Utan att vara någon expert skulle jag kunna tänka mig följande scenario om man bortser från yttre påverkan typ kraschande jumbojets och raketer.
Säg att man förlorar allt kylvatten vilket leder till att modereringen försvinner vilket borde leda till att reaktiviteten blir negativ (samtidigt som styrstavar och borinsprutning inte fungerar). Då borde i alla fall effekten sjunka till närmare resteffektsnivå. Om sedan inga nödkylsystem fungerar borde den blottade härden smälta. Då kan man tänka sig att väldigt många radioaktiva partiklar (klyvningsprodukter) frigörs från bränslet.
Om dessa radioaktiva partiklar sedan läcker ut i reaktorinneslutningen vilket inte är otroligt eftersom vattnet har läckt ut kan man tänka sig att det blir en väldig varmt i hela inneslutningen, då kommer antagligen trycket byggas upp eftersom allt vatten kommer att förångas i inneslutningen.
När trycket blir för högt i inneslutningen öppnas en ventil och släpper ut övertrycket till ett system som kallas Filtra (i Barsebäck ialla fall, vet ej hur det är på PWR och övriga BWR). Det är en stor byggnad utanför verket som är fyllt med någon form av sten, när den radioaktiva ångan passerar genom stenfiltret kommer 99,8% av alla radioaktivapartiklar fastna på stenarena. Resterande 0,2% som kommer att släppas ut i atmosfären är ädelgaser typ xenon.
Detta är vad jag vet det värsta scenariot som de svenska kärnkraftverken är designade för. Man skulle kunna tänka sig att ventilen till Filtra inte fungerar. Då borde trycket kunna bli så högt att reaktorinneslutningen spricker. I en PWR kommer då den radioaktivaångan ut i atmosfören medan i BWR kommer ångan ut i reaktorbyggnaden som också måste gå sönder för att radioaktivitet ska komma ut i atmosfären.
Så i värsta fall borde radioaktiv ånga kunna komma ut som sedan blir vatten och faller ner i närområdet. Har svårt att se en så pass stor brand som i Tjernobyl skulle kunna uppstå och sprida aktivitet över ett större område, finns inget som kan brinna så mycket och länge som grafit i LWR?
Hoppas att detta tillför diskussionen något, kommer ej ihåg frågan efter att ha skrivit så mycket