2010-12-11, 11:54
Medlem
F5MMANs avatar
Hej,
nu riktar jag mig enbart till tjejer, r du kille och vill svara s gr det grna serist och skriv inte "hon tar den i tvan av en annan kille" s r jag tacksam.

Min flickvn sedan 5 mnader tillbaka har inte haft ngon sexlust under hela vrt frhllande.
Vi sgs en period fr ett r sedan och d var hon galen i sex - d hade hon p-piller.
Vi trffades igen och blev kort drefter tillsammans ett halvr efter och d hade hon ingen sexlust och skyllde p preventivmedlet - d hade hon precis bytt till spiral.
Jag kunde ju inte ha det shr d jag inte kan lta bli att ta p mig detta, det knns personligt och inte som en godtagbar urskt att skylla p spiralen s jag bad henne fundera ver att byta vilket hon gjorde - d bytte hon till p-stav.
Nu har det gtt 1 mnad sedan hon bytte och hennes sexlust r fortfarande ganska lg.

Br tillgga att vi trivs sjukt bra tillsammans, hon r skitkr i mig och visar det p alla mjliga stt och vice versa. Nr jag tar upp mnet ber hon mig att inte ta det personligt, hon r ledsen ver att hon inte kan tillfredsstlla mig och att hon inte har ltt att ta initiativ till sex lngre.
Vi har sex i genomsnitt varannan dag men hennes lust finns sllan dr frrns vi vl har sex.
Sexet r bra, vi r 19 r.

S tjejer, (och killar om ni har kunskap kring detta)
kan hennes sexlust bero p preventivmedel i en s pass lng tidsperiod? (hon sger att hon borde byta till p-piller fr d var det problemfritt, men att hon glmmer dom ltt)
eller r hon helt enkelt inte sexuellt attraherad av mig lngre?
Grymt tacksam fr svar.
MVH
Citera
2010-12-11, 12:02
Medlem
RazorTongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F5MMAN
Hej,
nu riktar jag mig enbart till tjejer, r du kille och vill svara s gr det grna serist och skriv inte "hon tar den i tvan av en annan kille" s r jag tacksam.

Min flickvn sedan 5 mnader tillbaka har inte haft ngon sexlust under hela vrt frhllande.
Vi sgs en period fr ett r sedan och d var hon galen i sex - d hade hon p-piller.
Vi trffades igen och blev kort drefter tillsammans ett halvr efter och d hade hon ingen sexlust och skyllde p preventivmedlet - d hade hon precis bytt till spiral.
Jag kunde ju inte ha det shr d jag inte kan lta bli att ta p mig detta, det knns personligt och inte som en godtagbar urskt att skylla p spiralen s jag bad henne fundera ver att byta vilket hon gjorde - d bytte hon till p-stav.
Nu har det gtt 1 mnad sedan hon bytte och hennes sexlust r fortfarande ganska lg.

Br tillgga att vi trivs sjukt bra tillsammans, hon r skitkr i mig och visar det p alla mjliga stt och vice versa. Nr jag tar upp mnet ber hon mig att inte ta det personligt, hon r ledsen ver att hon inte kan tillfredsstlla mig och att hon inte har ltt att ta initiativ till sex lngre.
Vi har sex i genomsnitt varannan dag men hennes lust finns sllan dr frrns vi vl har sex.
Sexet r bra, vi r 19 r.

kan hennes sexlust bero p preventivmedel i en s pass lng tidsperiod? (hon sger att hon borde byta till p-piller fr d var det problemfritt, men att hon glmmer dom ltt)
Grymt tacksam fr svar.
MVH

Ja, man kan f minskad sexlust:

P-stav innehller enbart gestagen (gulkroppshormon). Staven ger ungefr samma dos som minipiller.

En specialutbildad barnmorska eller lkare stter in en liten mjuk stav, alternativt tv stavar, under huden p verarmens insida. Stavarna syns inte men kan knnas under huden. P-stavarna frhindrar gglossning och gr slemmet (sekretet) i livmoder-halsen tjockt och segt s att spermierna fr svrt att komma in i livmodern. Beroende p om du har ftt en eller tv stavar, ska den bytas ut efter 3-5 r.

Kan vara lmplig fr vem?

