• 1
  • 2
2004-07-20, 23:43
Medlem
Nu är de så att jag tänkte köpa en ny dator. Problemet är att jag inte är speciellt duktig på datorer. kan nästan inget om hårdvara samt att jag kan inte köpa lösa delar för ja kan inte bygga ihop den själv o har ingen polare som kan heller.

så de får bli till o köpa en färdigmonterad dator. ska ha den att mest spela på. så min fråga är nu om denna: http://www.datorbutiken.com/se/defau...-TOW164WH19-SE är något att ha?
Citera
2004-07-21, 00:02
Medlem
Spaders avatar
Lite snålt att man inte fick "ett bättre" grafikkort när man endå betalar så jädra mycket... ett Radeon X800 XT hade varit mer generöst...

Innan du köper något, spana in www.pricerunner.se
Datorprodukter -> datorer -> stationära datorer

En AMD64 är bra för spel, annat du ska kolla efter är ett bra grafikkort samt snabbt minne (fråga härinne om vad som är bra)...
PC(ett nummer) avger hastigheten på minnena... exempelvis PC3200 (medelbra/normalbra).

se om du kan hitta nån AMD64 + Radeon X800 dator, med snabbt minne (PC4000 är snabbt som attan).

Hårddiskarna behöver väl inte vara större än totalt 160-200 om du inte är nån stortankare... en 120 räcker gott o väl tom, om du nu bara ska köra spel

/Spader
Citera
2004-07-21, 01:20
Medlem
Hej!

Att köpa dator för 21k är i det närmaste idioti. Datordelar blir snabbt omoderna, och att köpa "det senaste" ger ytterst lite bonus i prestanda, men kostar skjortan. Tumregel: Köp det näst senaste, och uppgradera om ett år.

Datorn du länkar till kommer prestera bra, men inte "den är värd 21k"-bra.

WDC raptor diskar är overkill för en hemanvändare tycker jag, det finns bra mycket bättre och nödvändigare prestanda höjjare i en hemdator. WD raptor kan vara att tänka på om du bygger en server, annat är slöseri och overkill till stor del. Läs Nordichardware.se 's senaste test av diskar för referens.

Att det sitter ett 9800xt i en dator för 21k är under all kritik, du bör, precis som Spader säger, åtminstonde ha ett radeon x800. Den klenare varianten av detta kort kan du dessutom softmodda till den värre modellen, helt kostnadsfritt. Finns utförliga guider som du med lätthet bör klara av att följa. (Det handlar om att byta drivrutiner och att hälla liiite liiite metall på ett ställe åp kortet...)

Datorbutiken låter dig välja delar själv, betalar du 1k skruvar dom ihop och testar allt åt dig, brukar vara ganska prisvärt. Tänk på att datorbutiken brukar vara sviniga med leveranser och returer samt support, komplett.se är att föredra iaf du prioriterar sådant.

Jag skulle reka något i stil med följande setup:

Ett trevligt chieftec chassi, bra kvalite, rymliga, schysst pris, nätagg ingår, 360w, finns för 1k runda på db.

Moderkort skulle jag föreslå vilket som med nforce3 chipset, föredragsvis ett ASUS eller Abit

CPU, en amd64 3200+, ta den utan cpu kylare. (bulk) Välj sedan en cpu fläkt för sig, t ex en gigabyte 3d cooler vore mitt val.

Minnen vill du ha så snabba som möjligt, gärna OCZ eller Corsair TWINX.. jag tycker det är lyxminnen och lite overkill, bättre att spara dom pengarna och ta lite mer vanliga minnen. 1024mb känns rimligt iaf du ska ha en prestanda maskin idag. Hastigheten bör iaf vara på 400mhz.

Lagring ska du köpa eftersom tycker jag, beställ en ny hårdisk när du har slut på utrymme. Till att börja emd skulle jag köpa en Hitachi deskstar på 160 gig, den fick bäst i test hos nordichardware nyligen. en eller flera sådanna beroende på dina krav. OBS! du ska ha med 8mb cache.

Vet inte vad du har för behov av brännare och dylikt, men en cdrw brännare combo dvd läsare för 500 från sony är helt ok.

Vad gäller grafikort ser jag det som att det finns två val: Att köra bugdet eller slå på lite större... Budget: Radeon 9800pro, mycket prisvärda i mån av prestanda. Slår du på lite är det Radeon x800pro som gäller anser jag, 4200 går ett sådant lös på. Vilken tillverkare du ska välja vågar jag inte säga på rak arm, men det kan med lätthet kollas upp.

