 träffar, just den texten är tydligen inte sökbar då den utgör rubrik på meddelandet.

Söker man på /Mod i valfri tråd kan man få träffar på "i hastigt mod" likväl som att sökning på /Moderator lika gärna kan ge träffar om atomkraft. Hade bara sökfunktionen tagit med snedstrecket eller krävt versalt M i träffarna så hade det väl dugt men nu skiter den tydligen i det och returnerar allt som innehåller ordet mod eller moderator oavsett om det är skrivet av en FB-moderator eller ej.

Så ja, någon sorts förfining av sökfunktionen hade varit bra. Alternativet vore väl att samtliga modeatormeddelanden från tråden samlas och visas när man gör nytt inlägg och inte bara ett som verkar vara fallet nu. Jag tror att det är väldigt sällan de är så många att det skulle störa. Egentligen vore väl det senare bättre, då behöver inte tusen pers söka utan spelreglerna presenteras automatiskt. Det är väl oftast inte så att moderatormeddelanden klistras på svarssidan utan jag antar att det kräver något speciellt handgrepp av den moderator som lägger in meddelandet.

Nej, ett sådant modsmeddelande som syns när man ska posta kräver en viss manöver, inte ansträngande alls men det är en egen variant. Vetefan om det skulle funka att ha alla modsmeddelanden i tråden samlade där, det kan bli rätt många i vissa trådar. Nedan är de jag hittade i "Förintelseöverlevare besökte min skola"-tråden i Revisionism, som är en riktigt svårt tråd att moderera eftersom den så gärna övergår till att handla om allt möjligt som har med förintelse/revisionism att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av najas
Stor mängd OT raderat. Detta är inte en allmän förintelsetråd utan handlar om förintelseöverlevare, påstådda och verkliga, och deras utsagor.
/mod

Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Och så håller sig Herrarna till ämnet. Användares gamla döda släktingar är inte topic.

//Mod
Citat:
OT raderat. Detta är inte ännu en allmän förintelsetråd, utan handlar specifikt om förintelseöverlevare och deras utsagor.

/mod
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Inlägg som inte tillförde någonting till ämnet utan tjafsade om ordet "och" har raderats och varningar har delats ut //mod

Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Jag blir så jävla less på er. KAN NI ALDRIG HÅLLA ER TILL ÄMNET? Ska det vara så jävla svårt? Fattar ni inte att när jag och WG2k ledsnat så pass på era jävla sandlådefasoner så lämnar vi Rev, och inte en jävel kommer att vilja ta över modereringen av en hög dagisbarn. Och då kommer Rev stängas och ni kommer inte kunna diskutera överhuvudtaget. Är det vad ni vill?

Nej, jag tror inte heller det. SÅ SKÄRP ER FÖR FAN. /MOD

/feldgrau
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Diskussioner kring hurvida norska/danska ä och ö är tillåtna eller ej är naturligtvis inte topic. Och när något är uppenbart jätte-OT så behöver man inte svara på det, utan man kan istället RP:a. Tillsägelser till Vänlige Viktor och felia för detta. /MOD

/feldgrau
Citera
17-12-29, 22:43
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Nej, ett sådant modsmeddelande som syns när man ska posta kräver en viss manöver, inte ansträngande alls men det är en egen variant. Vetefan om det skulle funka att ha alla modsmeddelanden i tråden samlade där, det kan bli rätt många i vissa trådar. Nedan är de jag hittade i "Förintelseöverlevare besökte min skola"-tråden i Revisionism, som är en riktigt svårt tråd att moderera eftersom den så gärna övergår till att handla om allt möjligt som har med förintelse/revisionism att göra.
Jisses, det var ju några stycken, mer än en hel sida på min skärm. Nä det blir ju för mycket om man alltid ska se alla dem så fort man gör ett inlägg. Samtidigt kan man väl säga att samtliga i just detta fall gäller sådant som borde vara självklart och som gäller i alla trådar, att man ska hålla sig till ämnet så det vore väl överflödigt att klistra så som jag tänkte.

Jag tänker mer på sådant som kan vara specifikt i en viss tråd t ex "Nä nu diskuterar vi inte bananer mer. /Mod" i en tråd om fruktsallad, sånt som inte är så lätt att veta om man inte läst hela tråden och missat det unika meddelandet.

En variant vore väl om alla sådana "trådunika" meddelanden klistras men då gäller det ju att alla moderatorer tänker på det och är konsekventa, övriga mer generella meddelanden typ "Nu lugnar ni ner er" behöver däremot inte klistras. Eller så skulle sökfunktionen förbättras så den ser skillnad på /Mod och mod så man kan hitta relevanta inlägg själv vid sökning utan att få upp allt om Babe, den modiga lilla grisen. Det är bara det där snedstrecket som behöver få komma med i matchen i så fall vilket det inte är nu.
Citera
17-12-30, 09:43
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:

(FB) Lättvattenreaktorer.
Verkar som alla interpunktion rensas ur sökvillkoret, kanske inget injektionsskydd utan snarare ett sätta att snabba upp indexeringen. Och då även om man då tillåter / så kommer inget hittas.

Kanske kan detta lösas genom mer strikt användning av moderatormeddelandefunktionen. Det senaste sådana inlägget är ändå klistrat på svarssidan, så tar man för vana att alltid använda den och även upprepa tidigare meddelanden så kanske problemet är löst.
I värsta fall kan man tänka sig att varje inlägg som är modmeddelande automatiskt citerar alla tidigare medmeddelanden i tråden.
Det kan bli en rätt lång harang..
Citera
17-12-30, 14:09
Medlem
MeanMEs avatar
Går det inte bara att samla alla dessa mod-meddelanden i en särskild tråd kopplat till forumtråden och skapa en liten egen ikon för just detta som kan ändra utseende när sådana finns eller inte?
En forumtråd + En låst tråd för moderatorernas meddelanden som öppnas när man klickar på ikonen.

Det ter sig ju som en smal sak att tillföra trådarna som tror jag skulle underlätta en del för mods och oss användare och styra upp diskussionerna i trådarna.

Då vet man ju som användare om huruvida det finns förhållningsorder i tråden eller inte och det blir lätt att ta del av dem alla.

Ikonerna typ:

För tuta och kör.

Mods har lite synpunkter på vad som skall diskuteras eller inte.
Senast redigerad av MeanME 17-12-30 kl. 14:12.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in