2010-12-11, 19:08
Medlem
Hallå!

Inte så jätte insatt på systemkameror - utan vänder mig till dig/er som är erfaren och har koll på sånt!
Jag äger en "lättare" variant av systemkamera, det är en Sony A200.

Jag har tänkt att investera i ett "fisheye" och surfade runt och hittade ett runt 2000kr (jag förväntar mig inte att det ska vara ett höjdar-objektiv)

Så till min fråga: Passar detta fisheye (http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=8mmS ) till min sony A200? Eftersom det nämns i texten att den inte passar till tex. A290..

Tacksam för svar!
Citera
2010-12-11, 19:10
Medlem
Saddl3rs avatar
"För att kunna använda detta objektiv på en Sonykamera så måste funktionen "utl. utan objektiv" finnas i kamerans meny. Den funktionen saknas i regel på de billigaste modellerna från Sony, som tex A290."

Frågan är alltså om din kamera är bättre eller sämre än A290?
Citera
2010-12-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saddl3r
"För att kunna använda detta objektiv på en Sonykamera så måste funktionen "utl. utan objektiv" finnas i kamerans meny. Den funktionen saknas i regel på de billigaste modellerna från Sony, som tex A290."

Frågan är alltså om din kamera är bättre eller sämre än A290?

Ja precis, på namnet så kan jag tänka mig att den är sämre. Men a290 kan ju också vara en ännu mer budget kamera..
Citera
2010-12-11, 19:36
Medlem
Sedatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strs
Ja precis, på namnet så kan jag tänka mig att den är sämre. Men a290 kan ju också vara en ännu mer budget kamera..

A200 är en äldre variant av a290.

Men lättast är väl att kolla om du har "utl. utan objektiv" i kamerans meny. Har du inte det så funkar det inte.

Om du är nybörjare så tänk på.

"I och med att inte optiken förmedlar någon som helst information till kameran kan exponering och vitbalans sticka iväg något beroende på hur motivet ser ut. Fotograferar man i RAW-format, vilket man bör göra för att få ut allt ur sin systemkamera, är vitbalansen enkel att justera i efterhand. Exponeringen håller man koll på genom att lita på histogrammet i kameran."
Citera
2010-12-11, 19:47
Medlem
Jag ser ingen text som säger Utl - men jag kan ta av objektivet vrida ratten till "M" då fungerar det faktiskt att ta kort utan objektiv. På dom resterande bokstäverna och bilderna kommer det fram en text som säger att kameran blir låst utan objektiv på..

Någon som sitter på en A200 och kan varenda knapp på den?
Citera
2010-12-11, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
A200 är en äldre variant av a290.
Tvärt om, A290 är en nyare variant av A200
Egentligen skulle man kunna säga att det är helt olika kameror också, i alla fall om man tittar på greppet!

I det manuella läget (M) så ska du kunna använda objektiv utan chip med din A200!
Kan det vara så att det finns något i menyn som du kan aktivera? Release without lens heter det på engelska, kommer ej ihåg om min A200 hade det, mer än ett år sedan jag uppgraderade till A700
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in