Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-11, 21:04
Medlem
Jag testade Xbench precis. Har inte riktigt något att jämföra med.
Här är resultatet:
Citera
2010-12-13, 16:36
Medlem
Jag är nästan säker på att problemet uppstår på grund av dålig kylning.
Jag kom hem från skolan nyss och det första jag gjorde var att köra igång HL2 och då gick det helt flytande. När jag spelat i ca 3 minuter kom laggandet. Det måste väll tyda på att grafikkortet blir för varmt?
Vad gör jag åt det? Detta måste väll gå på garantin på en så ny dator?
Citera
2010-12-13, 16:53
Medlem
Har du slagit på det diskreta grafikkortet? Du hittar inställningen under system preferences - energy saver. Välj better performance.
Citera
2010-12-13, 16:58
Medlem
Om du menar automatisk grafikväxling så har jag stängt av det så att den ska köra på det bra
grafikkortet hela tiden. Detta hjälper tyvärr inte. Jag har datorn på ett plant bord just nu och fortfarande samma problem.
Citera
2010-12-13, 17:06
Medlem
1993s avatar
Lägg något uunder macbooken så den kommer upp från bordet en bit och så att det kan komma in luft under datorn, alternativt köp en kylplatta på clas ohlsson, går på 200-300 spänn och innehåller 4-5 fläktar som kyler datorn underifrån, vet inte hur bra den är, men borde ju hjälpa litegrann.
Citera
2010-12-13, 17:11
Medlem
Ja men det ska ju inte behövas. Det måste ju vara fel på någon fläkt eller temperatursensor i datorn.
Datorn borde ju fungera utan att bli överhettad out of the box . Speciellt om det är en mac.
Citera
2010-12-13, 17:14
Medlem
hfs+ behöver ej defragmenteras.

suck, defragmentering är ju 90tal.
Citera
2010-12-13, 17:15
Medlem
Kul att det redan har hunnit smyga sig in en del macmyter i tråden.

NTFS äger HFS+, och så var det med det.

Och bara för att det inte finns program för att defragmentera hårddisken, avinstallera program, färska drivrutiner osv betyder det inte att de inte skulle behövas eller kunna existera ..

Tyvärr vet jag inte vad problemet är, bara att beklaga, hoppas det löser sig. Som det redan har hintats på borde det ju gå att ordna iaf.

Snackar vi överhettning efter 3 mins spelande så är det väl bara att konstatera att Apple inte kan bygga datorer men tar jävligt bra betalt för dem. Värdelöst bolag.

En annan tanke jag hade var om HL2 var en sådan "fulport" med Transgamings Cider, dvs typ DirectX-emulering. Vet inte om det är så men isf antar jag att man tar en liten prestandasmäll, utöver att drivrutiner och OpenGL kanske är bättre och nyare versioner i Windows. Men eftersom du hade kört något annat spel som fungerade bra och HL2 ju inte är toknytt längre så kanske det inte förklarar allt. Det kanske borde fungera bättre. Vad vet jag.

Du kan ju börja med att kolla upp det dock.

Vet inte på vilken hårdvara Cider fungerar men jag antar att det är på allting som har quartz extreme och tillräckligt nya shaders eller något.

http://transgaming.com/business/cider

Lite fult att det är så det är, men nu är det ju så ..

Personligen hade jag aldrig köpt en ny mac, däremot möjligen installerat OS X på en PC beroende på vad man nu har för behov. FreeBSD med KDE och Windows för spel är ju ett annat alternativ. Båda har sina för- och nackdelar. Att köpa en riktig mac har dock bara en fördel i min bok: Inget problem att uppgradera operativsystemet. Frågan är hur många tusen och hur ofta man tycker att det är värt det?
Citera
2010-12-13, 17:35
Medlem
Saken är den att spelen jag testade går på samma grafikmotor. Anledningen till att ena inte laggade var antagligen för att datorn var nystartad då. Jag installerade SMCfancontroll precis och testade att spela med fläktarna på fullvarv (6000 rpm). Datorn lät som en damsugare men det laggade ändå.
Riktigt konstigt tycker jag. 40C stog det att den var vilket inte är varmt alls.

Riktigt konstigt!
Citera
2010-12-13, 20:23
Medlem
Glockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thepogge
Som jag har sagt till alla andra Mac användare och jag kommer fortsätta säga det då jag har rätt.

Sälj din Mac till någon annan idiot och köp dig en PC, framför allt om du ska spela spel så är ju PC ett måste framför MAC?!
Fast nu vill ju inte TS spela så mycket spel...

TS, har du uppdaterat HL2? Googlade lite på half life 2 performance issues osx, men hittade inget vettigt.
Citera
2010-12-13, 20:43
Medlem
Japp, mitt HL2 är helt legit installerat med steam. Fullt uppdaterat.
Jag har även märkt att när jag kopplar in en extern skärm så är musen efter om jag
inte klonar skärmen. Att kolla på 1080p film funkar som det ska förutom att filmen fryser till
någon sekund emellanåt. Om jag klonar skärmarna fungerar det felfritt i realtid.
Riktigt underligt.
Jag tror inte problemet ligger i HL2 eftersom att starwars också laggar.
När datorn är precis nystartad fungerar spelen i någon minut. Har jag suttit och
surfat en stund laggar spelen från start trots att datorn inte är speciellt varm.
Citera
2010-12-13, 21:29
Medlem
Krests avatar
Jag vet inte vad felet är, men något är fel. Du ska inte behöva ta tag i det själv om den bara är en månad gammal. Lämna tillbaka och få den fixad.

Sen, finnns det inte nog med Mac vs resten-trådar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in