• 1
  • 2
2010-12-11, 00:46
Medlem
Jospans avatar
Jag har ingen flickvän eller barn. Om jag skulle ta många och stora lån och dör, vem får beta av resten av lånet/lånen? Gubbfarsan och morsan? Vill inte få dom i skuld pga. mitt dödsfall.

Nu har jag enbart frågor kring topicen, jag kommer inte svara på något annat skitsnack kring dödsfall. Tack!
Citera
2010-12-11, 00:48
Medlem
Failguards avatar
Det som händer är att ditt dödsbo betalar, vilket innebär att dina tillgångar kommer att värderas och det som blir över efter lånet är betalt för dina anhöriga i arv. Dina föräldrar behöver alltså INTE betala igen ditt lån
Citera
2010-12-11, 00:49
Medlem
Jospans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Failguard
Det som händer är att ditt dödsbo betalar, vilket innebär att dina tillgångar kommer att värderas och det som blir över efter lånet är betalt för dina anhöriga i arv. Dina föräldrar behöver alltså INTE betala igen ditt lån
Tackartackar för det snabba svaret!
Citera
2010-12-11, 00:51
Medlem
xobxs avatar
Citat:

Vad händer om dödsboet inte täcker skulderna då?
Citera
2010-12-11, 00:52
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Om det inte blir något över då? Om man är belånad över sina tillgångar.
Citera
2010-12-11, 00:52
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xobx

Då får banken ta smällen.
Citera
2010-12-11, 00:56
Medlem
bernie512s avatar
Hur skulle det fungera om man ger bort allt man äger innan man dör då?
Citera
2010-12-11, 00:56
Medlem
Failguards avatar
Precis, om inte tillgångarna täcker skulden så avskrivs skulden av banken. Ingen annan person kan någonsin bli skyldig något om du dör, förutom begravningskostnaderna såklart.

En liten sidenote: Om ni planerar att dö inom en snar framtid, se till att ni är medlemmar i svenska kyrkan. Detta besparar era nära och kära en hel del pengar när det kommer till begravningskostnader.. Tro mig, det har jag fått lära mig den dyra vägen. Medlemskap i svenska kyrkan kostar några hundra per år, kostanden man besparar sin familj är närmare 15000kr
Citera
2010-12-11, 00:58
Medlem
Jospans avatar
Citat:
Precis, om inte tillgångarna täcker skulden så avskrivs skulden av banken. Ingen annan person kan någonsin bli skyldig något om du dör, förutom begravningskostnaderna såklart.

En liten sidenote: Om ni planerar att dö inom en snar framtid, se till att ni är medlemmar i svenska kyrkan. Detta besparar era nära och kära en hel del pengar när det kommer till begravningskostnader.. Tro mig, det har jag fått lära mig den dyra vägen. Medlemskap i svenska kyrkan kostar några hundra per år, kostanden man besparar sin familj är närmare 15000kr
Bra att veta! Tack än en gång!
Citera
2010-12-11, 00:59
Medlem
Failguards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jospan
Bra att veta! Tack än en gång!

Np, here to help
Citera
2010-12-11, 01:00
Medlem
_Strebers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xobx

Om dödsboets skulder överstiger värdet på tillgångarna kan delägarna ansöka om att dödsboet försätts i konkurs. Därefter avslutar man och skiftar de tillgångar som finns. Från borgenärernas sida får man helt enkelt därefter avskriva sin fordran som (kredit)förlust.
Citera
2010-12-11, 01:04
Medlem
har varit med om det här, och har du tagit lån själv utan att ha någon medlåntagare så slipper alla ifrån att betala efter din död! Plus att har du medlåntagare och du dör av en OLYCKSHÄNDELSE så täcks oftast resten av skulden av en försäkring var nyss med om det här det var ett jävla problem och reda ut allt! Men allt blev bra fick även ut lite cash för hade bra försäkringar på lånen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in