P-stav passar dig som behver ett skert preventivmedel, men som vill slippa dagligt kom-i-hg. Det r ocks ett bra alternativ om du vill vnta med att skaffa barn, eller vill lta ngra r g mellan barnen.
Frdelar

Stavar ger ett mycket skert skydd i 3-5 r.
gglossningen kommer igng ngon mnad efter att staven tagits bort.
Hormondosen r lgre n i p-sprutan.
Du slipper de biverkningar som man kan f av strogen.
Nackdelar

Du mste gra ett lkar- eller barnmorskebesk fr att stta in och ta ut stavarna. Du kan f oregelbundna bldningar. Skyddar inte mot sexuellt verfrbara infektioner.
Biverkningar

Mycket vanliga (1 av 10 kvinnor): Huvudvrk, akne, brstspnningar, viktkning och oregelbundna mensbldningar.
Vanliga (1-10 per 100 kvinnor): Yrsel, smrta eller hud reaktion vid injektionsstllet, buksmrta, illamende, gaser i magen, hravfall, humrfrndringar, minskad sexlust, trtthet, viktminskning, minskad aptit och menssmrtor.
Du kan lsa mer om biverkningar p fass.se: P-stav 3 r, P-stav 5 r.
Skerhet

Ett mycket skert preventivmedel. Frre n 1 graviditet per 100 kvinnor och r.

Klla: http://preventivmedel.nu
Citera
2010-12-11, 12:17
Medlem
LiteVilsens avatar
Citat:
Hej,

Sexet r bra, vi r 19 r.

Grymt tacksam fr svar.
MVH

Japp preventivmedlet kan vara orsaken.
Jag hade samma problem men med p-piller, min sexlust frsvann med 90%. Det tog ett par mnader fr lusten att komma tillbaka till sitt "ursprung", efter jag hade slutat med p-pillerna.
Jag provade mnga olika sortes p-piller men ingen fungerar. En person skrev till mig i ett annat forum att har man problem med sexlusten p grund av hormonerna spelar det igen roll vilken p-piller sort eller mini-piller sort man ter eller vilket annat preventivmedel som helst som innehller hormoner. Hormonerna spkar till det i alla fall.

Om hon har hormonspiral insatt nu kanske hon kunde byta till kopparspiral, den innehller inga hormoner alls.
Citera
2010-12-11, 12:42
Medlem
F5MMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteVilsen
Japp preventivmedlet kan vara orsaken.
Jag hade samma problem men med p-piller, min sexlust frsvann med 90%. Det tog ett par mnader fr lusten att komma tillbaka till sitt "ursprung", efter jag hade slutat med p-pillerna.
Jag provade mnga olika sortes p-piller men ingen fungerar. En person skrev till mig i ett annat forum att har man problem med sexlusten p grund av hormonerna spelar det igen roll vilken p-piller sort eller mini-piller sort man ter eller vilket annat preventivmedel som helst som innehller hormoner. Hormonerna spkar till det i alla fall.

Om hon har hormonspiral insatt nu kanske hon kunde byta till kopparspiral, den innehller inga hormoner alls.

Intressant, tack fr ditt svar!
Men hur vet du att det inte var din partner det var fel p?
Hur kan du knna ifall du inte har ngon sexlust pga medlet eller ifall det beror p andra faktorer (pojkvn, brist p killar etc)?

Och, jag kan kanske frst att man tappar lusten ett tag, men s pass lnge lter fr mig otroligt.
Har pgtt i 5-6 mnader nu trots allt.
Hon har p-spiral nu, har sjlv tnkt rda henne om kopparspiral.
Citera
2010-12-11, 13:06
Medlem
RazorTongues avatar
Citat:
Hur kan du knna ifall du inte har ngon sexlust pga medlet eller ifall det beror p andra faktorer (pojkvn, brist p killar etc)?

Och, jag kan kanske frst att man tappar lusten ett tag, men s pass lnge lter fr mig otroligt.

Tro mig, hormoner kan stlla till det rejlt i kroppen p en, och det kan ta jttelng tid innan kroppen terhmtar sig. 5-6 mnader r ingenting. Vet folk som haft problem i r.
Citera
2010-12-11, 22:39
Medlem
LiteVilsens avatar
Citat:

Jag var 17 r nr jag brjade med p-piller, har haft ett stadigt frhllande sen jag var 16 (idag r jag 25). Jag trodde frst det var mig det var "fel" p, min kille sa efter ett par r " du tycker inte det r kul med sex, det mrker jag ju p dig". Jag blev skit deppig och gick och funderade jtte mycket men visste inte d att hormoner kunde ha den bieffekten. Trodde att jag bara var sn, alla har ju lixom olika mycket sexlust fast hade jag lust 2 ggr i en mnad var det ofta under denna period.
Jag brjade lsa runt p ntet och fick d reda p att hormoner kan vara rena dden fr sexlusten och bestmde mig kort dr p att sluta med p-piller och mrkte en liten frndring ganska snabbt och det blev bara bttre och bttre desto mer tiden gick.
Jag tog p-piller i ca 4 r innan jag gav upp dem. Jag saknade givetivs min sexlust under denna period men trodde som sagt att det var mig det var "fel" p.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in