Ljudkort finns inbyggt på moderkortet, 6.1 ljud. Det är bra ljud också... Har du inga höjdar lurar och dåliga högtalare räcker det, om du vill gå overkill satsa på något av audigy korten. Ska du bara lyssna på MP3 hursom är det overkill med kvalites kort...

Nätverkskort finns integrerat på moderkortet även det.

Operativsystem laddar du hem, betala 1k för det är idoti, antivirus finns gratis, och kan även det laddas hem iaf du känner för det.

Monitor... här tycker jag du ska slänga lite krut! Monitor byter man itne lika ofta som dator, köp en bra så har du den några år. Samsung 959NF ska vara bra har jag hört, men kolla gärna upp saken.

Tangentbord; något lyxigt med snabbknappar Logitech interet keybord deluxe t ex..

Musen ska givetvis vara optisk. Microsoft IE 3.0 eller Logitech MX310 skulle jag välja mellan.

Så, ovanstående system får du för runda 14 000 + monitor, du har alltså sparat en jävla massa i jämförelse med db's färdiga paket... Jag kan dessutom LOVA dig att detta presterar bättre i spel än DB's paket, trots pris skillnaden. Detta pga val av graffikort... Det som är segare är hårdisken. Minnena är väldigt viktiga för vissa spel, andra inte, men det drar ner datorns prestanda i spel givetvis.. Segare hårdisk ökar bara laddningstider mm något.

Grafikkort är det som avgör spelprestanda, så det är alltså komponenten att satsa på i en dator du främst tänkt spela på.

Att köpa paketet du länkar till vore korkat tycker jag..
Citera
2004-07-21, 01:53
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hauk
Hej!

Att köpa dator för 21k är i det närmaste idioti. Datordelar blir snabbt omoderna, och att köpa "det senaste" ger ytterst lite bonus i prestanda, men kostar skjortan. Tumregel: Köp det näst senaste, och uppgradera om ett år.

Datorn du länkar till kommer prestera bra, men inte "den är värd 21k"-bra.

WDC raptor diskar är overkill för en hemanvändare tycker jag, det finns bra mycket bättre och nödvändigare prestanda höjjare i en hemdator. WD raptor kan vara att tänka på om du bygger en server, annat är slöseri och overkill till stor del. Läs Nordichardware.se 's senaste test av diskar för referens.

Att det sitter ett 9800xt i en dator för 21k är under all kritik, du bör, precis som Spader säger, åtminstonde ha ett radeon x800. Den klenare varianten av detta kort kan du dessutom softmodda till den värre modellen, helt kostnadsfritt. Finns utförliga guider som du med lätthet bör klara av att följa. (Det handlar om att byta drivrutiner och att hälla liiite liiite metall på ett ställe åp kortet...)

Datorbutiken låter dig välja delar själv, betalar du 1k skruvar dom ihop och testar allt åt dig, brukar vara ganska prisvärt. Tänk på att datorbutiken brukar vara sviniga med leveranser och returer samt support, komplett.se är att föredra iaf du prioriterar sådant.

Jag skulle reka något i stil med följande setup:

Ett trevligt chieftec chassi, bra kvalite, rymliga, schysst pris, nätagg ingår, 360w, finns för 1k runda på db.

Moderkort skulle jag föreslå vilket som med nforce3 chipset, föredragsvis ett ASUS eller Abit

CPU, en amd64 3200+, ta den utan cpu kylare. (bulk) Välj sedan en cpu fläkt för sig, t ex en gigabyte 3d cooler vore mitt val.

Minnen vill du ha så snabba som möjligt, gärna OCZ eller Corsair TWINX.. jag tycker det är lyxminnen och lite overkill, bättre att spara dom pengarna och ta lite mer vanliga minnen. 1024mb känns rimligt iaf du ska ha en prestanda maskin idag. Hastigheten bör iaf vara på 400mhz.

Lagring ska du köpa eftersom tycker jag, beställ en ny hårdisk när du har slut på utrymme. Till att börja emd skulle jag köpa en Hitachi deskstar på 160 gig, den fick bäst i test hos nordichardware nyligen. en eller flera sådanna beroende på dina krav. OBS! du ska ha med 8mb cache.

Vet inte vad du har för behov av brännare och dylikt, men en cdrw brännare combo dvd läsare för 500 från sony är helt ok.

Vad gäller grafikort ser jag det som att det finns två val: Att köra bugdet eller slå på lite större... Budget: Radeon 9800pro, mycket prisvärda i mån av prestanda. Slår du på lite är det Radeon x800pro som gäller anser jag, 4200 går ett sådant lös på. Vilken tillverkare du ska välja vågar jag inte säga på rak arm, men det kan med lätthet kollas upp.

