• 1
  • 2
2010-12-11, 03:40
Medlem
Fairy-Tails avatar
Jag såg nyss "The Revolver" och måste säga att jag är riktigt imponerad.

Hela idén med att det är ditt eget ego som skapar alla yttre fiender. Jag tänkte på detta och tyckte att jag kunde relatera detta till verkligheten. Jag är ofta tävlingsinriktad. Jag vill vinna och göra mitt bästa. Jag vill vara bäst. Men vad spelar det för roll egentligen?
Min teori är att alla former av tävlingsinrikta är ditt eget ego som spelar en teater för dig. Du är ditt ego. I filmen är rösten som säger "Jag måste vinna, jag kan inte vara sämre" som är ditt ego.
Med denna nya "uppenbarelse" borde man kunna leva ett enklare liv om man slutar ställa onödiga krav på sig själv.

Kanske lite oklart vad jag vill diskutera, men tänk gärna efter själv vad som är ditt ego och vad som är Du. Tror ni att det går att bli fri från denna tanke? Är den medfödd och ett måste för naturligt urval eller något? Finns det någon som känner att h*n har känt såhär och sedan kommit över det?

//FT
Citera
2010-12-11, 03:43
Bannlyst
Man måste vara bra. Annars blir man nedtryckt och mobbad tyvär.
Citera
2010-12-11, 03:49
Medlem
Extremegrinders avatar
Att bevisa att allt handlande man gör inte är för egen vinning är faktiskt extremt svårt, och jag håller med dig!
Senast redigerad av Extremegrinder 2010-12-11 kl. 03:57.
Citera
2010-12-11, 03:54
Medlem
Jag är beredd att hålla med.

Om man har vad man behöver (Mat, vatten, intellektuell stimulans) så behöver man inte mer. Funktion är den egentliga källan till värde och de som inte ser det är tyvärr hjärntvättade av en marknad som vill sälja någonting värdelöst.
Citera
2010-12-11, 04:10
Medlem
freeworldTVs avatar
Egoismen är din enda vän. Men det är viktigt att skilja på egoismen så som vi uppfattar konceptet i dagligt tal; dvs när vi hänger oss åt hedonism på andra människors bekostnad. Detta är inte äkta egoism då det inte är i ens verkliga självintresse att bete sig så. Den egoism jag tänker på (rationell egoism) är en i vilken dygder såsom t.ex. integritet, ärlighet, oberoende, är i fokus för ens handlande.

Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Objecti...heory_of_value
Citera
2010-12-11, 04:23
Medlem
är kvinnor våra vänner då? de har ju bara två grunder mannen har tre

kolla på en militär
han har ju en fysik som räcker och varar livet ut, fostrad att iaktta
blir du tvingad att göra något utan att din kropp inte svarar dig, föredrar du ju
att bli skjuten.

fö en av de få filmer jag sett över fem gånger, xvid är lite kortare än dvdr de har klippt bort kanske 5-10 min , men xvid hade typ andra två minuter istälet. så du vet !
Citera
2010-12-11, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeworldTV
Egoismen är din enda vän. Men det är viktigt att skilja på egoismen så som vi uppfattar konceptet i dagligt tal; dvs när vi hänger oss åt hedonism på andra människors bekostnad. Detta är inte äkta egoism då det inte är i ens verkliga självintresse att bete sig så. Den egoism jag tänker på (rationell egoism) är en i vilken dygder såsom t.ex. integritet, ärlighet, oberoende, är i fokus för ens handlande.

Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Objecti...heory_of_value

Men egoism är väl ändå direkt knutet till girighet i ett samhälle där man får fler sociala fördelar av en rolexklocka än av en vanlig klocka?
Citera
2010-12-11, 04:29
Medlem
freeworldTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renberg_Ölkorv
Men egoism är väl ändå direkt knutet till girighet i ett samhälle där man får fler sociala fördelar av en rolexklocka än av en vanlig klocka?

Girighet behöver inte vara av ondo, enligt mig. Ej heller rolexklockor. Rationella egoister skulle nog dock inte ta en rolexklocka ensamt som någon sorts intäkt för någonting, än mindre sociala fördelar.
Citera
2010-12-11, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fairy-Tail
Jag såg nyss "The Revolver" och måste säga att jag är riktigt imponerad.

Hela idén med att det är ditt eget ego som skapar alla yttre fiender. Jag tänkte på detta och tyckte att jag kunde relatera detta till verkligheten. Jag är ofta tävlingsinriktad. Jag vill vinna och göra mitt bästa. Jag vill vara bäst. Men vad spelar det för roll egentligen?
Min teori är att alla former av tävlingsinrikta är ditt eget ego som spelar en teater för dig. Du är ditt ego. I filmen är rösten som säger "Jag måste vinna, jag kan inte vara sämre" som är ditt ego.
Med denna nya "uppenbarelse" borde man kunna leva ett enklare liv om man slutar ställa onödiga krav på sig själv.

Kanske lite oklart vad jag vill diskutera, men tänk gärna efter själv vad som är ditt ego och vad som är Du. Tror ni att det går att bli fri från denna tanke? Är den medfödd och ett måste för naturligt urval eller något? Finns det någon som känner att h*n har känt såhär och sedan kommit över det?

//FT

1. Vad har tävlingsinstikt med egoism att göra?
2. Jag tror att tävlingsinstinkt kan vara bra i vissa sammanhang, då man, om man jämför sig med andra, kan upptäcka om man är på rätt, eller inte. Överdriven tävlingstinkt kan jag hålla med om att det är dåligt
Citera
2010-12-11, 05:31
Medlem
Egoism, statusjakt, alfahannebeteende, viljan att stå i centrum, strävan efter att göra ingenting.. hmm.. ja det är nog mitt problem, jobbigt att möta på människor som har det beteendet. Jag omger mig hellre med människor som inte har det i sig. Har någon en karta?
Citera
2010-12-11, 06:37
Medlem
Det ligger i tävlingens natur att den är självutplånande. Parterna måste ständigt ligga steget före den andra för att vinna, det uppstår en slags rundgång. Man bör försöka hitta bättre relationer.
Framförallt hitta en relation till naturen.
Citera
2010-12-11, 11:14
Medlem
Tänker du efter är det väl rösten som säger att det "inte spelar någon roll" som är din fiende. Det är ju "han" som underminerar en del av dina positiva känslor (egot).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in