• 1
  • 2
2010-12-11, 18:44
Medlem
Ni som har haft magsår och gått på en diet som har fungerat bra. Kan ni vara snälla och skriva ned vad det är för sorts mat som fungerar bra och som innehåller bra med näring?

Det ska inte vara stekt, kryddat, för fett, surt. Det mesta smakar ingenting utan kryddor.
Citera
2010-12-11, 18:47
Medlem
mleytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robertkarlsson
Ni som har haft magsår och gått på en diet som har fungerat bra. Kan ni vara snälla och skriva ned vad det är för sorts mat som fungerar bra och som innehåller bra med näring?

Det ska inte vara stekt, kryddat, för fett, surt. Det mesta smakar ingenting utan kryddor.
Tidig deff i år?
ett kilo kvarg om dagen?
Citera
2010-12-11, 18:59
Medlem
Blodigmuss avatar
Kokt mat, mycket fisk.
Citera
2010-12-11, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blodigmus
Kokt mat, mycket fisk.

Fast det är inte speciellt gott med fisk. Du har makrill i tomatsås, tonfisk i olja och lax som man får koka själv.
Undra hur det är med kokt köttfärs, tror du att magen klarar av det utan magsyra?
Citera
2010-12-11, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mleyton
Tidig deff i år?
ett kilo kvarg om dagen?

Nej då, har en kompis här som har problem med magsår och försöker hjälpa honom med en bra diet. Kvarg ska nog testas, kan vara bra till frukost.
Citera
2010-12-11, 19:55
Medlem
klacitromycin,flagyl och omeprazol!!! och kokt korv och potatismos! kör på det så går det fort över! fast du måste nog käka omeprazol eller lanzoprazol ett bra tag
Citera
2010-12-11, 20:07
Medlem
hej jag har haft problem med magen i cirka två år tidigare men nu börjar det bli bättre fast känner av magen ibland.

när det var som värst så fick jag ta medicin som omeprasol som lägger sig som en hinna i magsäcken och nån annan medicin som jag inte kommer ihåg namnet på men den medicinen är mer effektiv då den inriktar sig mera och blockerar produceringen av magsyran mycket,

det är receptbelagda mediciner. annars är yoghurt bra att dricka lr gröt, fullkorns flingor är välldigt bra
fisk är ju också bra men är inte så förtjust i fisk, sen ska man undvika hellst kött och juice och apelsin som kan sätta fart på magsyran.

mvh chrille
Citera
2010-12-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrille885
hej jag har haft problem med magen i cirka två år tidigare men nu börjar det bli bättre fast känner av magen ibland.

när det var som värst så fick jag ta medicin som omeprasol som lägger sig som en hinna i magsäcken och nån annan medicin som jag inte kommer ihåg namnet på men den medicinen är mer effektiv då den inriktar sig mera och blockerar produceringen av magsyran mycket,

det är receptbelagda mediciner. annars är yoghurt bra att dricka lr gröt, fullkorns flingor är välldigt bra
fisk är ju också bra men är inte så förtjust i fisk, sen ska man undvika hellst kött och juice och apelsin som kan sätta fart på magsyran.

mvh chrille

omeprasol och lanzoprasol är båda medel som hämmar magsyre bildning i magsäcken i 24 timmar finns i olika styrkor 15mg 30mg och 40mg jag själv har käkat lanzo i 10 år mot brock i magstrupen! man kan operera! men oftast får man klara sig på medicin.
Citera
2010-12-12, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
klacitromycin,flagyl och omeprazol!!! och kokt korv och potatismos! kör på det så går det fort över! fast du måste nog käka omeprazol eller lanzoprazol ett bra tag

Omeprazol är ju receptfritt och billigt så det är inga problem. Hur länge man ska äta magsyrehämmare beror iof ganska mycke på sårets omfattning och kosten. Men när man gör en gastroskopisk undersökning så tycker man att dem borde kunna tala om för en hur länge man behöver äta magsyrehämmare och vilken diet man ska hålla sig till.

Man hur länge man ska äta magsyrehämmare för att vara helt säker på att såret har läkt?
Citera
2010-12-12, 19:51
Medlem
Man kan börja med 40mg omeprazol och trappa ner till 20mg efter ett tag! det är bättre att få det på recept då blir det billigare. Klacid och flagyl är antibiotika som man kombinerar i 14dagar mot magsårsbakterie men om man lider av magkatarr så går det ofta över av sig själv men det tar ett tag.
Senast redigerad av ante1982 2010-12-12 kl. 19:54.
Citera
2010-12-12, 20:19
Medlem
kokt kycklingfile i buljong med kokt ris och kokta moroter har jag kört mycket på när jag haft magkattar, mycket fisk också som det sas tidigare.
Citera
2010-12-13, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morkevicius
kokt kycklingfile i buljong med kokt ris och kokta moroter har jag kört mycket på när jag haft magkattar, mycket fisk också som det sas tidigare.

Men det borde gå bra med kokt köttfärs, om man bara kokar det tillräckligt länge. Problemet här är nog upptaget av Vitaminer. Man får nog ta vitamin tillskott. Bara det inte blir för mycke C-vitamin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in