Ljudkort finns inbyggt på moderkortet, 6.1 ljud. Det är bra ljud också... Har du inga höjdar lurar och dåliga högtalare räcker det, om du vill gå overkill satsa på något av audigy korten. Ska du bara lyssna på MP3 hursom är det overkill med kvalites kort...

Nätverkskort finns integrerat på moderkortet även det.

Operativsystem laddar du hem, betala 1k för det är idoti, antivirus finns gratis, och kan även det laddas hem iaf du känner för det.

Monitor... här tycker jag du ska slänga lite krut! Monitor byter man itne lika ofta som dator, köp en bra så har du den några år. Samsung 959NF ska vara bra har jag hört, men kolla gärna upp saken.

Tangentbord; något lyxigt med snabbknappar Logitech interet keybord deluxe t ex..

Musen ska givetvis vara optisk. Microsoft IE 3.0 eller Logitech MX310 skulle jag välja mellan.

Så, ovanstående system får du för runda 14 000 + monitor, du har alltså sparat en jävla massa i jämförelse med db's färdiga paket... Jag kan dessutom LOVA dig att detta presterar bättre i spel än DB's paket, trots pris skillnaden. Detta pga val av graffikort... Det som är segare är hårdisken. Minnena är väldigt viktiga för vissa spel, andra inte, men det drar ner datorns prestanda i spel givetvis.. Segare hårdisk ökar bara laddningstider mm något.

Grafikkort är det som avgör spelprestanda, så det är alltså komponenten att satsa på i en dator du främst tänkt spela på.

Att köpa paketet du länkar till vore korkat tycker jag..

Jag kan inte annat än att hålla med till 100%. Klockrent!
Citera
2004-07-21, 09:58
Bannlyst
japp jag håller med också 100 % bättre plocka ihop grejorna själv ) får mer ut av det. Sedan kostar nästan inget låta någon bygga ihop den till dig. Runt 500 :- har jag hört de ligger. Kan vara värt om du osäker.
Citera
2004-07-21, 11:49
Medlem
mjo, det bästa vore ju att hitta någon bekant / polare som kan skruva åt dig, att db.com tar 1k för att bygga en dator är ett enormt överpris...

Jag skulle gjort det för en hundring kanske :P Gratis åt en kompis givet..

Förresten, jag råkade tro att det var OCZ minnen i DB paketet för 21k, så var inte fallet. Det var kingston. För priset jag skrev ovan får du lika bra / bättre minnen.
Citera
2004-07-22, 17:14
Medlem
Ville bara tacka så mkt för hjälpen. Det har vart till stor nytta och hjälp.
tack!

Citera
2004-07-22, 17:24
Medlem
Bra det...

Jag läste igenom mitt inlägg såhär i efterhand, jag skrev ju att grafikkort var det som avgjorde spelprestanda, det var lite felformulerat..: Det är graffet som är den viktigaste delen när det gäller prestanda i spel, men avgör inte helt. Klena minnen och klen CPU kan göra så du inte får ut full effekt i ditt graffikort.

Det är dock inget du behöver oroa dig för med ett x800pro alt 9800pro med en a643200+ och 1024 ddr i 400mhz
Citera
2004-07-22, 18:36
Medlem
ok. tror du att ett kommer hålla länge lr är de nått man måste uppgradera inom nått år lr så?
Citera
2004-07-22, 19:30
Medlem
lyckades skrapa ihop en dator tror jag
något att ha? något som bör bytas ut? läggas till? Priset hamnade på 17899kr. Låter det vettigt?

Chassi
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=117755&s=sc

CPU
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300493&s=sc

Lagring
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123996&s=sc

CD brännare
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123657&s=sc

Monitor
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=115751&s=sc

Grafikkort
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300662&s=sc

Tangentbord
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=113141&s=sc

Mus
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=124147&s=sc

Moderkort
http://www.datorbutiken.com/se/defau...rtId=ASK8NEDLX

Minne
http://www.datorbutiken.com/se/defau...X512DDRCA400PR
Citera
2004-07-22, 19:44
Medlem
Svavels avatar
Varning! Moderkortet har inte rätt anslutning för den processorn, moderkortet har socket 940...

Skulle nog föreslå detta kortet: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=121241&cks=PRL

Håller mest på med Intel så jag vet inte vad som "gäller" till 100% inom AMD-världen så någon får rätta mej om jag har fel angående moderkortet.

Editerade inlägget lite, var ju tvungen att föreslå ett kort
Citera
2004-07-22, 20:54
Medlem
ok. tack för hjälpen. e fan helt borta på de här...har bytt moderkort nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in