2010-12-11, 14:58
Medlem
Hej!

Jag har börjat lära mig cinema 4d men stött på ett problem(snarare 2)!

1. När jag ska göra en "polygon" och ska göra den till ett objekt så försvinner den bara! Enligt en tutorial på youtube så ska man trycka på en punkt i polygonen så ska den bli till ett objekt men den försvinner bara!

2. När jag tex har gjort en kub så vill jag göra den "ändrings bar" dvs göra den till en polygon. Även då försvinner den! Fast nu finns kuben kvar men den syns inte! Jag ser enbart markeringarna!

Tacksam för hjälp!
Citera
2010-12-11, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GotYaGood121
Hej!

Jag har börjat lära mig cinema 4d men stött på ett problem(snarare 2)!

1. När jag ska göra en "polygon" och ska göra den till ett objekt så försvinner den bara! Enligt en tutorial på youtube så ska man trycka på en punkt i polygonen så ska den bli till ett objekt men den försvinner bara!

2. När jag tex har gjort en kub så vill jag göra den "ändrings bar" dvs göra den till en polygon. Även då försvinner den! Fast nu finns kuben kvar men den syns inte! Jag ser enbart markeringarna!

Tacksam för hjälp!

Glömde säga att det fungerade förut!
Citera
2010-12-11, 15:53
Medlem
SureBets avatar
använder inte cinema 4d men, en kub har ju 6 sidor, och de är polygoner?
du ska inte ändra kuben till något, du ska göra en polygon cube, sen ska du kunna markera polygonerna..?
Citera
2010-12-11, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SureBet
använder inte cinema 4d men, en kub har ju 6 sidor, och de är polygoner?
du ska inte ändra kuben till något, du ska göra en polygon cube, sen ska du kunna markera polygonerna..?

Nja du har nog missuppfattat vad problemet är!
Citera
2010-12-11, 21:27
Medlem
SureBets avatar
vad är problemet då? att den försvinner när du försöker ändra den till polygoner?
du ska inte ändra kuben till något, den är redan gjord av polygoner...
Citera
2010-12-11, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SureBet
vad är problemet då? att den försvinner när du försöker ändra den till polygoner?
du ska inte ändra kuben till något, den är redan gjord av polygoner...

Det är tänkt att man ska kunna ända formen på kuben via dessa polygoner! Men det är bara det att kuben försvinner när man gör så det är möjligt att redigera den!
Citera
2010-12-11, 23:09
Medlem
Nicklaz_os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GotYaGood121
Det är tänkt att man ska kunna ända formen på kuben via dessa polygoner! Men det är bara det att kuben försvinner när man gör så det är möjligt att redigera den!

Hur går du tillväga när du försöker att göra den editeringsbar?
Förklara steg för steg tills det försvinner så kan vi nog hjälpa dig.
Citera
2010-12-11, 23:16
Medlem
DvARTs avatar
Hmm förstår inte riktigt, men kollade på youtube comments, på denna film
http://www.youtube.com/watch?v=ve7qcznocMs

Citat:
when i click my polygon disappears instead of creates???
y?

Not sure. Seems to work for everyone else Possibly anOpen GL glitch on your system. Try going into prefs (edit/prefs) and turning shading to software in viewport options. If it's not that then I don't know. Sorry!
Citera
2010-12-11, 23:17
Medlem
Nicklaz_os avatar
Är uttråkad och rastlös för tillfället så gjorde en liten snabb "tutorial" på hur du flyttar en polygon från en kub. Jag är inte säker på att jag har förstått ditt problem rätt men prova det här!

C4D 11.5 Engelska.. men bör vara sig likt genom de tidigare versionerna.

1. Gör en kub. Objects - Primitive - Cube.
2. Gör den editeringsbar genom att trycka på "C" eller Functions - Make Editable.
3. Välj punkt(polygon) läget. Tools - Points
4. Nu kan du se och ta på hörnen av kuben, välj med Live selektion verktyget, Selection - Live Selection ett av hörnen. Dra sedan i någon av axlarna åt det håll du vill flytta polygonen.

Klart
Citera
2010-12-12, 03:19
Medlem
djb2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklaz_o
Är uttråkad och rastlös för tillfället så gjorde en liten snabb "tutorial" på hur du flyttar en polygon från en kub. Jag är inte säker på att jag har förstått ditt problem rätt men prova det här!

C4D 11.5 Engelska.. men bör vara sig likt genom de tidigare versionerna.

1. Gör en kub. Objects - Primitive - Cube.
2. Gör den editeringsbar genom att trycka på "C" eller Functions - Make Editable.
3. Välj punkt(polygon) läget. Tools - Points
4. Nu kan du se och ta på hörnen av kuben, välj med Live selektion verktyget, Selection - Live Selection ett av hörnen. Dra sedan i någon av axlarna åt det håll du vill flytta polygonen.

Klart

Det verkar funka i R12 som du skriver men jag vill tillägga att i tidigare versioner behövde man efter steg 3 även göra följande: Tryck ctrl + A för att markera alla punkter. Välj functions -> optimize.

Detta gör man för att kubens sidor ska sitta ihop med varandra. Annars kan man dra ut en sida utan att resten av kuben hänger med
Citera
2010-12-12, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DvART
Hmm förstår inte riktigt, men kollade på youtube comments, på denna film
http://www.youtube.com/watch?v=ve7qcznocMs

Har testat det där! Tyvär fungerade det inte!
Citera
2010-12-12, 14:11
Medlem
Vi säger såhär: Jag skapar en kub, sedan ska jag trycka make make editable uppe i vänstra sidopanelen. När jag trycker på make editable så försvinner kuben, den blir alltså osynlig men det står att den finns kvar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in