Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-12-11, 15:22
Medlem
Tjena!
Jag har en ca en månad gammal macbook pro 15" i7. Det är den "sämsta" i7an men jag
tycker ändå inte att spel borde lagga så mycket som de gör.
Jag har testat Half life 2 via steam för mac och star wars the force unleashed för mac och båda spelen går riktigt tungt med mycket lagg även om jag sänker kvalitet och upplösning.

Jag är ingen gamer så jag orkar installera windows och testa bara för att kunna spela lite ibland
när jag har tråkigt eller är hög. Spelen borde inte lagga så mycket som de gör helt enkelt.

För att ge lite mer info så här är listor på;
de program jag installerat:

De processer som normalt är igång:

Har ni någon idé på vad som kan gått snett med min kära macbook?
Tack på förhand!
Citera
2010-12-11, 15:44
Medlem
Lifeafterthisones avatar
kan inte om macs, så jag gissar på överhettning !?
köp en kylplatta kanske går bättre då. sen är ju Macs inte nå spel platform :/ även om steam finns till mac så är det ganska nytt, och finns buggar
Citera
2010-12-11, 15:58
Medlem
Den är inte speciellt varm. Testade precis HL2 med "lägsta på allt" och även om det var bättre så laggade det fortfarande så att det inte var kul att spela. Jag tycker att det borde funka lite bättre
på en ny mac.
Citera
2010-12-11, 15:59
Medlem
speckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippiehaschare
Tjena!
Jag har en ca en månad gammal macbook pro 15" i7. Det är den "sämsta" i7an men jag
tycker ändå inte att spel borde lagga så mycket som de gör.
Jag har testat Half life 2 via steam för mac och star wars the force unleashed för mac och båda spelen går riktigt tungt med mycket lagg även om jag sänker kvalitet och upplösning.

Jag är ingen gamer så jag orkar installera windows och testa bara för att kunna spela lite ibland
när jag har tråkigt eller är hög. Spelen borde inte lagga så mycket som de gör helt enkelt.

För att ge lite mer info så här är listor på;
de program jag installerat:

De processer som normalt är igång:

Har ni någon idé på vad som kan gått snett med min kära macbook?
Tack på förhand!

The force unleashed är inte macbooks optimerade att göra. Själv har jag en MB 13" Unibody(2009) och kan köra HL2 på high utan lagg. Har uppdaterat till 4GB ram. Låter konstigt att HL2 laggar, då source inte kräver speciellt mycket av burken.
Citera
2010-12-11, 16:46
Medlem
BiffEnChiladas avatar
Eftersom din dator är såpass välspeccad är det inte hårdvaran som är problemen utan mjukvaran. Har du testat att installera nya grafikdrivrutiner. Har ingen koll på mac men jag antar att man måste installera dem manuellt som på windows.
Citera
2010-12-11, 17:25
Medlem
Nej sådant skall sköta sig självt genom uppdateringar om jag fattat det rätt.
Datorn är även fullt uppdaterad och jag har precis reparerar skivbehörigheterna utan framgång.
Det konstiga är att jag testade counter strike: source och det gick flöt på bra på högsta kvaliten.
Riktigt konstigt eftersom de har samma grafikmotor.
Citera
2010-12-11, 18:16
Medlem
har för mig att det ska hjälpa att defragmentera hårddisken, det ska underlätta laggandet
Citera
2010-12-11, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BiffEnChilada
Eftersom din dator är såpass välspeccad är det inte hårdvaran som är problemen utan mjukvaran. Har du testat att installera nya grafikdrivrutiner. Har ingen koll på mac men jag antar att man måste installera dem manuellt som på windows.
Självklart inte. Du behöver aldrig installera drivrutiner till något på en Mac för allt funkar. Okej, om det inte är någon riktigt sällsynt hårdvara du har.
Citat:
Ursprungligen postat av teoljungberg
har för mig att det ska hjälpa att defragmentera hårddisken, det ska underlätta laggandet
Mac OS X fragmenterar inte disken lika mycket som Windows gör så vitt jag vet. Finns inget "defrag" till Mac OS.

Men det är fortfarande jävligt skumt att det går så segt. Ladda ner Xbench och kör ett fullt test och säg vad du får för poäng i det. Jag kan spela HL2 utan problem på min MacBook Air 11" som är rätt mycket slöare än din MBP.
Citera
2010-12-11, 18:26
Medlem
HaxxarNs avatar
Min var sämst i spel och hängde sig ibland, visade sig att moderkortet var DOA, fick en ny och den klarar av HoN på högsta (13" "sämsta")
Citera
2010-12-11, 18:58
Medlem
Citat:
Mac OS X fragmenterar inte disken lika mycket som Windows gör så vitt jag vet. Finns inget "defrag" till Mac OS.

Det finns applikationer som defragar till mac, http://hints.macworld.com/article.php?story=20100926122056707

läs vidare där så ska du se
Citera
2010-12-11, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av teoljungberg
Det finns applikationer som defragar till mac, http://hints.macworld.com/article.php?story=20100926122056707

läs vidare där så ska du se
Citat:
Disk fragmentation is an old problem that has affected every operating system throughout history. File fragmentation occurs when a single file isn’t located in the same physical location on the disk, but is scattered around. OS X does a great job at minimizing file fragmentation by rewriting files in contiguous space when a file is opened, is under 20MB and contains more than eight fragments. This works quite well to prevent heavy file fragmentation, but what it doesn’t prevent is free space fragmentation.
http://gigaom.com/apple/disk-fragmentation-os-x-when-does-it-become-a-problem/

Så lite rätt hade jag ändå. Hur som helst är fragmentering ingenting som får HL2 att funka dåligt på en dator som CS:S funkar bra på.
Citera
2010-12-11, 20:17
Bannlyst
Ja någonting stämmer ju inte TS. Det ska inte lagga om du spelar på en såpass snabb dator. Innan du startar spelen, kan du inte gå in på aktivitetshanteraren och se om du har något program igång som drar en massa CPU?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in